Elämänhallinnallisten tekijöiden yhteys ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen

Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa elämänhallinnallisten tekijöiden yhteyttä ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen. Tutkimuksessa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä rahankäytön, harrastusten, nukkumistottumusten ja päihteiden käytön yhteyttä opinnoissa menestymiseen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ketomäki, Jaana
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37090
_version_ 1828193136885628928
author Ketomäki, Jaana
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ketomäki, Jaana Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ketomäki, Jaana Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ketomäki, Jaana
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa elämänhallinnallisten tekijöiden yhteyttä ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen. Tutkimuksessa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä rahankäytön, harrastusten, nukkumistottumusten ja päihteiden käytön yhteyttä opinnoissa menestymiseen ja edistymiseen sekä negatiiviseen keskeyttämiseen. Aineistona olivat Niilo Mäki Instituutin Motivoimaa -hanketta varten kerätyt Internetpohjaisen kyselyn vastaukset ja oppilaitosten luovuttamat opiskelijarekisteritiedot. Ammatillisessa oppilaitoksessa ensimmäistä vuotta opiskelevat vastaajat täyttivät kyselylomakkeen verkossa syksyllä 2009. Vastaajia oli yhteensä 1 213, joista tämän tutkimuksen aineistoksi rajattiin alle 25-vuotiaat nuoret. Lopullinen tutkimusjoukko oli 1 187. Aineistoa analysoitiin parametrisilla ja parametrittomilla menetelmillä suorittamalla ryhmävertailuja ja mallintamalla muuttujien välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa ilmeni, että haasteet rahankäytön hallinnassa, harrastamattomuus, epäsäännölliset nukkumistottumukset ja päihteiden käyttö olivat yhteydessä heikompaan opinnoissa menestymiseen ja edistymiseen ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Opintojen sujumattomuus puolestaan voi olla yhteydessä opintojen keskeyttämiseen. Opintojen negatiiviseen keskeyttämiseen olivat suoraan yhteydessä haasteet rahankäytön hallinnassa, epäsäännölliset nukkumistottumukset ja päihteiden käyttö. Useammalla elämänhallinnallisella riskitekijällä yhdessä oli vahvempi yhteys opintojen sujumattomuuteen ja negatiiviseen keskeyttämiseen kuin yksittäisillä riskitekijöillä. Useammalta eri elämän osa-alueelta kasautuneet riskitekijät selittivät yhdessä noin 12 % negatiivisesta keskeyttämisestä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ketom\u00e4ki, Jaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-12-15T13:28:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-12-15T13:28:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1190776", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37090", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa el\u00e4m\u00e4nhallinnallisten tekij\u00f6iden yhteytt\u00e4 ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeytt\u00e4miseen. Tutkimuksessa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmill\u00e4 rahank\u00e4yt\u00f6n, harrastusten, nukkumistottumusten ja p\u00e4ihteiden k\u00e4yt\u00f6n yhteytt\u00e4 opinnoissa menestymiseen ja edistymiseen sek\u00e4 negatiiviseen keskeytt\u00e4miseen. Aineistona olivat Niilo M\u00e4ki Instituutin Motivoimaa -hanketta varten ker\u00e4tyt Internetpohjaisen kyselyn vastaukset ja oppilaitosten luovuttamat opiskelijarekisteritiedot.\r\nAmmatillisessa oppilaitoksessa ensimm\u00e4ist\u00e4 vuotta opiskelevat vastaajat t\u00e4yttiv\u00e4t kyselylomakkeen verkossa syksyll\u00e4 2009. Vastaajia oli yhteens\u00e4 1 213, joista t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineistoksi rajattiin alle 25-vuotiaat nuoret. Lopullinen tutkimusjoukko oli 1 187. Aineistoa analysoitiin parametrisilla ja parametrittomilla menetelmill\u00e4 suorittamalla ryhm\u00e4vertailuja ja mallintamalla muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4. Tutkimuksessa ilmeni, ett\u00e4 haasteet rahank\u00e4yt\u00f6n hallinnassa, harrastamattomuus, ep\u00e4s\u00e4\u00e4nn\u00f6lliset nukkumistottumukset ja p\u00e4ihteiden k\u00e4ytt\u00f6 olivat yhteydess\u00e4 heikompaan opinnoissa menestymiseen ja edistymiseen ensimm\u00e4isen opiskeluvuoden aikana. Opintojen sujumattomuus puolestaan voi olla yhteydess\u00e4 opintojen keskeytt\u00e4miseen. Opintojen negatiiviseen keskeytt\u00e4miseen olivat suoraan yhteydess\u00e4 haasteet rahank\u00e4yt\u00f6n hallinnassa, ep\u00e4s\u00e4\u00e4nn\u00f6lliset nukkumistottumukset ja p\u00e4ihteiden k\u00e4ytt\u00f6. Useammalla el\u00e4m\u00e4nhallinnallisella riskitekij\u00e4ll\u00e4 yhdess\u00e4 oli vahvempi yhteys opintojen sujumattomuuteen ja negatiiviseen keskeytt\u00e4miseen kuin yksitt\u00e4isill\u00e4 riskitekij\u00f6ill\u00e4. Useammalta eri el\u00e4m\u00e4n osa-alueelta kasautuneet riskitekij\u00e4t selittiv\u00e4t yhdess\u00e4 noin 12 % negatiivisesta keskeytt\u00e4misest\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jaana Ketom\u00e4ki (jahesauk) on 2011-12-15 13:28:29.371162. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-12-15T13:28:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011121511806.pdf: 342662 bytes, checksum: c6160274f55b34bcfe94f47d9210a9e8 (MD5)\r\nlicense.html: 5043 bytes, checksum: eca9430e900523109103948bfc40de39 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-12-15T13:28:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011121511806.pdf: 342662 bytes, checksum: c6160274f55b34bcfe94f47d9210a9e8 (MD5)\r\nlicense.html: 5043 bytes, checksum: eca9430e900523109103948bfc40de39 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuori", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen peruskoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "negatiivinen keskeytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4m\u00e4nhallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "El\u00e4m\u00e4nhallinnallisten tekij\u00f6iden yhteys ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeytt\u00e4miseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011121511806", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-12-15T13:28:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4m\u00e4nhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintojen keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37090
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:59Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7353669a-4f70-4ba8-8b0b-de9133cfc7a7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011121511806.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ketomäki, Jaana Elämänhallinnallisten tekijöiden yhteys ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen nuori ammatillinen peruskoulutus negatiivinen keskeyttäminen elämänhallinta syrjäytyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 nuoret ammatillinen koulutus opintojen keskeyttäminen
title Elämänhallinnallisten tekijöiden yhteys ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen
title_full Elämänhallinnallisten tekijöiden yhteys ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen
title_fullStr Elämänhallinnallisten tekijöiden yhteys ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen Elämänhallinnallisten tekijöiden yhteys ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen
title_full_unstemmed Elämänhallinnallisten tekijöiden yhteys ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen Elämänhallinnallisten tekijöiden yhteys ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen
title_short Elämänhallinnallisten tekijöiden yhteys ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen
title_sort elämänhallinnallisten tekijöiden yhteys ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen
title_txtP Elämänhallinnallisten tekijöiden yhteys ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen
topic nuori ammatillinen peruskoulutus negatiivinen keskeyttäminen elämänhallinta syrjäytyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 nuoret ammatillinen koulutus opintojen keskeyttäminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education ammatillinen koulutus ammatillinen peruskoulutus elämänhallinta negatiivinen keskeyttäminen nuoret nuori opintojen keskeyttäminen syrjäytyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37090 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011121511806
work_keys_str_mv AT ketomäkijaana elämänhallinnallistentekijöidenyhteysammatillistenperusopintojennegatiiviseenkeske