Yhteenveto: | Oppimistyyli on yksi oppimiseen vaikuttavista yksilöllisistä tekijöistä. Jokaisella oppijalla
oma on oppimistyylinsä ja opettajalla oma opetustyylinsä. Usein nämä tyylit eivät kohtaa,
mikä voi vaikuttaa negatiivisesti oppijan motivaatioon, asenteisiin ja oppimistuloksiin.
Nykyään käytössä olevat oppimateriaalit jättävät kuitenkin oppimistyylit hyvin vähälle
huomiolle. Tutkielman tarkoitus on hyödyntää ja huomioida aistihavaintoihin liittyviä
oppimistyylejä englannin opetuksessa voimaannuttamalla oppijoita kasvattamalla heidän
tietojaan ja ymmärrystään oppimistyyleistä ja tarjoamalla 6.-luokan opettajille eri
oppimiskanavia aktivoivaa opetusmateriaalia.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään oppimistyylejä esimerkiksi esittelemällä
oppimistyyliluokittelu ja oppimistyylimalleja. Lähemmin tarkastellaan aistihavantoihin
liittyviä tyylejä ja aiempaa tutkimusta sekä niistä että niiden vaikutuksista. Teoriasta
siirrytään lähemmäs käytäntöä käymällä läpi tapoja voimaannuttaa oppijoita
oppimistyylien avulla. Lopuksi tarkastellaan materiaalipakettiin valittua tehtävälähtöistä
kielten opetusta, kieliopin roolia siinä sekä yhtä mallia tehtävälähtöisen kielten opetuksen
toteuttamiseksi.
Opetusmateriaalipaketti sisältää tietopaketin oppimistyyleistä sekä tehtävälähtöisiä
tuntikokonaisuuksia. Tietopaketissa on yleistä tietoa oppimistyyleistä,
oppimistyylikartoitus, oppimis- ja opetusstrategia ehdotuksia sekä tuntisuunnitelma
näiden käsittelemiseen. Tehtäväosuus koostuu kolmesta kokonaisuudesta, joista kukin
rakentuu perinteisen sadun ympärille. Tehtäväkokonaisuuksissa painotetaan erityisesti
kielen merkitystä ja kunkin lopussa käsitellään englannin kielen aikamuotoja sellaisten
tehtävien kautta, joilla
|