Elämänmuutos biografisen oppimisen mahdollisuutena refleksiivisessä modernissa

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella refleksiivisen modernin tuottamia elämänmuutostilanteita biografisen oppimisen mahdollisuuksina. Lähestymistavan perustana oli ajatus modernin laaja-alaisesta murroksesta refleksiiviseksi, notkeaksi tai toiseksi moderniksi, mikä yksilön tasolla näkyi myös op...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leinonen, Jukka
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37292
_version_ 1826225760159924224
author Leinonen, Jukka
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Leinonen, Jukka Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Leinonen, Jukka Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Leinonen, Jukka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella refleksiivisen modernin tuottamia elämänmuutostilanteita biografisen oppimisen mahdollisuuksina. Lähestymistavan perustana oli ajatus modernin laaja-alaisesta murroksesta refleksiiviseksi, notkeaksi tai toiseksi moderniksi, mikä yksilön tasolla näkyi myös oppimiseen liittyvänä muutoksena. Yhteiskunnan rakenteiden ja instituutioiden tasolla murros tuotti yksilölle rajuja elämänmuutoksia, epävarmuutta ja ennakoimattomuutta, jotka pakottivat yksilön sopeutumaan jatkuvaan muutokseen. Sopeutumisen taustalla vaikutti usein olleen uusien elämänhallintakeinojen ja -tekniikoiden oppiminen, joissa aikaisempi eletty elämä oli toiminut uudesta selviämisen voimavarana. Tutkimusaineistona olivat Elämänmuutos-kirjoituskilpailun elämänmuutoskirjoitukset, joissa kirjoittajat olivat saaneet kirjoittaa omista elämänmuutoskokemuksistaan varsin vapaamuotoisesti. Elämänmuutos-kirjoitusten elämänmuutokset jaoteltiin aineistolähtöisessä sisällönanalyysissa viiteen pääluokkaan: parisuhteen kariutumiseen, kuolemaan, sairauteen, opiskeluun ja työhön ja paikkaan. Vaikka kaikkia esiin nousseita muutoskategorioita voi pitää koko ihmisen historian kannalta potentiaalisina elämänmuutostilanteina, on tässä tutkimuksessa näiden muutosten kokemista tarkasteltu suhteessa refleksiiviseen moderniin: toisaalta refleksiivisen modernin yhteiskunnan tuottamina elämänmuutoksina ja erityisesti refleksiivisessä modernissa koettuina muutoksina. Tavoitteena oli korostaa elämänmuutoksen hallitsemista ja muutostilanteen läpikäymistä juuri refleksiivisen modernin yksilön kokemana. Tutkimushypoteesina oli ajatus refleksiivisen modernin yksilön aikaisemmasta poikkeavasta tavoista ja kyvyistä käsitellä vakavia muutostilanteita. Tästä perspektiivistä muutostilanteiden käsittelyyn saattoi myös sisältyä mahdollisuus arkielämän oppimiseen, jossa yksilö hyödynsi muutoskokemusta biografisena oppimisprosessina. Toisena tutkimustavoitteena haluttiin selvittää juuri näitä biografisia oppimistilanteita ja sitä, minkälaista oppimista biografinen oppimisprosessi oikeastaan tuotti. Tutkimuksen perusteella elämänmuutos-kirjoitusten elämänmuutoskokemuksiin liittyi biografisia oppimisenprosesseja, jotka merkitsivät yksilölle mahdollisuutta löytää ja hyödyntää omaan elämänhistoriaan piiloutuneet mahdollisuudet ja voimavarat juuri muutoksessa. Näitä tilanteita tarkasteltiin neljän refleksiiviseksi kääntyvän modernin tuottaman selvän muutoksen, yksilöllistymisen, emansipaation, ajan ja tilan sekä työn näkökulmista. Elämänmuutosaineiston tarkastelu osoitti, että yksilön refleksiivisessä modernissa yhteiskunnassa kokema elämänmuutos johti monenlaisten elämänhallinnallisten taitojen oppimiseen. Koetut muutokset johtivat yksilön punnitsemaan uudelleen identiteettiään ja sovittamaan muutoskokemuksen aikaisempaan elämäkertaan. Lisäksi muutoskokemusten käsittely saattoi johtaa biografiseen oppimistilanteeseen, jossa yksilön muutoksen käsittelemiseksi tekemä työ muodosti biografisen oppimisresurssin. Biografinen oppiminen ilmeni tyypillisesti elämänhallinnallisten taitojen ja itsetuntemuksen kehittymisenä. Refleksiivisessä modernissa yhteiskunnassa jatkuvasta muutoksesta näytti elämänmuutoskirjoitusten valossa tulleen arjessa oppimisen moottori, joka ei pelkästään mahdollistanut, vaan myös pakotti yksilön jatkuvaan ajatustyöhön elämänhallinnan ja identiteetin uudelleenarvioimiseksi. Tältä osin refleksiivisen modernin aikalaisdiagnostikkojen ilmentämät havainnot yksilön tasolla tapahtuneesta yksilöllistymisestä, emansipoitumisesta ja vaikkapa valtautumisesta oli toisaalta tulkittavissa myös laajemmin arjen oppimisprosessien tuloksina. Osoittautui, että biografisten oppimisresurssien hyödyntämisellä oli oma erityislaatuinen asemansa juuri refleksiivisessä modernissa yhteiskunnassa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Leinonen, Jukka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-02-01T08:15:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-02-01T08:15:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1193206", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37292", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella refleksiivisen modernin tuottamia el\u00e4m\u00e4nmuutostilanteita biografisen oppimisen mahdollisuuksina. L\u00e4hestymistavan perustana oli ajatus modernin laaja-alaisesta murroksesta refleksiiviseksi, notkeaksi tai toiseksi moderniksi, mik\u00e4 yksil\u00f6n tasolla n\u00e4kyi my\u00f6s oppimiseen liittyv\u00e4n\u00e4 muutoksena. Yhteiskunnan rakenteiden ja instituutioiden tasolla murros tuotti yksil\u00f6lle rajuja el\u00e4m\u00e4nmuutoksia, ep\u00e4varmuutta ja ennakoimattomuutta, jotka pakottivat yksil\u00f6n sopeutumaan jatkuvaan muutokseen. Sopeutumisen taustalla vaikutti usein olleen uusien el\u00e4m\u00e4nhallintakeinojen ja -tekniikoiden oppiminen, joissa aikaisempi eletty el\u00e4m\u00e4 oli toiminut uudesta selvi\u00e4misen voimavarana.\r\nTutkimusaineistona olivat El\u00e4m\u00e4nmuutos-kirjoituskilpailun el\u00e4m\u00e4nmuutoskirjoitukset, joissa kirjoittajat olivat saaneet kirjoittaa omista el\u00e4m\u00e4nmuutoskokemuksistaan varsin vapaamuotoisesti. El\u00e4m\u00e4nmuutos-kirjoitusten el\u00e4m\u00e4nmuutokset jaoteltiin aineistol\u00e4ht\u00f6isess\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysissa viiteen p\u00e4\u00e4luokkaan: parisuhteen kariutumiseen, kuolemaan, sairauteen, opiskeluun ja ty\u00f6h\u00f6n ja paikkaan. Vaikka kaikkia esiin nousseita muutoskategorioita voi pit\u00e4\u00e4 koko ihmisen historian kannalta potentiaalisina el\u00e4m\u00e4nmuutostilanteina, on t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa n\u00e4iden muutosten kokemista tarkasteltu suhteessa refleksiiviseen moderniin: toisaalta refleksiivisen modernin yhteiskunnan tuottamina el\u00e4m\u00e4nmuutoksina ja erityisesti refleksiivisess\u00e4 modernissa koettuina muutoksina. Tavoitteena oli korostaa el\u00e4m\u00e4nmuutoksen hallitsemista ja muutostilanteen l\u00e4pik\u00e4ymist\u00e4 juuri refleksiivisen modernin yksil\u00f6n kokemana. Tutkimushypoteesina oli ajatus refleksiivisen modernin yksil\u00f6n aikaisemmasta poikkeavasta tavoista ja kyvyist\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4 vakavia muutostilanteita. T\u00e4st\u00e4 perspektiivist\u00e4 muutostilanteiden k\u00e4sittelyyn saattoi my\u00f6s sis\u00e4lty\u00e4 mahdollisuus arkiel\u00e4m\u00e4n oppimiseen, jossa yksil\u00f6 hy\u00f6dynsi muutoskokemusta biografisena oppimisprosessina. Toisena tutkimustavoitteena haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 juuri n\u00e4it\u00e4 biografisia oppimistilanteita ja sit\u00e4, mink\u00e4laista oppimista biografinen oppimisprosessi oikeastaan tuotti.\r\nTutkimuksen perusteella el\u00e4m\u00e4nmuutos-kirjoitusten el\u00e4m\u00e4nmuutoskokemuksiin liittyi biografisia oppimisenprosesseja, jotka merkitsiv\u00e4t yksil\u00f6lle mahdollisuutta l\u00f6yt\u00e4\u00e4 ja hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 omaan el\u00e4m\u00e4nhistoriaan piiloutuneet mahdollisuudet ja voimavarat juuri muutoksessa. N\u00e4it\u00e4 tilanteita tarkasteltiin nelj\u00e4n refleksiiviseksi k\u00e4\u00e4ntyv\u00e4n modernin tuottaman selv\u00e4n muutoksen, yksil\u00f6llistymisen, emansipaation, ajan ja tilan sek\u00e4 ty\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmista. El\u00e4m\u00e4nmuutosaineiston tarkastelu osoitti, ett\u00e4 yksil\u00f6n refleksiivisess\u00e4 modernissa yhteiskunnassa kokema el\u00e4m\u00e4nmuutos johti monenlaisten el\u00e4m\u00e4nhallinnallisten taitojen oppimiseen. Koetut muutokset johtivat yksil\u00f6n punnitsemaan uudelleen identiteetti\u00e4\u00e4n ja sovittamaan muutoskokemuksen aikaisempaan el\u00e4m\u00e4kertaan. Lis\u00e4ksi muutoskokemusten k\u00e4sittely saattoi johtaa biografiseen oppimistilanteeseen, jossa yksil\u00f6n muutoksen k\u00e4sittelemiseksi tekem\u00e4 ty\u00f6 muodosti biografisen oppimisresurssin. Biografinen oppiminen ilmeni tyypillisesti el\u00e4m\u00e4nhallinnallisten taitojen ja itsetuntemuksen kehittymisen\u00e4. Refleksiivisess\u00e4 modernissa yhteiskunnassa jatkuvasta muutoksesta n\u00e4ytti el\u00e4m\u00e4nmuutoskirjoitusten valossa tulleen arjessa oppimisen moottori, joka ei pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n mahdollistanut, vaan my\u00f6s pakotti yksil\u00f6n jatkuvaan ajatusty\u00f6h\u00f6n el\u00e4m\u00e4nhallinnan ja identiteetin uudelleenarvioimiseksi. T\u00e4lt\u00e4 osin refleksiivisen modernin aikalaisdiagnostikkojen ilment\u00e4m\u00e4t havainnot yksil\u00f6n tasolla tapahtuneesta yksil\u00f6llistymisest\u00e4, emansipoitumisesta ja vaikkapa valtautumisesta oli toisaalta tulkittavissa my\u00f6s laajemmin arjen oppimisprosessien tuloksina. Osoittautui, ett\u00e4 biografisten oppimisresurssien hy\u00f6dynt\u00e4misell\u00e4 oli oma erityislaatuinen asemansa juuri refleksiivisess\u00e4 modernissa yhteiskunnassa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jukka Leinonen (juklein) on 2012-02-01 08:15:06.667994. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-02-01T08:15:08Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201202011106.pdf: 2244214 bytes, checksum: d01923805820f6b3804ffd08eee81277 (MD5)\r\nlicense.html: 5017 bytes, checksum: 3680c7fddc9506baa8f7d9a4d0329938 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-02-01T08:15:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201202011106.pdf: 2244214 bytes, checksum: d01923805820f6b3804ffd08eee81277 (MD5)\r\nlicense.html: 5017 bytes, checksum: 3680c7fddc9506baa8f7d9a4d0329938 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "132 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "biografinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "refleksiivinen moderni", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kontingenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4m\u00e4nmuutos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "riskiyhteiskunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "El\u00e4m\u00e4nmuutos biografisen oppimisen mahdollisuutena refleksiivisess\u00e4 modernissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201202011106", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-02-01T08:15:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "refleksiivisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kontingenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4m\u00e4nmuutokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "riskiyhteiskunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37292
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:42Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d133b5b0-8e48-4112-abf1-3987343a34e5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201202011106.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leinonen, Jukka Elämänmuutos biografisen oppimisen mahdollisuutena refleksiivisessä modernissa biografinen oppiminen refleksiivinen moderni kontingenssi elämänmuutos riskiyhteiskunta Education Kasvatustiede 102 oppiminen refleksiivisyys elämänmuutokset
title Elämänmuutos biografisen oppimisen mahdollisuutena refleksiivisessä modernissa
title_full Elämänmuutos biografisen oppimisen mahdollisuutena refleksiivisessä modernissa
title_fullStr Elämänmuutos biografisen oppimisen mahdollisuutena refleksiivisessä modernissa Elämänmuutos biografisen oppimisen mahdollisuutena refleksiivisessä modernissa
title_full_unstemmed Elämänmuutos biografisen oppimisen mahdollisuutena refleksiivisessä modernissa Elämänmuutos biografisen oppimisen mahdollisuutena refleksiivisessä modernissa
title_short Elämänmuutos biografisen oppimisen mahdollisuutena refleksiivisessä modernissa
title_sort elämänmuutos biografisen oppimisen mahdollisuutena refleksiivisessä modernissa
title_txtP Elämänmuutos biografisen oppimisen mahdollisuutena refleksiivisessä modernissa
topic biografinen oppiminen refleksiivinen moderni kontingenssi elämänmuutos riskiyhteiskunta Education Kasvatustiede 102 oppiminen refleksiivisyys elämänmuutokset
topic_facet 102 Education Kasvatustiede biografinen oppiminen elämänmuutokset elämänmuutos kontingenssi oppiminen refleksiivinen moderni refleksiivisyys riskiyhteiskunta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37292 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201202011106
work_keys_str_mv AT leinonenjukka elämänmuutosbiografisenoppimisenmahdollisuutenarefleksiivisessämodernissa