"Ma joskus jotakin rakastin" liikkeen ja sanan välisten suhteiden sekä arkielementtien käytön analyysi Panu Varstalan tanssiteoksessa Onerva

Tutkimuksen kohde on Panu Varstalan tanssiteos Onerva. Tutkimus käyttää teoriapohjanaan Gèrard Genetten transtekstuaalisuuden termistöä ja soveltaa sitä tanssiteoksen tulkintaan. Eräänä tavoitteena on kokeilla, kuinka tanssiteos taipuu kirjallisuudentutkimuksen teorian kautta analysoitavaksi. Genett...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lehtinen, Laura
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37461
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen kohde on Panu Varstalan tanssiteos Onerva. Tutkimus käyttää teoriapohjanaan Gèrard Genetten transtekstuaalisuuden termistöä ja soveltaa sitä tanssiteoksen tulkintaan. Eräänä tavoitteena on kokeilla, kuinka tanssiteos taipuu kirjallisuudentutkimuksen teorian kautta analysoitavaksi. Genetten teoriaa on otettu käyttöön muun muassa siksi, että Onervan nimi ja muut siihen liittyvät tekstit osoittavat selvästi viittaussuhteiden olemassaolon. Transtekstuaalisuuden muodoista tarkastellaan paikallista intertekstuaalisuutta eli suoria sitaatteja, para- ja metatekstejä eli itse teosta ympäröiviä muita tekstejä, hypotekstuaalisuutta eli teoskokonaisuuden transformaatiosuhdetta toisen tekstikokonaisuuden kanssa sekä arkkitekstuaalisuutta, joka liittyy lajityypeille ominaisiin piirteisiin ja ilmaisutapoihin. Paikallisina interteksteinä tutkitaan teokseen lainattujen L. Onervan ja Eino Leinon runoja ja niiden suhdetta liiketapahtumiin. Teoksesta kirjoitettujen kuvausten, kritiikkien ja muiden tekstien avulla Onerva näyttäytyy runoilija L. Onervan elämäntarinan mahdollisena hypertekstinä. Tämä tutkimus esittää tulkinnan siitä, millaisen kuvan teos piirtää niin L. Onervasta kuin naiseudesta yleisemmin. Lisäksi tarkastellaan diskurssienvälisyyttä arkkitekstuaalisuutena; sitä, miten arjesta lainattujen esineiden ja liike-elementtien läsnäolo näyttäytyy taidetanssin liikekielen (puhetavan) kanssa rinnakkain. Tutkimuksessa käytetään sekä kirjallisuudentutkimuksen että tanssintutkimuksen teoriakirjallisuutta ja tehdään tanssiteoksesta analyysi molempien oppialojen tietämystä käyttäen. Analyysin kautta havaitaan, että Onervassa runoilla ja liikkeellä on kahdenlaisia suhteita: ne joko tukevat toisiaan tai joissain tapauksissa liike tuo runoon yhdistettynä esiin sellaiset tulkinnan mahdollisuudet, joita runo ei yksin olisi välttämättä ehdottanut. Teoksen aikaisempien tulkintojen perusteella on tehty oletus L. Onervan elämäntarinasta Onervan hypotekstinä, mikä värittää koko tekstin luentaa ja vaikuttaa sekä paikallisen intertekstuaalisuuden eli runositaattien että arkkitekstuaalisuuden eli arkielementtien tarkasteluun.