Vapauttava laulupedagogiikka kriittinen toimintatutkimus oppilaslähtöistä laulunopetusmallia luomassa

Vapauttava laulupedagogiikka on pro gradu -opinnäytetyö, jonka tavoitteena on määritellä laulupedagogista mallia yhdistelemällä oppilaslähtöisiä suuntauksia, kuten psykofyysistä musiikkipedagogiikkaa, Paulo Freiren kriittistä vapautuksen pedagogiikkaa, Eira Korpisen kokonaisvaltaista koulukas...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Svan, Maria
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37141
Kuvaus
Yhteenveto:Vapauttava laulupedagogiikka on pro gradu -opinnäytetyö, jonka tavoitteena on määritellä laulupedagogista mallia yhdistelemällä oppilaslähtöisiä suuntauksia, kuten psykofyysistä musiikkipedagogiikkaa, Paulo Freiren kriittistä vapautuksen pedagogiikkaa, Eira Korpisen kokonaisvaltaista koulukasvatusmallia, sekä tutkivan opettajan ja oppilaan kokemuksia. Tutkimus on luonteeltaan narratiivinen. Johtopäätöksiä ja tutkimustuloksia ei pidä tulkita yleiseksi totuudeksi, vaan tutkijan subjektiiviseksi näkemykseksi. Lauluopettajien koulutuksessa ei anneta kovin paljon tietoa psykologisten seikkojen vaikutuksesta laulutekniikkaan ja opettamiseen. Tutkielma pyrkii tuottamaan tietoa näistä ilmiöistä esimerkkioppilaan vapautumistarinan muodossa. Pro gradussa kuvaamani Wilhelmiinan yhdeksän laulutunnin jakso keväällä 2010 laulua vapauttavine työkaluineen (esimerkiksi improvisaatio ja dialogisuus) edisti hänen laulamistaan. Sekä laulutekniikka, että suhtautuminen omaan laulamiseen vapautui. Tuloksissa tuli esiin myös, että oman opetuksen tutkiminen – käyttöteorian hahmottaminen ja oman opetuksen kriittinen pohtiminen – on hyödyllistä opettajalle.