The image of the English-speaking world in English textbooks In Touch 1-3 and Open Road 1-3

Suomen opetushallituksen lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteissa 2003 ei määritellä tuleeko opettajan käyttää oppikirjaa apunaan opetuksessa vai ei. Selkeitä tavoitteita kursseille ja opetukselle on kuitenkin asetettu, ja kulttuuritaitojen sekä – tiedon omaksuminen ja oppiminen ovat osa niit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tervo, Anette
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37193
_version_ 1826225811410124800
author Tervo, Anette
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tervo, Anette Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tervo, Anette Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tervo, Anette
datasource_str_mv jyx
description Suomen opetushallituksen lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteissa 2003 ei määritellä tuleeko opettajan käyttää oppikirjaa apunaan opetuksessa vai ei. Selkeitä tavoitteita kursseille ja opetukselle on kuitenkin asetettu, ja kulttuuritaitojen sekä – tiedon omaksuminen ja oppiminen ovat osa niitä. Vieraat kielet määritellään lukion opetussuunnitelman perusteissa tieto-, taito-, ja kulttuuriaineeksi ja oppilaiden kulttuuritietämyksen kehittäminen onkin tärkeä osa opetusta. Tämä tutkimus käsittelee englannin kieltä ja tarkoituksena oli selvittää mitkä englanninkieliset kulttuurit muodostavat kahden lukiossa käytettävän kirjasarjan kulttuurisen sisällön. Lisäksi tavoitteena oli selvittää missä suhteessa eri englanninkieliset kulttuurit esitellään kirjoissa ja onko olemassa mahdollisesti yhtä valtakulttuuria, joka on eniten esillä kirjoissa. Kirjasarjat, joita käytettiin tähän tutkimukseen, ovat In Touch ja Open Road- sarjat ja molemmista kirjasarjoista tutkittiin kolmen ensimmäisen kurssin kirjat. Lähtökohtana tutkimukselle oli kaksi tutkimuskysymystä: millainen kuva englanninkielisestä maailmasta esitellään kirjoissa ja missä suhteessa eri englanninkielisiä kulttuureja käsitellään toisiinsa nähden. Oletuksena oli, että jokaisesta kirjasta tulee löytymään yksi tai kaksi valtakulttuuria, jotka oletettavasti olisivat Amerikan ja Britannian kulttuurit, ja erot tutkimustuloksissa tulisivat ilmenemään pienempien englanninkielisten kulttuurien näkyvyydessä kirjoissa. Tutkimusmetodina tutkimuksessa käytettiin kuvailevaa data-analyysia ja aineisto kerättiin tutkimalla kuutta tekstikirjaa. Tulokset ovat suurimmaksi osaksi hypoteesien mukaisia, ja kirjoissa käsitellään selkeästi kahta kulttuuria eniten: Amerikan ja Britannian kulttuureja, ja muita englanninkielisiä kulttuureja paikoitellen. Kirjojen väliset erot löytyivät oletusten mukaisesti ja ilmenivät muiden englanninkielisten kulttuurien, kuten Australian ja Irlannin kulttuurien, esiintyvyydessä.
first_indexed 2012-12-06T00:03:19Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tervo, Anette", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-01-12T08:38:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-01-12T08:38:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37193", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomen opetushallituksen lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteissa 2003 ei m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 tuleeko opettajan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 oppikirjaa apunaan opetuksessa vai ei. Selkeit\u00e4 tavoitteita kursseille ja opetukselle on kuitenkin asetettu, ja kulttuuritaitojen sek\u00e4 \u2013 tiedon omaksuminen ja oppiminen ovat osa niit\u00e4. Vieraat kielet m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n lukion opetussuunnitelman perusteissa tieto-, taito-, ja kulttuuriaineeksi ja oppilaiden kulttuuritiet\u00e4myksen kehitt\u00e4minen onkin t\u00e4rke\u00e4 osa opetusta. T\u00e4m\u00e4 tutkimus k\u00e4sittelee englannin kielt\u00e4 ja tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 mitk\u00e4 englanninkieliset kulttuurit muodostavat kahden lukiossa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4n kirjasarjan kulttuurisen sis\u00e4ll\u00f6n. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 miss\u00e4 suhteessa eri englanninkieliset kulttuurit esitell\u00e4\u00e4n kirjoissa ja onko olemassa mahdollisesti yht\u00e4 valtakulttuuria, joka on eniten esill\u00e4 kirjoissa.\nKirjasarjat, joita k\u00e4ytettiin t\u00e4h\u00e4n tutkimukseen, ovat In Touch ja Open Road- sarjat ja molemmista kirjasarjoista tutkittiin kolmen ensimm\u00e4isen kurssin kirjat. L\u00e4ht\u00f6kohtana tutkimukselle oli kaksi tutkimuskysymyst\u00e4: millainen kuva englanninkielisest\u00e4 maailmasta esitell\u00e4\u00e4n kirjoissa ja miss\u00e4 suhteessa eri englanninkielisi\u00e4 kulttuureja k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n toisiinsa n\u00e4hden. Oletuksena oli, ett\u00e4 jokaisesta kirjasta tulee l\u00f6ytym\u00e4\u00e4n yksi tai kaksi valtakulttuuria, jotka oletettavasti olisivat Amerikan ja Britannian kulttuurit, ja erot tutkimustuloksissa tulisivat ilmenem\u00e4\u00e4n pienempien englanninkielisten kulttuurien n\u00e4kyvyydess\u00e4 kirjoissa. \nTutkimusmetodina tutkimuksessa k\u00e4ytettiin kuvailevaa data-analyysia ja aineisto ker\u00e4ttiin tutkimalla kuutta tekstikirjaa. Tulokset ovat suurimmaksi osaksi hypoteesien mukaisia, ja kirjoissa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n selke\u00e4sti kahta kulttuuria eniten: Amerikan ja Britannian kulttuureja, ja muita englanninkielisi\u00e4 kulttuureja paikoitellen. Kirjojen v\u00e4liset erot l\u00f6ytyiv\u00e4t oletusten mukaisesti ja ilmeniv\u00e4t muiden englanninkielisten kulttuurien, kuten Australian ja Irlannin kulttuurien, esiintyvyydess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anette Tervo (ansoalte) on 2012-01-12 08:38:12.791429. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-01-12T08:38:13Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201201121023.pdf: 227375 bytes, checksum: 4c05caa5db7a2aa5432997ffe7e22552 (MD5)\r\nlicense.html: 5025 bytes, checksum: fd435e88fb7e9ee5e0b5fcbd89dd486c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-01-12T08:38:13Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201201121023.pdf: 227375 bytes, checksum: 4c05caa5db7a2aa5432997ffe7e22552 (MD5)\r\nlicense.html: 5025 bytes, checksum: fd435e88fb7e9ee5e0b5fcbd89dd486c (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "23", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englannin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The image of the English-speaking world in English textbooks : In Touch 1-3 and Open Road 1-3", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201201121023", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-01-12T08:38:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37193
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:06Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/96387634-0792-4b62-a840-4cd4982072b0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201201121023.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tervo, Anette The image of the English-speaking world in English textbooks : In Touch 1-3 and Open Road 1-3 Kulttuuri englannin kieli oppikirjat English Englannin kieli
title The image of the English-speaking world in English textbooks : In Touch 1-3 and Open Road 1-3
title_full The image of the English-speaking world in English textbooks : In Touch 1-3 and Open Road 1-3
title_fullStr The image of the English-speaking world in English textbooks : In Touch 1-3 and Open Road 1-3 The image of the English-speaking world in English textbooks : In Touch 1-3 and Open Road 1-3
title_full_unstemmed The image of the English-speaking world in English textbooks : In Touch 1-3 and Open Road 1-3 The image of the English-speaking world in English textbooks : In Touch 1-3 and Open Road 1-3
title_short The image of the English-speaking world in English textbooks
title_sort image of the english speaking world in english textbooks in touch 1 3 and open road 1 3
title_sub In Touch 1-3 and Open Road 1-3
title_txtP The image of the English-speaking world in English textbooks : In Touch 1-3 and Open Road 1-3
topic Kulttuuri englannin kieli oppikirjat English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English Kulttuuri englannin kieli oppikirjat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37193 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201201121023
work_keys_str_mv AT tervoanette imageoftheenglishspeakingworldinenglishtextbooksintouch13andopenroad13 AT tervoanette theimageoftheenglishspeakingworldinenglishtextbooksintouch13andopenroad13