Peruskoulun opettajien liikunnallinen Veso-päivä opettajien arviointeja koulutuksesta

Remahl, Virpi. 2011. Peruskoulun opettajien liikunnallinen Veso-päivä – osallistujien arviointeja koulutuksesta. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu – tut-kielma, 76 s., 8 liites. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää peruskoulun opettajien liikunnallisen Veso-koulutuspäivän osal...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Remahl, Virpi
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37158
_version_ 1826225758928896000
author Remahl, Virpi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Remahl, Virpi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Remahl, Virpi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Remahl, Virpi
datasource_str_mv jyx
description Remahl, Virpi. 2011. Peruskoulun opettajien liikunnallinen Veso-päivä – osallistujien arviointeja koulutuksesta. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu – tut-kielma, 76 s., 8 liites. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää peruskoulun opettajien liikunnallisen Veso-koulutuspäivän osallistujien arviointeja koulutuksesta. Koulutuksen arviointia ja opetta-jien jaksamista tarkasteltiin sukupuolen, iän, liikuntaa opettavien ja ei-liikuntaa opetta-vien sekä eri luokka-asteita opettavien opettajien kesken. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää opettajien Veso-koulutuspäivän kehittämisideoita Liikuntakeskus Pajulahdessa. Tutkimuksen kohderyhmänä oli erään eteläsuomalaisen kunnan peruskoulujen opettajat (n=97), jotka osallistuivat helmikuussa 2011 liikunnalliseen Veso-koulutukseen Liikun-takeskus Pajulahdessa. Kyselyyn vastasi 87 henkilöä. Vastaajista naisia oli 61 ja miehiä 26. Tutkimusaineisto kerättiin heti koulutuspäivän jälkeen kyselylomakkeella. Tutkimus oli luonteeltaan empiirinen eli kokemusperäinen tutkimus, jossa käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Kvantitatiivisessa osiossa opettajat vastasivat Likert- asteikollisiin kysymyksiin. Tulosten analysoinnissa käytettiin keskiarvojen eroja mittaavaa t-testiä, Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokerrointa ja yksisuuntaista varianssianalyysiä. Tutkimuksen reliabiliteettia eli toistettavuutta tutkittiin Cronbachin alfakertoimen avulla koulutuksen arviointi-osiossa. Kyselylomakkeen lopussa oli avoimia kysymyksiä, jossa käytettiin tekstianalyysiä. Tulokset osoittivat, että koulutuspäivän yleisarvosanan korkeaksi arvioineet opettajat olivat tyytyväisiä myös koulutuksen yleisjärjestelyihin sekä kouluttajien ammattitaitoon. Miehet arvioivat koulutustapahtuman naisia korkeammaksi. Koulutuksen ammatillisen hyödyn liikuntaa opettavat kokivat korkeammaksi kuin ei-liikuntaa opettavat. Kaikki koulutuspäivän työpajat saivat yli 4 keskiarvon. Päivän onnistunein työpaja oli zumba ja musiikkiliikunta (ka 4.66) arviointiasteikon ollessa 1-5. Kaksi nuorinta ikäryhmää eli alle 34-vuotiaat ja 35-44-vuotiaat kokivat työssä jaksamisen heikommaksi kuin yli 55-vuotiaiden ryhmä. Koulutuspäivän yleisarvosana ja opettajien jaksaminen korreloivat tilastollisesti merkitsevästi (r=.307, p=.004). Hyvinvoiva opettaja koki koulutuspäivän onnistuneeksi. Tutkimus osoitti, että liikunnallisille täydennyskoulutuksille on tarvetta koko opetushenkilöstön keskuudessa. Työssä jaksaminen ja opettajan hyvinvointi – teemat tulee nostaa entistä vahvemmin täydennyskoulutusten aiheiksi. Erityisesti opettajan uran al-kuvaiheissa työssä jaksamisen tukemiseen tulee kiinnittää huomiota.
first_indexed 2024-09-11T08:51:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Remahl, Virpi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-01-03T09:22:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-01-03T09:22:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1191369", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37158", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Remahl, Virpi. 2011. Peruskoulun opettajien liikunnallinen Veso-p\u00e4iv\u00e4 \u2013 osallistujien arviointeja koulutuksesta. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu \u2013 tut-kielma, 76 s., 8 liites.\r\n\r\nTutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 peruskoulun opettajien liikunnallisen Veso-koulutusp\u00e4iv\u00e4n osallistujien arviointeja koulutuksesta. Koulutuksen arviointia ja opetta-jien jaksamista tarkasteltiin sukupuolen, i\u00e4n, liikuntaa opettavien ja ei-liikuntaa opetta-vien sek\u00e4 eri luokka-asteita opettavien opettajien kesken. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 opettajien Veso-koulutusp\u00e4iv\u00e4n kehitt\u00e4misideoita Liikuntakeskus Pajulahdessa. \r\n\r\nTutkimuksen kohderyhm\u00e4n\u00e4 oli er\u00e4\u00e4n etel\u00e4suomalaisen kunnan peruskoulujen opettajat (n=97), jotka osallistuivat helmikuussa 2011 liikunnalliseen Veso-koulutukseen Liikun-takeskus Pajulahdessa. Kyselyyn vastasi 87 henkil\u00f6\u00e4. Vastaajista naisia oli 61 ja miehi\u00e4 26. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin heti koulutusp\u00e4iv\u00e4n j\u00e4lkeen kyselylomakkeella. \r\n \r\nTutkimus oli luonteeltaan empiirinen eli kokemusper\u00e4inen tutkimus, jossa k\u00e4ytettiin sek\u00e4 kvantitatiivisia ett\u00e4 kvalitatiivisia tutkimusmenetelmi\u00e4. Kvantitatiivisessa osiossa opettajat vastasivat Likert- asteikollisiin kysymyksiin. Tulosten analysoinnissa k\u00e4ytettiin keskiarvojen eroja mittaavaa t-testi\u00e4, Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokerrointa ja yksisuuntaista varianssianalyysi\u00e4. Tutkimuksen reliabiliteettia eli toistettavuutta tutkittiin Cronbachin alfakertoimen avulla koulutuksen arviointi-osiossa. Kyselylomakkeen lopussa oli avoimia kysymyksi\u00e4, jossa k\u00e4ytettiin tekstianalyysi\u00e4.\r\n\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 koulutusp\u00e4iv\u00e4n yleisarvosanan korkeaksi arvioineet opettajat olivat tyytyv\u00e4isi\u00e4 my\u00f6s koulutuksen yleisj\u00e4rjestelyihin sek\u00e4 kouluttajien ammattitaitoon. Miehet arvioivat koulutustapahtuman naisia korkeammaksi. Koulutuksen ammatillisen hy\u00f6dyn liikuntaa opettavat kokivat korkeammaksi kuin ei-liikuntaa opettavat. Kaikki koulutusp\u00e4iv\u00e4n ty\u00f6pajat saivat yli 4 keskiarvon. P\u00e4iv\u00e4n onnistunein ty\u00f6paja oli zumba ja musiikkiliikunta (ka 4.66) arviointiasteikon ollessa 1-5. Kaksi nuorinta ik\u00e4ryhm\u00e4\u00e4 eli alle 34-vuotiaat ja 35-44-vuotiaat kokivat ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisen heikommaksi kuin yli 55-vuotiaiden ryhm\u00e4. Koulutusp\u00e4iv\u00e4n yleisarvosana ja opettajien jaksaminen korreloivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti (r=.307, p=.004). Hyvinvoiva opettaja koki koulutusp\u00e4iv\u00e4n onnistuneeksi.\r\n\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 liikunnallisille t\u00e4ydennyskoulutuksille on tarvetta koko opetushenkil\u00f6st\u00f6n keskuudessa. Ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen ja opettajan hyvinvointi \u2013 teemat tulee nostaa entist\u00e4 vahvemmin t\u00e4ydennyskoulutusten aiheiksi. Erityisesti opettajan uran al-kuvaiheissa ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisen tukemiseen tulee kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Virpi Remahl (vikarema) on 2012-01-03 09:22:54.882111. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-01-03T09:22:55Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201201031003.pdf: 366952 bytes, checksum: 8ccb8adfad6ec7b265f6d9c531f004c5 (MD5)\r\nlicense.html: 5021 bytes, checksum: b8950e6ba2f30e2e77504f698add99b7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-01-03T09:22:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201201031003.pdf: 366952 bytes, checksum: 8ccb8adfad6ec7b265f6d9c531f004c5 (MD5)\r\nlicense.html: 5021 bytes, checksum: b8950e6ba2f30e2e77504f698add99b7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "t\u00e4ydennyskoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ss\u00e4 jaksaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskoulun opettajien liikunnallinen Veso-p\u00e4iv\u00e4 : opettajien arviointeja koulutuksesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201201031003", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-01-03T09:22:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "t\u00e4ydennyskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37158
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:41Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eed214cf-38bc-4b3d-bb37-a88f2ff88430\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201201031003.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Remahl, Virpi Peruskoulun opettajien liikunnallinen Veso-päivä : opettajien arviointeja koulutuksesta opettajat täydennyskoulutus liikunta työssä jaksaminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 työ jaksaminen
title Peruskoulun opettajien liikunnallinen Veso-päivä : opettajien arviointeja koulutuksesta
title_full Peruskoulun opettajien liikunnallinen Veso-päivä : opettajien arviointeja koulutuksesta
title_fullStr Peruskoulun opettajien liikunnallinen Veso-päivä : opettajien arviointeja koulutuksesta Peruskoulun opettajien liikunnallinen Veso-päivä : opettajien arviointeja koulutuksesta
title_full_unstemmed Peruskoulun opettajien liikunnallinen Veso-päivä : opettajien arviointeja koulutuksesta Peruskoulun opettajien liikunnallinen Veso-päivä : opettajien arviointeja koulutuksesta
title_short Peruskoulun opettajien liikunnallinen Veso-päivä
title_sort peruskoulun opettajien liikunnallinen veso päivä opettajien arviointeja koulutuksesta
title_sub opettajien arviointeja koulutuksesta
title_txtP Peruskoulun opettajien liikunnallinen Veso-päivä : opettajien arviointeja koulutuksesta
topic opettajat täydennyskoulutus liikunta työssä jaksaminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 työ jaksaminen
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education jaksaminen liikunta opettajat työ työssä jaksaminen täydennyskoulutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37158 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201201031003
work_keys_str_mv AT remahlvirpi peruskoulunopettajienliikunnallinenvesopäiväopettajienarviointejakoulutuksesta