Luokanopettajan ammatillinen kehittyminen kyläkoulun musiikinopettajana "jos opettajan ammatin valitsee, niin ei voi urautua yhteen ja samaan"

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten pitkän uran tehnyt musiikkia opettava luokanopettaja on kehittänyt ammattitaitoaan kyläkoulussa 1970-luvulta tähän päivään. Pyrkimyksenämme oli lisätä ymmärrystä aiemmin erikseen tutkituista kokonaisuuksista: luokanopettajan ammatillisesta kehit...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Koskinen, Marika, Siltala, Minna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Humanities, Faculty of Education, Musiikin laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Music, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37128
_version_ 1828193136919183360
author Koskinen, Marika Siltala, Minna
author2 Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Musiikin laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Music Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koskinen, Marika Siltala, Minna Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Musiikin laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Music Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koskinen, Marika Siltala, Minna Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Musiikin laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Music Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koskinen, Marika
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten pitkän uran tehnyt musiikkia opettava luokanopettaja on kehittänyt ammattitaitoaan kyläkoulussa 1970-luvulta tähän päivään. Pyrkimyksenämme oli lisätä ymmärrystä aiemmin erikseen tutkituista kokonaisuuksista: luokanopettajan ammatillisesta kehittymisestä, musiikinopetuksesta sekä kyläkoulusta opettajan työympäristönä. Lisäksi tarkastelun kohteena oli sekä opettajaan kohdistuvien vaatimusten että musiikinopetuksen sisältöjen muuttuminen. Tutkimusmenetelmä sisälsi piirteitä elämänkerrallisesta ja fenomenologisesta tutkimuksesta. Aineistonkeruun menetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka tehtiin yhdelle kyläkoulussa työskentelevälle luokanopettajalle. Tapaustutkimuksen aineisto sisälsi haastattelun lisäksi kirjallista materiaalia, kuten tutkimusopettajan henkilökohtaisia muistiinpanoja. Kirjallinen aineisto oli taustalla tukemassa haastattelusta saatuja tuloksia. Aineiston analyysin tarkoituksena oli pyrkiä ymmärtämään ja tulkitsemaan tutkimusaineistosta nousseita aiheita, joita analysoimme teemoittelun avulla. Tutkimustuloksissa ilmeni, että luokanopettajan ammatillinen kehittyminen on kokonaisvaltaista ja jatkuvaa itsensä kehittämistä. Siitä ei voida erottaa yksittäisessä oppiaineessa kehittymistä, sillä luokanopettaja on opetustyössään vastuussa myös kasvatuksesta. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että opettajan henkilökohtaisessa elämässä tapahtuvat muutokset heijastuvat opettajana kehittymiseen. Ammatilliseen kehittymiseen liittyy vahvasti myös oman työn reflektointi ja sisäinen motivaatio kouluttaa ja kehittää itseään. Tuloksissa korostui täydennyskoulutusten merkitys aineenhallinnan ja työssä jaksamisen kannalta. Parhaimmillaan opetus muodostuu joustavaksi ja oppiainerajat ylittäväksi kokonaisuudeksi, jota kutsutaan myös eheytetyksi opetukseksi. Tämä edellyttää opettajalta laajaa ymmärrystä opetettavista aineista, oppimisesta ja opettamisesta. Tutkimus osoitti, että kyläkoulu luo hyvät puitteet eheytetyn opetuksen toteuttamiselle sekä opettajan ammatilliselle kehittymiselle. Tutkimuksen perusteella näyttää sille, että kyläkoulun tiiviissä työyhteisössä tärkeiksi asioiksi nousevat opettajien välinen yhteistyö ja päätöstenteko. Merkittävimpiin tuloksiin koskien opettajuuteen kohdistuvia vaatimuksia kuuluu opettajan työnkuvan muuttuminen oppimisen ohjaajaksi. Nykypäivän opettajan ammatinkuvaan sisältyy entistä voimakkaammin luokkahuoneen ulkopuolelle ulottuvia asioita, kuten erilaisia palavereja. Tutkimustulosten pohjalta muodostui käsitys siitä, että musiikkia opettavan luokanopettajan ammatillinen kehittyminen on riippuvainen opettajan henkilökohtaisessa elämässä tapahtuvista muutoksista, opettajan omasta halusta kehittää ammattitaitoaan, työyhteisön tuesta sekä koulun tarjoamista resursseista.
first_indexed 2023-03-22T09:57:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskinen, Marika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Siltala, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-12-20T16:33:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-12-20T16:33:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1193769", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37128", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten pitk\u00e4n uran tehnyt musiikkia opettava luokanopettaja on kehitt\u00e4nyt\r\nammattitaitoaan kyl\u00e4koulussa 1970-luvulta t\u00e4h\u00e4n p\u00e4iv\u00e4\u00e4n. Pyrkimyksen\u00e4mme oli lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 aiemmin erikseen tutkituista\r\nkokonaisuuksista: luokanopettajan ammatillisesta kehittymisest\u00e4, musiikinopetuksesta sek\u00e4 kyl\u00e4koulusta opettajan\r\nty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkastelun kohteena oli sek\u00e4 opettajaan kohdistuvien vaatimusten ett\u00e4 musiikinopetuksen sis\u00e4lt\u00f6jen\r\nmuuttuminen. Tutkimusmenetelm\u00e4 sis\u00e4lsi piirteit\u00e4 el\u00e4m\u00e4nkerrallisesta ja fenomenologisesta tutkimuksesta. Aineistonkeruun\r\nmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemahaastattelua, joka tehtiin yhdelle kyl\u00e4koulussa ty\u00f6skentelev\u00e4lle luokanopettajalle. Tapaustutkimuksen\r\naineisto sis\u00e4lsi haastattelun lis\u00e4ksi kirjallista materiaalia, kuten tutkimusopettajan henkil\u00f6kohtaisia muistiinpanoja.\r\nKirjallinen aineisto oli taustalla tukemassa haastattelusta saatuja tuloksia. Aineiston analyysin tarkoituksena oli pyrki\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n\r\nja tulkitsemaan tutkimusaineistosta nousseita aiheita, joita analysoimme teemoittelun avulla.\r\nTutkimustuloksissa ilmeni, ett\u00e4 luokanopettajan ammatillinen kehittyminen on kokonaisvaltaista ja jatkuvaa itsens\u00e4 kehitt\u00e4mist\u00e4.\r\nSiit\u00e4 ei voida erottaa yksitt\u00e4isess\u00e4 oppiaineessa kehittymist\u00e4, sill\u00e4 luokanopettaja on opetusty\u00f6ss\u00e4\u00e4n vastuussa my\u00f6s\r\nkasvatuksesta. Tulosten pohjalta voidaan todeta, ett\u00e4 opettajan henkil\u00f6kohtaisessa el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tapahtuvat muutokset heijastuvat\r\nopettajana kehittymiseen. Ammatilliseen kehittymiseen liittyy vahvasti my\u00f6s oman ty\u00f6n reflektointi ja sis\u00e4inen motivaatio\r\nkouluttaa ja kehitt\u00e4\u00e4 itse\u00e4\u00e4n. Tuloksissa korostui t\u00e4ydennyskoulutusten merkitys aineenhallinnan ja ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisen\r\nkannalta. Parhaimmillaan opetus muodostuu joustavaksi ja oppiainerajat ylitt\u00e4v\u00e4ksi kokonaisuudeksi, jota kutsutaan my\u00f6s\r\neheytetyksi opetukseksi. T\u00e4m\u00e4 edellytt\u00e4\u00e4 opettajalta laajaa ymm\u00e4rryst\u00e4 opetettavista aineista, oppimisesta ja opettamisesta.\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 kyl\u00e4koulu luo hyv\u00e4t puitteet eheytetyn opetuksen toteuttamiselle sek\u00e4 opettajan ammatilliselle kehittymiselle.\r\nTutkimuksen perusteella n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sille, ett\u00e4 kyl\u00e4koulun tiiviiss\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4 t\u00e4rkeiksi asioiksi nousevat opettajien\r\nv\u00e4linen yhteisty\u00f6 ja p\u00e4\u00e4t\u00f6stenteko. Merkitt\u00e4vimpiin tuloksiin koskien opettajuuteen kohdistuvia vaatimuksia kuuluu opettajan\r\nty\u00f6nkuvan muuttuminen oppimisen ohjaajaksi. Nykyp\u00e4iv\u00e4n opettajan ammatinkuvaan sis\u00e4ltyy entist\u00e4 voimakkaammin\r\nluokkahuoneen ulkopuolelle ulottuvia asioita, kuten erilaisia palavereja.\r\nTutkimustulosten pohjalta muodostui k\u00e4sitys siit\u00e4, ett\u00e4 musiikkia opettavan luokanopettajan ammatillinen kehittyminen on\r\nriippuvainen opettajan henkil\u00f6kohtaisessa el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tapahtuvista muutoksista, opettajan omasta halusta kehitt\u00e4\u00e4 ammattitaitoaan,\r\nty\u00f6yhteis\u00f6n tuesta sek\u00e4 koulun tarjoamista resursseista.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marika Koskinen (makarani) on 2011-12-20 16:33:12.610164. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-12-20T16:33:14Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011122011835.pdf: 835870 bytes, checksum: b76a5952cee17bb3947acbaf18406c19 (MD5)\r\nlicense.html: 5554 bytes, checksum: b6d7fe41d71b1a9a58c8f0addf68fe40 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-12-20T16:33:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011122011835.pdf: 835870 bytes, checksum: b76a5952cee17bb3947acbaf18406c19 (MD5)\r\nlicense.html: 5554 bytes, checksum: b6d7fe41d71b1a9a58c8f0addf68fe40 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "138 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen kehittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kyl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajan ammatillinen kehittyminen kyl\u00e4koulun musiikinopettajana : \"jos opettajan ammatin valitsee, niin ei voi urautua yhteen ja samaan\"", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011122011835", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-12-20T16:33:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyl\u00e4koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhdysluokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37128
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:18Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/80b469ee-0c8a-4193-9307-d039f4e4b0db\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011122011835.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskinen, Marika Siltala, Minna Luokanopettajan ammatillinen kehittyminen kyläkoulun musiikinopettajana : "jos opettajan ammatin valitsee, niin ei voi urautua yhteen ja samaan" ammatillinen kehittyminen kyläkoulu musiikinopetus Musiikkikasvatus Luokanopettajakoulutus Music Education Teacher Education 3052 103 ammatillinen kehitys kyläkoulut musiikki opetus yhdysluokat luokanopettajat musiikkikasvatus
title Luokanopettajan ammatillinen kehittyminen kyläkoulun musiikinopettajana : "jos opettajan ammatin valitsee, niin ei voi urautua yhteen ja samaan"
title_full Luokanopettajan ammatillinen kehittyminen kyläkoulun musiikinopettajana : "jos opettajan ammatin valitsee, niin ei voi urautua yhteen ja samaan"
title_fullStr Luokanopettajan ammatillinen kehittyminen kyläkoulun musiikinopettajana : "jos opettajan ammatin valitsee, niin ei voi urautua yhteen ja samaan" Luokanopettajan ammatillinen kehittyminen kyläkoulun musiikinopettajana : "jos opettajan ammatin valitsee, niin ei voi urautua yhteen ja samaan"
title_full_unstemmed Luokanopettajan ammatillinen kehittyminen kyläkoulun musiikinopettajana : "jos opettajan ammatin valitsee, niin ei voi urautua yhteen ja samaan" Luokanopettajan ammatillinen kehittyminen kyläkoulun musiikinopettajana : "jos opettajan ammatin valitsee, niin ei voi urautua yhteen ja samaan"
title_short Luokanopettajan ammatillinen kehittyminen kyläkoulun musiikinopettajana
title_sort luokanopettajan ammatillinen kehittyminen kyläkoulun musiikinopettajana jos opettajan ammatin valitsee niin ei voi urautua yhteen ja samaan
title_sub "jos opettajan ammatin valitsee, niin ei voi urautua yhteen ja samaan"
title_txtP Luokanopettajan ammatillinen kehittyminen kyläkoulun musiikinopettajana : "jos opettajan ammatin valitsee, niin ei voi urautua yhteen ja samaan"
topic ammatillinen kehittyminen kyläkoulu musiikinopetus Musiikkikasvatus Luokanopettajakoulutus Music Education Teacher Education 3052 103 ammatillinen kehitys kyläkoulut musiikki opetus yhdysluokat luokanopettajat musiikkikasvatus
topic_facet 103 3052 Luokanopettajakoulutus Music Education Musiikkikasvatus Teacher Education ammatillinen kehittyminen ammatillinen kehitys kyläkoulu kyläkoulut luokanopettajat musiikinopetus musiikki musiikkikasvatus opetus yhdysluokat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37128 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011122011835
work_keys_str_mv AT koskinenmarika luokanopettajanammatillinenkehittyminenkyläkoulunmusiikinopettajanajosopettajanam