Mayojen lukuja tutkimassa tapaustutkimus matemaattisesta ajattelusta

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden matemaattista ajattelua ja erityisesti matematiikan ymmärtämistä mayojen lukujärjestelmä -opetuskokeilussa. Opetuskokeilu koostui yhdestä tutkijan suunnittelemasta matematiikan oppitunnista, jossa opetettiin mayojen lukujärjestelmää ja opetustapana toimi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hirvonen, Sami
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Department of Mathematics and Statistics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37354
_version_ 1826225773540802560
author Hirvonen, Sami
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hirvonen, Sami Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hirvonen, Sami Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hirvonen, Sami
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden matemaattista ajattelua ja erityisesti matematiikan ymmärtämistä mayojen lukujärjestelmä -opetuskokeilussa. Opetuskokeilu koostui yhdestä tutkijan suunnittelemasta matematiikan oppitunnista, jossa opetettiin mayojen lukujärjestelmää ja opetustapana toimi tutkiva matematiikka. Tutkiva matematiikka perustuu oppilaiden omaan tutkimukseen, vuorovaikutukseen ja ryhmätyöhön sekä opettajan oppilaslähtöiseen ohjaavaan rooliin. Suunniteltua oppituntia opetettiin yläkoulun yhden 9. luokan puolikkaille erikseen eli oppitunti toistettiin kahdesti ja opettajana toimi tutkija. Molemmat oppitunnit videoitiin. Oppilaiden ajattelutapojen analyysi toteutettiin videoanalyysin avulla. Oppilaiden ajattelutapojen analyysissä keskityttiin erityisesti mayojen lukujärjestelmän sekä yleisesti lukujärjestelmien oppimiseen ja ymmärtämiseen. Tämän lisäksi yhden oppilaan, Sinin,matemaattista ajatteluprosessia kuvattiin Pirien ja Kierenin (1994) matemaattisen ymmärtämisen kasvun mallin avulla. Molemmilla pidetyillä oppitunneilla oli hyvin samankaltaisia elementtejä lukuun ottamatta oppituntien koontivaiheita. Oppilaiden oppimisprosessit olivat hyvin epälineaarisia ja ongelmia tuotti etenkin kantaluvun sekä paikka-arvojärjestelmän ymmärtäminen. Eniten oppilaiden työskentelyyn vaikutti kymmenjärjestelmä, jota pyrittiin soveltamaan mayojen lukujärjestelmään ahkerasti. Ensimmäisellä oppitunnilla oppilaat saivat ratkaistua mayojen merkinnän luvulle 400, kun taas toisella oppitunnilla päästiin luvun 8000 merkintään, jonka lisäksi vertailtiin kymmenjärjestelmää mayojen lukujärjestelmään ja pohdittiin tarkemmin mayojen lukujärjestelmän rakennetta. Sinin ymmärtämisprosessi keskittyi lähinnä Pirien ja Kierenin (1994) mallin neljään ensimmäiseen vaiheeseen, joissa rakennetaan mielikuvia ja huomataan ominaisuuksia opeteltavistakäsitteistä. Sini saavutti oppitunnin päätteeksi Pirien ja Kierenin mallin formalisoinnin tason, jota pidetään tasona, jolloin oppilas on valmis formaaliin matemaattiseen määrittelyyn. Lisäksi Sinin oppimispolussa havaitaan vaiheiden sisällä tapahtuvaa liikehdintää ja kaksi selkeää takaisin kiertymistä. Takaisin kiertymiset aiheutuivat pääasiallisesti opettajan ohjauksen johdosta. Tutkimuksen perusteella oppilailla on ongelmia paikka-arvojärjestelmän ja kantaluvun ymmärtämisessä. Mayojen lukujärjestelmää opeteltaessa he eivät esimerkiksi pystyneet irtautumaan kymmenjärjestelmästä, vaan pyrkivät soveltamaan sitä mayojen lukujärjestelmään, mikä kielii konseptuaalisen tiedon puutteesta. Toisaalta tutkimuksessa voidaan havaita, että oppilaiden matemaattiset oppimis- ja ymmärtämisprosessit ovat hyvin epälineaarisia, mikä korostuu etenkin Sinin oppimispolussa. Epälineaarisuus johtuu pääosin takaisin kiertymisistä, jotka on tutkimuksessa havaittu tarkoituksenmukaisiksi ja joiden toteutumisella on yhteys opettajan ohjaamistyöskentelyyn. Tutkimus myös tukee tutkivan matematiikan oppimistapaa. Tutkimuksessa käytetty Pirien ja Kierenin (1994) malli osoitti opetuskokeilussa, että tutkivan työskentelyn avulla oppilailla on mahdollisuus rakentaa riittävä omakohtainen ymmärrys formaaliin matemaattiseen määrittelyyn, minkä puuttuminen usein aiheuttaa ymmärtämisvaikeuksia perinteisillä matematiikan oppitunneilla. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että opettajan tutkivan matematiikan kaltaisella ohjaavalla käytöksellä on yhteys takaisin kiertymisiin. Toisin sanoen opettajan tutkivan matematiikan mukaisen ohjauksen avulla voidaan syventää ja laajentaa oppilaiden matemaattista ymmärtämistä.
first_indexed 2023-03-22T10:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hirvonen, Sami", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-02-12T19:38:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-02-12T19:38:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1193777", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37354", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden matemaattista ajattelua ja erityisesti matematiikan ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 mayojen lukuj\u00e4rjestelm\u00e4 -opetuskokeilussa. Opetuskokeilu koostui yhdest\u00e4 tutkijan suunnittelemasta matematiikan oppitunnista, jossa opetettiin mayojen lukuj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ja opetustapana toimi tutkiva matematiikka. Tutkiva matematiikka perustuu oppilaiden omaan tutkimukseen, vuorovaikutukseen ja ryhm\u00e4ty\u00f6h\u00f6n sek\u00e4 opettajan oppilasl\u00e4ht\u00f6iseen ohjaavaan rooliin. Suunniteltua oppituntia opetettiin yl\u00e4koulun yhden 9. luokan puolikkaille erikseen eli oppitunti toistettiin kahdesti ja opettajana toimi tutkija. Molemmat oppitunnit videoitiin.\n\nOppilaiden ajattelutapojen analyysi toteutettiin videoanalyysin avulla. Oppilaiden ajattelutapojen analyysiss\u00e4 keskityttiin erityisesti mayojen lukuj\u00e4rjestelm\u00e4n sek\u00e4 yleisesti lukuj\u00e4rjestelmien oppimiseen ja ymm\u00e4rt\u00e4miseen. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi yhden oppilaan, Sinin,matemaattista ajatteluprosessia kuvattiin Pirien ja Kierenin (1994) matemaattisen ymm\u00e4rt\u00e4misen kasvun mallin avulla.\n\nMolemmilla pidetyill\u00e4 oppitunneilla oli hyvin samankaltaisia elementtej\u00e4 lukuun ottamatta oppituntien koontivaiheita. Oppilaiden oppimisprosessit olivat hyvin ep\u00e4lineaarisia ja ongelmia tuotti etenkin kantaluvun sek\u00e4 paikka-arvoj\u00e4rjestelm\u00e4n ymm\u00e4rt\u00e4minen. Eniten oppilaiden ty\u00f6skentelyyn vaikutti kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4, jota pyrittiin soveltamaan mayojen lukuj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n\nahkerasti. Ensimm\u00e4isell\u00e4 oppitunnilla oppilaat saivat ratkaistua mayojen merkinn\u00e4n luvulle 400, kun taas toisella oppitunnilla p\u00e4\u00e4stiin luvun 8000 merkint\u00e4\u00e4n, jonka lis\u00e4ksi vertailtiin kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 mayojen lukuj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n ja pohdittiin tarkemmin mayojen lukuj\u00e4rjestelm\u00e4n\nrakennetta. \n\nSinin ymm\u00e4rt\u00e4misprosessi keskittyi l\u00e4hinn\u00e4 Pirien ja Kierenin (1994) mallin nelj\u00e4\u00e4n ensimm\u00e4iseen vaiheeseen, joissa rakennetaan mielikuvia ja huomataan ominaisuuksia opeteltavistak\u00e4sitteist\u00e4. Sini saavutti oppitunnin p\u00e4\u00e4tteeksi Pirien ja Kierenin mallin formalisoinnin tason, jota\npidet\u00e4\u00e4n tasona, jolloin oppilas on valmis formaaliin matemaattiseen m\u00e4\u00e4rittelyyn. Lis\u00e4ksi Sinin oppimispolussa havaitaan vaiheiden sis\u00e4ll\u00e4 tapahtuvaa liikehdint\u00e4\u00e4 ja kaksi selke\u00e4\u00e4 takaisin kiertymist\u00e4. Takaisin kiertymiset aiheutuivat p\u00e4\u00e4asiallisesti opettajan ohjauksen johdosta.\n\nTutkimuksen perusteella oppilailla on ongelmia paikka-arvoj\u00e4rjestelm\u00e4n ja kantaluvun ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4. Mayojen lukuj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 opeteltaessa he eiv\u00e4t esimerkiksi pystyneet irtautumaan kymmenj\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4, vaan pyrkiv\u00e4t soveltamaan sit\u00e4 mayojen lukuj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 kielii konseptuaalisen tiedon puutteesta. Toisaalta tutkimuksessa voidaan havaita, ett\u00e4 oppilaiden\nmatemaattiset oppimis- ja ymm\u00e4rt\u00e4misprosessit ovat hyvin ep\u00e4lineaarisia, mik\u00e4 korostuu etenkin Sinin oppimispolussa. Ep\u00e4lineaarisuus johtuu p\u00e4\u00e4osin takaisin kiertymisist\u00e4, jotka on tutkimuksessa havaittu tarkoituksenmukaisiksi ja joiden toteutumisella on yhteys opettajan ohjaamisty\u00f6skentelyyn.\n\nTutkimus my\u00f6s tukee tutkivan matematiikan oppimistapaa. Tutkimuksessa k\u00e4ytetty Pirien ja Kierenin (1994) malli osoitti opetuskokeilussa, ett\u00e4 tutkivan ty\u00f6skentelyn avulla oppilailla on mahdollisuus rakentaa riitt\u00e4v\u00e4 omakohtainen ymm\u00e4rrys formaaliin matemaattiseen m\u00e4\u00e4rittelyyn, mink\u00e4 puuttuminen usein aiheuttaa ymm\u00e4rt\u00e4misvaikeuksia perinteisill\u00e4 matematiikan oppitunneilla.\nLis\u00e4ksi tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 opettajan tutkivan matematiikan kaltaisella ohjaavalla k\u00e4yt\u00f6ksell\u00e4 on yhteys takaisin kiertymisiin. Toisin sanoen opettajan tutkivan matematiikan mukaisen ohjauksen avulla voidaan syvent\u00e4\u00e4 ja laajentaa oppilaiden matemaattista ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sami Hirvonen (samjohhi) on 2012-02-12 19:38:57.042177. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-02-12T19:38:59Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201202121164.pdf: 3022939 bytes, checksum: a6cb797a022dfed4c3114abfa5e7b166 (MD5)\nlicense.html: 5005 bytes, checksum: e9490aa228072b5186544bfd8f6c7102 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-02-12T19:38:59Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201202121164.pdf: 3022939 bytes, checksum: a6cb797a022dfed4c3114abfa5e7b166 (MD5)\nlicense.html: 5005 bytes, checksum: e9490aa228072b5186544bfd8f6c7102 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lukuj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matemaattinen ajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mayojen lukuj\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Pirien ja Kierenin malli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tutkiva matematiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mayojen lukuja tutkimassa : tapaustutkimus matemaattisesta ajattelusta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201202121164", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Matematiikan ja tilastotieteen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Mathematics and Statistics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Matematiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-02-12T19:38:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4041", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukuj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattinen ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mayat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37354
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:06Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2d1d21a0-005b-4a01-849b-738ed67cce9e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201202121164.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hirvonen, Sami Mayojen lukuja tutkimassa : tapaustutkimus matemaattisesta ajattelusta Lukujärjestelmät matemaattinen ajattelu matematiikan opettaminen matematiikan oppiminen mayojen lukujärjestelmä Pirien ja Kierenin malli tutkiva matematiikka Matematiikka Mathematics 4041 lukujärjestelmät matematiikka opetus oppiminen mayat
title Mayojen lukuja tutkimassa : tapaustutkimus matemaattisesta ajattelusta
title_full Mayojen lukuja tutkimassa : tapaustutkimus matemaattisesta ajattelusta
title_fullStr Mayojen lukuja tutkimassa : tapaustutkimus matemaattisesta ajattelusta Mayojen lukuja tutkimassa : tapaustutkimus matemaattisesta ajattelusta
title_full_unstemmed Mayojen lukuja tutkimassa : tapaustutkimus matemaattisesta ajattelusta Mayojen lukuja tutkimassa : tapaustutkimus matemaattisesta ajattelusta
title_short Mayojen lukuja tutkimassa
title_sort mayojen lukuja tutkimassa tapaustutkimus matemaattisesta ajattelusta
title_sub tapaustutkimus matemaattisesta ajattelusta
title_txtP Mayojen lukuja tutkimassa : tapaustutkimus matemaattisesta ajattelusta
topic Lukujärjestelmät matemaattinen ajattelu matematiikan opettaminen matematiikan oppiminen mayojen lukujärjestelmä Pirien ja Kierenin malli tutkiva matematiikka Matematiikka Mathematics 4041 lukujärjestelmät matematiikka opetus oppiminen mayat
topic_facet 4041 Lukujärjestelmät Matematiikka Mathematics Pirien ja Kierenin malli lukujärjestelmät matemaattinen ajattelu matematiikan opettaminen matematiikan oppiminen matematiikka mayat mayojen lukujärjestelmä opetus oppiminen tutkiva matematiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37354 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201202121164
work_keys_str_mv AT hirvonensami mayojenlukujatutkimassatapaustutkimusmatemaattisestaajattelusta