fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vuorela, Marika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-03-13T12:00:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-03-13T12:00:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1195821", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37577", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, miten hyvin Piotr Bazian salamapelimenetelm\u00e4 soveltuu kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetukseen. Kuulovammaisia matematiikassa menestyneit\u00e4 henkil\u00f6it\u00e4 tiedet\u00e4\u00e4n olevan vain muutamia, vaikka voisi luulla, ett\u00e4 kuulo ei ole matematiikan oppimisessa kovinkaan keskeinen aisti. L\u00f6ysin tietoa muutamasta kuulovammaisesta matematiikassa menestyneest\u00e4 henkil\u00f6st\u00e4, mutta kukaan heist\u00e4 ei ollut syntym\u00e4kuuro. He kaikki olivat kuuroutuneet lapsuudessaan sairauden seurauksena tai sairauden ja geneettisen taipumuksen yhteisvaikutuksesta. Koska n\u00e4it\u00e4 matematiikassa menestyneit\u00e4 kuulovammaisia henkil\u00f6it\u00e4 l\u00f6ytyi vain kolme, oli syyt\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 liittyyk\u00f6 kuulovammaisten henkil\u00f6iden matematiikan oppimiseen joitain erityispiirteit\u00e4.\n\nTutkielmassani kerrotaan millaisia ongelmia kuulovammaisten matematiikan oppimiseen liittyy ja mit\u00e4 mahdollisia syit\u00e4 niihin on erilaisissa tutkimuksissa esitetty. Yleinen k\u00e4sitys on, ett\u00e4 matematiikan oppiminen on usein kuulovammaisille haasteellista, eiv\u00e4tk\u00e4 he saavuta matematiikan taidoissaan samaa tasoa kuin kuulevat henkil\u00f6t. Ongelmia on osoitettu olevan mm. matemaattisten k\u00e4sitteiden oppimisessa, laskemaan oppimisessa ja matemaattisten ongelmien ratkaisutaidoissa. Erilaisia syit\u00e4, jotka n\u00e4ihin eroihin kuulovammaisten ja kuulevien v\u00e4lill\u00e4 ovat johtaneet, esitet\u00e4\u00e4n l\u00f6ytyv\u00e4n mm. kuulovammaisten ja kuulevien erilaisesta altistumisesta matemaattisille ilmi\u00f6ille ja k\u00e4sitteille varhaislapsuudessa, erilaisista toimintatavoista matemaattisten k\u00e4sitteiden hahmottamisessa tai eroista akateemisissa valmiuksissa. Tutkimuksissa tuodaan ilmi kuitenkin my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4 n\u00e4k\u00f6kanta, ett\u00e4 ongelmat kuulovammaisten matematiikan oppimisessa saattavat johtua oppijasta riippumattomista seikoista, kuten ep\u00e4sopivista opetus- tai tukimateriaaleista tai opetukseen ja tulkkaukseen liittyvist\u00e4 ongelmista. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 olisi hy\u00f6dyllist\u00e4 l\u00f6yt\u00e4\u00e4 erityisen hyv\u00e4 matematiikan opetusmenetelm\u00e4 kuulovammaisten lasten opetukseen.\n\nPiotr Bazian salamapelimenetelm\u00e4 on aiemmissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston matematiikan laitoksen pro gradu -tutkielmiin liittyviss\u00e4 tutkimuksissa todettu hy\u00f6dylliseksi matematiikan opetusmenetelm\u00e4ksi kuuleville lapsille. Niinp\u00e4 opetusmenetelm\u00e4n soveltuvuutta haluttiin testata my\u00f6s kuulovammaisille lapsille, koska tarvetta hyv\u00e4lle opetusmenetelm\u00e4lle selv\u00e4stikin on.\n\nMenetelm\u00e4t. Tutkimusta varten j\u00e4rjestettiin opetuskokeilu Haukkarannan erityiskoululla Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4. Opetuskokeiluun osallistui 4 kuulovammaista lasta. N\u00e4ist\u00e4 nelj\u00e4st\u00e4 oppilaasta kaksi oli t\u00e4ysin kuuroja ja kahdella oppilaalla oli k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n sis\u00e4korvaistute. Oppilaat olivat i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 6-, 8-, 10- ja 13-vuotiaita. Opetuskokeilu kesti 3 kuukautta ja tuona aikana opetusmenetelm\u00e4n mukaisia opetustuokioita ehdittiin j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 jokaisen oppilaan kohdalla 22\u201330 kertaa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin opetustuokioilla havainnoimalla ja jokaisen oppilaan opetustuokioiden sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 pidettiin tarkkaa p\u00e4iv\u00e4kirjaa. Suuri osa opetustuokioista my\u00f6s videoitiin. Opetuskokeilun j\u00e4lkeen tutkimusta varten haastateltiin kuulovammaisten lasten erityisluokanopettajaa. Teemahaastattelulla haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 mielt\u00e4 opettaja oli Piotr Bazian salamapelimenetelm\u00e4st\u00e4 ja sen soveltuvuudesta kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetukseen. Tutkimusaineistoa analysoitiin laadullisin menetelmin.\n\nTulokset ja johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset. Opetuskokeilun aikana tehtyjen havaintojen mukaan salamapelimenetelm\u00e4 soveltuu hyvin kuulovammaisten lasten matematiikan opetukseen. Salamapelimenetelm\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 visuaalisen havainnoinnin taitoja, jotka yleens\u00e4 ovat kuulovammaisilla henkil\u00f6ill\u00e4 hyv\u00e4t, koska kuulovammaiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t korostuneesti visuaalista koodausta informaation k\u00e4sittelyss\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi opetusmenetelm\u00e4 kaikessa leikinomaisuudessaan tarjoaa lapsille turvallisen ja kannustavan oppimisymp\u00e4rist\u00f6n sek\u00e4 positiivisia oppimiskokemuksia, jotka tukevat lapsen itsetuntoa matematiikan osaamisen suhteen. Menetelm\u00e4ss\u00e4 my\u00f6s kerrataan aiemmin opittua, joten se tarjoaa oppilaalle\njuuri sellaista toistoa, jonka on koettu olevan hy\u00f6dyllist\u00e4 kuulovammaisen lapsen oppimista ajatellen.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marika Vuorela (maanmavu) on 2012-03-13 12:00:16.656360. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-03-13T12:00:18Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201203131436.pdf: 9893129 bytes, checksum: da9dec875313c1ab98dce6d3999f2491 (MD5)\nlicense.html: 5023 bytes, checksum: ec21d5e736c151a5a28a4cdae792625b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-03-13T12:00:18Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201203131436.pdf: 9893129 bytes, checksum: da9dec875313c1ab98dce6d3999f2491 (MD5)\nlicense.html: 5023 bytes, checksum: ec21d5e736c151a5a28a4cdae792625b (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "salamapelimenetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuskokeilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuulovammaiset matemaatikot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuulovammaisten matematiikan oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuulovammaisten matematiikan perusopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Piotr Bazian salamapelimenetelm\u00e4 kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201203131436", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Matematiikan ja tilastotieteen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Mathematics and Statistics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Matematiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-03-13T12:00:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4041", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuulovammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaatikot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "salamapelimenetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|