Once upon a time perceptual learning styles in empowering EFL learners

Oppimistyyli on yksi oppimiseen vaikuttavista yksilöllisistä tekijöistä. Jokaisella oppijalla oma on oppimistyylinsä ja opettajalla oma opetustyylinsä. Usein nämä tyylit eivät kohtaa, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti oppijan motivaatioon, asenteisiin ja oppimistuloksiin. Nykyään käytössä olevat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nygård, Kaisa
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37492
Description
Summary:Oppimistyyli on yksi oppimiseen vaikuttavista yksilöllisistä tekijöistä. Jokaisella oppijalla oma on oppimistyylinsä ja opettajalla oma opetustyylinsä. Usein nämä tyylit eivät kohtaa, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti oppijan motivaatioon, asenteisiin ja oppimistuloksiin. Nykyään käytössä olevat oppimateriaalit jättävät kuitenkin oppimistyylit hyvin vähälle huomiolle. Tutkielman tarkoitus on hyödyntää ja huomioida aistihavaintoihin liittyviä oppimistyylejä englannin opetuksessa voimaannuttamalla oppijoita kasvattamalla heidän tietojaan ja ymmärrystään oppimistyyleistä ja tarjoamalla 6.-luokan opettajille eri oppimiskanavia aktivoivaa opetusmateriaalia. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään oppimistyylejä esimerkiksi esittelemällä oppimistyyliluokittelu ja oppimistyylimalleja. Lähemmin tarkastellaan aistihavantoihin liittyviä tyylejä ja aiempaa tutkimusta sekä niistä että niiden vaikutuksista. Teoriasta siirrytään lähemmäs käytäntöä käymällä läpi tapoja voimaannuttaa oppijoita oppimistyylien avulla. Lopuksi tarkastellaan materiaalipakettiin valittua tehtävälähtöistä kielten opetusta, kieliopin roolia siinä sekä yhtä mallia tehtävälähtöisen kielten opetuksen toteuttamiseksi. Opetusmateriaalipaketti sisältää tietopaketin oppimistyyleistä sekä tehtävälähtöisiä tuntikokonaisuuksia. Tietopaketissa on yleistä tietoa oppimistyyleistä, oppimistyylikartoitus, oppimis- ja opetusstrategia ehdotuksia sekä tuntisuunnitelma näiden käsittelemiseen. Tehtäväosuus koostuu kolmesta kokonaisuudesta, joista kukin rakentuu perinteisen sadun ympärille. Tehtäväkokonaisuuksissa painotetaan erityisesti kielen merkitystä ja kunkin lopussa käsitellään englannin kielen aikamuotoja sellaisten tehtävien kautta, joilla