Subject-verb agreement of finite verbs in the present tense in written productions of Finnish secondary school learners of English as second language

Subjektin ja verbin välinen kongruenssi on englannin kieliopin perusasioita, joka toimii tiettyjen säännön-alaisuuksien mukaisesti. Ilmiö on kuitenkin kiinnostava, sillä jopa edistyneetkin oppijat tekevät konguenssin tuottamisessa virheitä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että muun muassa subj...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vaurula, Nina
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37368
_version_ 1826225761929920512
author Vaurula, Nina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vaurula, Nina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vaurula, Nina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vaurula, Nina
datasource_str_mv jyx
description Subjektin ja verbin välinen kongruenssi on englannin kieliopin perusasioita, joka toimii tiettyjen säännön-alaisuuksien mukaisesti. Ilmiö on kuitenkin kiinnostava, sillä jopa edistyneetkin oppijat tekevät konguenssin tuottamisessa virheitä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että muun muassa subjektin kompleksisuudella ja semanttisilla piirteillä on vaikutusta kongruenssin hallintaan. Aiemmat tutkimukset eivät kuitenkaan ole ottaneet huomioon oppijoiden taitotasoja ja mahdollisia eroja kongruenssin tuottamisessa eri taitotasojen välillä Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten yläkoulu-ikäisten taitotasoeroilla on vaikutusta kongruenssin tuottamiseen englannin kielessä. Tutkimuksessa Lisäksi haluttiin selvittää, vaikuttaako subjektin kompleksisuus kongruenssin tuottamiseen oikein ja onko taitotasojen välillä eroja eri subjektien käytössä. Tutkimuksen aineisto koostuu 141 yläkoululaisten kirjoittamasta mielipidekirjoituksesta, jotka ovat osa CEFLING-projektia varten kerätystä aineistosta. Aineisto on jaettu taitotasoittain Eurooppalaisen Viitekehyksen taitotasojen mukaisesti. Tutkielmassa käytetyssä aineistossa tekstit ovat jakautuneet taitotasoille A1-B2. Kongruenssitapaukset etsittiin teksteistä taitotasoittain, jonka jälkeen kongruenssin frekvenssi laskettiin jokaiselle taitotasolle. Tämän jälkeen laskettiin, kuinka suuri osa tapauksista on tuotettu oikein kullakin taitotasolla. Lisäksi tarkasteltiin, miten subjektin kompleksisuus vaikuttaa kongruenssin tuottamiseen kieliopillisesti oikein ja tuloksia vertailtiin eri taitotasojen välillä. Tuloksista selvisi yllättäen, että subjektin ja verbin välistä kongruenssia vaativien finiittiverbien käyttö laski taitojen noustessa korkeammalle tasolle, mikä saattoi johtua siitä, että oppilaat tuottivat monimutkai- sempia lauserakenteita kielitaidon karttuessa. Kieliopillinen oikeakielisyys kuitenkin kasvoi mitä korkeammasta taitotasosta oli kyse. Kompleksiset subjektit tuottivat enemmän virheellisiä tapauksia. Yksikölliset subjektit tuottivat enemmän oikeakielisiä tapauksia kuin monikolliset johtuen siitä, että yksikön kolmannen persoonan -s:ää käytettiin liikaa – myös monikollisten subjektien kanssa. Kongruenssin hallinta oli selkeästi vielä kesken, sillä saman virkkeen sisällä oppilaat saattoivat tuottaa taivutetun verbin oikein yhdessä tapauksessa ja heti seuraavassa tuottivat sen väärin. Tutkielma antoi viitteitä siitä, millaisia eroja kongruenssin hallinnassa eri taitotasojen välillä on. Tarkempien tulosten saamiseksi tulisi seurata yksilöllistä kielen kehitystä pikittäistutkimuksen avulla, jotta varsinaista kielen kehitystä pystyttäisiin seuraamaan paremmin.
first_indexed 2024-09-11T08:49:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vaurula, Nina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-02-14T13:16:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-02-14T13:16:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1193972", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37368", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Subjektin ja verbin v\u00e4linen kongruenssi on englannin kieliopin perusasioita, joka toimii tiettyjen s\u00e4\u00e4nn\u00f6n-alaisuuksien mukaisesti. Ilmi\u00f6 on kuitenkin kiinnostava, sill\u00e4 jopa edistyneetkin oppijat tekev\u00e4t konguenssin tuottamisessa virheit\u00e4. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, ett\u00e4 muun muassa subjektin kompleksisuudella ja semanttisilla piirteill\u00e4 on vaikutusta kongruenssin hallintaan. Aiemmat tutkimukset eiv\u00e4t kuitenkaan ole ottaneet huomioon oppijoiden taitotasoja ja mahdollisia eroja kongruenssin tuottamisessa eri taitotasojen v\u00e4lill\u00e4 T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten yl\u00e4koulu-ik\u00e4isten taitotasoeroilla on vaikutusta kongruenssin tuottamiseen englannin kieless\u00e4. Tutkimuksessa Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, vaikuttaako subjektin kompleksisuus kongruenssin tuottamiseen oikein ja onko taitotasojen v\u00e4lill\u00e4 eroja eri subjektien k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4.\r\n\r\nTutkimuksen aineisto koostuu 141 yl\u00e4koululaisten kirjoittamasta mielipidekirjoituksesta, jotka ovat osa CEFLING-projektia varten ker\u00e4tyst\u00e4 aineistosta. Aineisto on jaettu taitotasoittain Eurooppalaisen Viitekehyksen taitotasojen mukaisesti. Tutkielmassa k\u00e4ytetyss\u00e4 aineistossa tekstit ovat jakautuneet taitotasoille A1-B2. Kongruenssitapaukset etsittiin teksteist\u00e4 taitotasoittain, jonka j\u00e4lkeen kongruenssin frekvenssi laskettiin jokaiselle taitotasolle. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen laskettiin, kuinka suuri osa tapauksista on tuotettu oikein kullakin taitotasolla. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin, miten subjektin kompleksisuus vaikuttaa kongruenssin tuottamiseen kieliopillisesti oikein ja tuloksia vertailtiin eri taitotasojen v\u00e4lill\u00e4. \r\n\r\nTuloksista selvisi yll\u00e4tt\u00e4en, ett\u00e4 subjektin ja verbin v\u00e4list\u00e4 kongruenssia vaativien finiittiverbien k\u00e4ytt\u00f6 laski taitojen noustessa korkeammalle tasolle, mik\u00e4 saattoi johtua siit\u00e4, ett\u00e4 oppilaat tuottivat monimutkai- sempia lauserakenteita kielitaidon karttuessa. Kieliopillinen oikeakielisyys kuitenkin kasvoi mit\u00e4 korkeammasta taitotasosta oli kyse. Kompleksiset subjektit tuottivat enemm\u00e4n virheellisi\u00e4 tapauksia. Yksik\u00f6lliset subjektit tuottivat enemm\u00e4n oikeakielisi\u00e4 tapauksia kuin monikolliset johtuen siit\u00e4, ett\u00e4 yksik\u00f6n kolmannen persoonan -s:\u00e4\u00e4 k\u00e4ytettiin liikaa \u2013 my\u00f6s monikollisten subjektien kanssa. Kongruenssin hallinta oli selke\u00e4sti viel\u00e4 kesken, sill\u00e4 saman virkkeen sis\u00e4ll\u00e4 oppilaat saattoivat tuottaa taivutetun verbin oikein yhdess\u00e4 tapauksessa ja heti seuraavassa tuottivat sen v\u00e4\u00e4rin. \r\n\r\nTutkielma antoi viitteit\u00e4 siit\u00e4, millaisia eroja kongruenssin hallinnassa eri taitotasojen v\u00e4lill\u00e4 on. Tarkempien tulosten saamiseksi tulisi seurata yksil\u00f6llist\u00e4 kielen kehityst\u00e4 pikitt\u00e4istutkimuksen avulla, jotta varsinaista kielen kehityst\u00e4 pystytt\u00e4isiin seuraamaan paremmin.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Nina Vaurula (nijopaju) on 2012-02-14 13:16:46.849047. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-02-14T13:16:47Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201202141173.pdf: 380541 bytes, checksum: e7133b9bd561aec0b98fdb9ca971256c (MD5)\r\nlicense.html: 5084 bytes, checksum: 3c858fa6c3e38588203fd98f1aeedc12 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-02-14T13:16:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201202141173.pdf: 380541 bytes, checksum: e7133b9bd561aec0b98fdb9ca971256c (MD5)\r\nlicense.html: 5084 bytes, checksum: 3c858fa6c3e38588203fd98f1aeedc12 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learner language; subject-verb agreement; complelxity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "accuracy and fluency", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Subject-verb agreement of finite verbs in the present tense in written productions of Finnish secondary school learners of English as second language", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201202141173", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-02-14T13:16:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "subjekti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verbit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37368
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:16Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5dc79d62-d5c9-4ae9-b4d7-40aa55f3f057\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201202141173.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vaurula, Nina Subject-verb agreement of finite verbs in the present tense in written productions of Finnish secondary school learners of English as second language learner language; subject-verb agreement; complelxity accuracy and fluency Englannin kieli English 301 subjekti verbit englannin kieli toinen kieli
title Subject-verb agreement of finite verbs in the present tense in written productions of Finnish secondary school learners of English as second language
title_full Subject-verb agreement of finite verbs in the present tense in written productions of Finnish secondary school learners of English as second language
title_fullStr Subject-verb agreement of finite verbs in the present tense in written productions of Finnish secondary school learners of English as second language Subject-verb agreement of finite verbs in the present tense in written productions of Finnish secondary school learners of English as second language
title_full_unstemmed Subject-verb agreement of finite verbs in the present tense in written productions of Finnish secondary school learners of English as second language Subject-verb agreement of finite verbs in the present tense in written productions of Finnish secondary school learners of English as second language
title_short Subject-verb agreement of finite verbs in the present tense in written productions of Finnish secondary school learners of English as second language
title_sort subject verb agreement of finite verbs in the present tense in written productions of finnish secondary school learners of english as second language
title_txtP Subject-verb agreement of finite verbs in the present tense in written productions of Finnish secondary school learners of English as second language
topic learner language; subject-verb agreement; complelxity accuracy and fluency Englannin kieli English 301 subjekti verbit englannin kieli toinen kieli
topic_facet 301 Englannin kieli English accuracy and fluency englannin kieli learner language; subject-verb agreement; complelxity subjekti toinen kieli verbit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37368 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201202141173
work_keys_str_mv AT vaurulanina subjectverbagreementoffiniteverbsinthepresenttenseinwrittenproductionsoffinnishsecon