Zu interkulturellen Begegnungen in der gymnasialen Oberstufe Erfahrungen finnischer Schüler mit finnisch-deutschen Schulpartnerschaften

Nykyinen käsitys vieraiden kielten opettamisesta Suomessa painottaa kielen lisäksi myös kohdekulttuurin tuntemusta. Kielen opetuksessa tulisi huomioida sen kulttuurinen konteksti. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa suomalaisten lukiolaisten kokemuksia ulkomaisesta ystävyyskoulutoiminnasta....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lahti, Annika
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37036
_version_ 1826225718598565888
author Lahti, Annika
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lahti, Annika Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lahti, Annika Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lahti, Annika
datasource_str_mv jyx
description Nykyinen käsitys vieraiden kielten opettamisesta Suomessa painottaa kielen lisäksi myös kohdekulttuurin tuntemusta. Kielen opetuksessa tulisi huomioida sen kulttuurinen konteksti. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa suomalaisten lukiolaisten kokemuksia ulkomaisesta ystävyyskoulutoiminnasta. Erityisen kiinnostuksen kohteena olivat lukiolaisten motiivit osallistua projektiin, heidän näkemyksensä projektin suunnittelusta ja toteutuksesta, sekä heidän kokemuksensa projektin vaikutuksista kulttuurienväliseen oppimiseen ja kielitaitoon. Työn teoreettisessa osassa tarkastellaan kulttuurienvälistä kompetenssia kansainvälisyyskasvatuksen tavoitteena Suomen lukio-opetussuunnitelmassa ja sen roolia suhteessa vieraiden kielten opetukseen. Lisäksi valaistaan kohtaamispedagogiikan sekä autenttisen ja kokemuksellisen oppimisen periaatteita. Työn empiirisessä osassa keskitytään seitsemän jyväskyläläisen lukiolaisen kokemuksiin ystävyyskouluprojektista länsisaksalaisen lukion kanssa. Aineiston keräämisen metodina käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Materiaali koostuu kahdesta parihaastattelusta ja yhdestä kolmen hengen ryhmähaastattelusta. Työn empiirisessä osassa keskitytään nimenomaan oppilaiden subjektiivisen kokemuksen kuvaamiseen ystävyyskouluprojektiin liittyen sekä näiden kokemusten analysointiin. Analyysista kävi ilmi, että lukiolaiset kokivat projektiin osallistumisen hyödylliseksi. Erityisesti puhevalmius ja kuullun ymmärtäminen kehittyivät. Lisäksi positiivisena nähtiin ulkomaisten kontaktien solmiminen ja se, että perhemajoituksessa tutustui syvällisemmin saksalaiseen kulttuuriin. Ystävyyskoulutoiminnan kehitysalueiksi nousivat kokemuksen jälkeinen reflektointi sekä koulunkäynnin merkityksen vahvistaminen vierailujen ohjelmassa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahti, Annika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-12-04T01:09:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-12-04T01:09:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1190166", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37036", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykyinen k\u00e4sitys vieraiden kielten opettamisesta Suomessa painottaa kielen lis\u00e4ksi my\u00f6s kohdekulttuurin tuntemusta. Kielen opetuksessa tulisi huomioida sen kulttuurinen konteksti. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa suomalaisten lukiolaisten kokemuksia ulkomaisesta yst\u00e4vyyskoulutoiminnasta. Erityisen kiinnostuksen kohteena olivat lukiolaisten motiivit osallistua projektiin, heid\u00e4n n\u00e4kemyksens\u00e4 projektin suunnittelusta ja toteutuksesta, sek\u00e4 heid\u00e4n kokemuksensa projektin vaikutuksista kulttuurienv\u00e4liseen oppimiseen ja kielitaitoon. \n\nTy\u00f6n teoreettisessa osassa tarkastellaan kulttuurienv\u00e4list\u00e4 kompetenssia kansainv\u00e4lisyyskasvatuksen tavoitteena Suomen lukio-opetussuunnitelmassa ja sen roolia suhteessa vieraiden kielten opetukseen. Lis\u00e4ksi valaistaan kohtaamispedagogiikan sek\u00e4 autenttisen ja kokemuksellisen oppimisen periaatteita. \n\nTy\u00f6n empiirisess\u00e4 osassa keskityt\u00e4\u00e4n seitsem\u00e4n jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isen lukiolaisen kokemuksiin yst\u00e4vyyskouluprojektista l\u00e4nsisaksalaisen lukion kanssa. Aineiston ker\u00e4\u00e4misen metodina k\u00e4ytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Materiaali koostuu kahdesta parihaastattelusta ja yhdest\u00e4 kolmen hengen ryhm\u00e4haastattelusta. Ty\u00f6n empiirisess\u00e4 osassa keskityt\u00e4\u00e4n nimenomaan oppilaiden subjektiivisen kokemuksen kuvaamiseen yst\u00e4vyyskouluprojektiin liittyen sek\u00e4 n\u00e4iden kokemusten analysointiin.\n\nAnalyysista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 lukiolaiset kokivat projektiin osallistumisen hy\u00f6dylliseksi. Erityisesti puhevalmius ja kuullun ymm\u00e4rt\u00e4minen kehittyiv\u00e4t. Lis\u00e4ksi positiivisena n\u00e4htiin ulkomaisten kontaktien solmiminen ja se, ett\u00e4 perhemajoituksessa tutustui syv\u00e4llisemmin saksalaiseen kulttuuriin. Yst\u00e4vyyskoulutoiminnan kehitysalueiksi nousivat kokemuksen j\u00e4lkeinen reflektointi sek\u00e4 koulunk\u00e4ynnin merkityksen vahvistaminen vierailujen ohjelmassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annika Lahti (annmarla) on 2011-12-04 01:09:32.861170. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-12-04T01:09:35Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011120411761.pdf: 322105 bytes, checksum: 8e83156c7e68950a0cd61a9f66a20989 (MD5)\r\nlicense.html: 5072 bytes, checksum: 9a5b3b1d2fbbb8b7f11f354a32d3ef27 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-12-04T01:09:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011120411761.pdf: 322105 bytes, checksum: 8e83156c7e68950a0cd61a9f66a20989 (MD5)\r\nlicense.html: 5072 bytes, checksum: 9a5b3b1d2fbbb8b7f11f354a32d3ef27 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Schulpartnerschaft", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interkulturelles Lernen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interkulturelle Kompetenz", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erfahrungbedingtes Lernen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Authentizit\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Begegnungsp\u00e4dagogik", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Zu interkulturellen Begegnungen in der gymnasialen Oberstufe : Erfahrungen finnischer Schu\u0308ler mit finnisch-deutschen Schulpartnerschaften", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011120411761", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-12-04T01:09:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yst\u00e4vyyskoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motiivit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurienv\u00e4linen viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37036
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:55:05Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f0163225-7b92-4b71-986d-1c46b32aa96c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011120411761.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahti, Annika Zu interkulturellen Begegnungen in der gymnasialen Oberstufe : Erfahrungen finnischer Schüler mit finnisch-deutschen Schulpartnerschaften Schulpartnerschaft interkulturelles Lernen interkulturelle Kompetenz erfahrungbedingtes Lernen Authentizität Begegnungspädagogik Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 ystävyyskoulut lukiolaiset motiivit kulttuurienvälinen viestintä saksan kieli opetus
title Zu interkulturellen Begegnungen in der gymnasialen Oberstufe : Erfahrungen finnischer Schüler mit finnisch-deutschen Schulpartnerschaften
title_full Zu interkulturellen Begegnungen in der gymnasialen Oberstufe : Erfahrungen finnischer Schüler mit finnisch-deutschen Schulpartnerschaften
title_fullStr Zu interkulturellen Begegnungen in der gymnasialen Oberstufe : Erfahrungen finnischer Schüler mit finnisch-deutschen Schulpartnerschaften Zu interkulturellen Begegnungen in der gymnasialen Oberstufe : Erfahrungen finnischer Schüler mit finnisch-deutschen Schulpartnerschaften
title_full_unstemmed Zu interkulturellen Begegnungen in der gymnasialen Oberstufe : Erfahrungen finnischer Schüler mit finnisch-deutschen Schulpartnerschaften Zu interkulturellen Begegnungen in der gymnasialen Oberstufe : Erfahrungen finnischer Schüler mit finnisch-deutschen Schulpartnerschaften
title_short Zu interkulturellen Begegnungen in der gymnasialen Oberstufe
title_sort zu interkulturellen begegnungen in der gymnasialen oberstufe erfahrungen finnischer schu ler mit finnisch deutschen schulpartnerschaften
title_sub Erfahrungen finnischer Schüler mit finnisch-deutschen Schulpartnerschaften
title_txtP Zu interkulturellen Begegnungen in der gymnasialen Oberstufe : Erfahrungen finnischer Schüler mit finnisch-deutschen Schulpartnerschaften
topic Schulpartnerschaft interkulturelles Lernen interkulturelle Kompetenz erfahrungbedingtes Lernen Authentizität Begegnungspädagogik Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 ystävyyskoulut lukiolaiset motiivit kulttuurienvälinen viestintä saksan kieli opetus
topic_facet 308 Authentizität Begegnungspädagogik German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri Schulpartnerschaft erfahrungbedingtes Lernen interkulturelle Kompetenz interkulturelles Lernen kulttuurienvälinen viestintä lukiolaiset motiivit opetus saksan kieli ystävyyskoulut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37036 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011120411761
work_keys_str_mv AT lahtiannika zuinterkulturellenbegegnungenindergymnasialenoberstufeerfahrungenfinnischerschulermi