"Nää nuoret on valmiita tuonne maailmalle, mutta maailma ei oo valmis" tutkimus kehitysvammaisten ohjaamisesta ja ohjauksen nykytilasta

Ohjaus mielletään kuuluvaksi opinto-ohjaajalle, mutta ohjaustyötä tekevät myös muut ammattilaiset. Tavoitteellista ohjausta tehdään kouluissa, kotona, työpaikoilla sekä muissa koulutus- ja toimintapaikoissa. Ohjaustilanne ja vuorovaikutus ovat tärkeitä riippumatta ohjaajan tai ohjattavan yksilöllisi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pellinen, Saija
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36977
_version_ 1828193136789159936
author Pellinen, Saija
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pellinen, Saija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pellinen, Saija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pellinen, Saija
datasource_str_mv jyx
description Ohjaus mielletään kuuluvaksi opinto-ohjaajalle, mutta ohjaustyötä tekevät myös muut ammattilaiset. Tavoitteellista ohjausta tehdään kouluissa, kotona, työpaikoilla sekä muissa koulutus- ja toimintapaikoissa. Ohjaustilanne ja vuorovaikutus ovat tärkeitä riippumatta ohjaajan tai ohjattavan yksilöllisistä ominaispiirteistä. Jotta ohjaustilannetta ja siihen liittyviä lainalaisuuksia voi ymmärtää erityistä tukea tarvitsevan ohjattavan tarpeista lähtien, on ymmärrettävä ohjauksen yleistä etenemistä ja siihen kuuluvia osa-alueita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli laajentaa käsitystä erityistä tukea tarvitsevien ohjaamisesta ja lähemmin kehitysvammaisten ohjaamisesta. Tavoitteena oli myös saada näkökulmia ja hyviä käytäntöjä ohjauksen nykytilasta. Tässä ohjaamisella tarkoitettiin laajempaa näkökulmaa kuin kouluissa annettavaa opinto-ohjausta. Ohjaaminen nähtiin koko elämänkaaren aikana tapahtuvana jatkumona. Tutkittavat eivät toimi opinto-ohjaajina, mutta ohjaus kuuluu oleellisena osana heidän toimenkuvaansa. Lisäksi tutkimuksessa oli mukana kehitysvammaisten nuorten omaisia, jotka toivat kodin ja asumisen näkökulman tutkimukseen mukaan. Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä fokusryhmäkeskustelua. Ryhmiä oli kaksi, joissa molemmissa oli kahdeksan keskustelijaa. Tutkimuksessa käytettiin analyysimenetelmänä teemoittelua ja sisällönanalyysia. Tulokset eivät ole yleistettäviä, koska keskusteluun osallistujat olivat yksittäisiä henkilöitä, eivätkä satunnaisotannalla valittuja tutkimushenkilöitä, ja toisaalta tutkimusjoukko oli varsin pieni. Tulokset kuvaavat tämän tutkimusjoukon näkemyksiä tutkittavaan asiaan. Tutkimustulokset osoittivat keskeisiksi kehitysvammaisten henkilöiden ohjaamisessa: henkisen tason huomioimisen, mallioppimisen, ajan merkityksen, konkreettiset välineet, palautteen, vertaisohjauksen, nivelvaiheen, kiinnostuksen kartoittamisen, realististen tavoitteiden asettamisen, sosiaalisten taitojen kehittymisen, itseohjautuvuuden, luottamuksen ja ohjaajan asemoitumisen. Kehitysvammaisten henkilöiden ohjaamisen nykytilaan tutkimus osoitti kuuluvaksi: koulutukseen ja työelämään ohjaamisen haasteet, erityisryhmä vai integrointi, toimintakeskus, tuettu työ vai vapaat markkinat, tiedonsiirto nivelvaiheissa ja yhteistyön merkitys. Yhteenvetona voidaan todeta, että erityistä tukea tarvitsevista ne, jotka ovat erityiskou-luissa ja muissa ”erityispaikoissa” saavat ohjausta ja tukea ja etenevät omalla sarallaan. Yhteiskunnallisesti ajateltuna erityistä tukea tarvitsevien ja erityisesti kehitysvammaisten mahdollisuuksien ja vaihtoehtojen määrä on todella paljon pienempi kuin yleisopetukseen ja muutenkin ”yleiselle” puolelle hakeutuville.
first_indexed 2023-03-22T09:58:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pellinen, Saija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-11-21T11:49:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-11-21T11:49:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1189297", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36977", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ohjaus miellet\u00e4\u00e4n kuuluvaksi opinto-ohjaajalle, mutta ohjausty\u00f6t\u00e4 tekev\u00e4t my\u00f6s muut ammattilaiset. Tavoitteellista ohjausta tehd\u00e4\u00e4n kouluissa, kotona, ty\u00f6paikoilla sek\u00e4 muissa koulutus- ja toimintapaikoissa. Ohjaustilanne ja vuorovaikutus ovat t\u00e4rkeit\u00e4 riippumatta ohjaajan tai ohjattavan yksil\u00f6llisist\u00e4 ominaispiirteist\u00e4. Jotta ohjaustilannetta ja siihen liittyvi\u00e4 lainalaisuuksia voi ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 tukea tarvitsevan ohjattavan tarpeista l\u00e4htien, on ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4 ohjauksen yleist\u00e4 etenemist\u00e4 ja siihen kuuluvia osa-alueita. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli laajentaa k\u00e4sityst\u00e4 erityist\u00e4 tukea tarvitsevien ohjaamisesta ja l\u00e4hemmin kehitysvammaisten ohjaamisesta. Tavoitteena oli my\u00f6s saada n\u00e4k\u00f6kulmia ja hyvi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ohjauksen nykytilasta. T\u00e4ss\u00e4 ohjaamisella tarkoitettiin laajempaa n\u00e4k\u00f6kulmaa kuin kouluissa annettavaa opinto-ohjausta. Ohjaaminen n\u00e4htiin koko el\u00e4m\u00e4nkaaren aikana tapahtuvana jatkumona.\r\n\r\nTutkittavat eiv\u00e4t toimi opinto-ohjaajina, mutta ohjaus kuuluu oleellisena osana heid\u00e4n toimenkuvaansa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa oli mukana kehitysvammaisten nuorten omaisia, jotka toivat kodin ja asumisen n\u00e4k\u00f6kulman tutkimukseen mukaan. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 fokusryhm\u00e4keskustelua. Ryhmi\u00e4 oli kaksi, joissa molemmissa oli kahdeksan keskustelijaa. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 teemoittelua ja sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4vi\u00e4, koska keskusteluun osallistujat olivat yksitt\u00e4isi\u00e4 henkil\u00f6it\u00e4, eiv\u00e4tk\u00e4 satunnaisotannalla valittuja tutkimushenkil\u00f6it\u00e4, ja toisaalta tutkimusjoukko oli varsin pieni. Tulokset kuvaavat t\u00e4m\u00e4n tutkimusjoukon n\u00e4kemyksi\u00e4 tutkittavaan asiaan. Tutkimustulokset osoittivat keskeisiksi kehitysvammaisten henkil\u00f6iden ohjaamisessa: henkisen tason huomioimisen, mallioppimisen, ajan merkityksen, konkreettiset v\u00e4lineet, palautteen, vertaisohjauksen, nivelvaiheen, kiinnostuksen kartoittamisen, realististen tavoitteiden asettamisen, sosiaalisten taitojen kehittymisen, itseohjautuvuuden, luottamuksen ja ohjaajan asemoitumisen. Kehitysvammaisten henkil\u00f6iden ohjaamisen nykytilaan tutkimus osoitti kuuluvaksi: koulutukseen ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n ohjaamisen haasteet, erityisryhm\u00e4 vai integrointi, toimintakeskus, tuettu ty\u00f6 vai vapaat markkinat, tiedonsiirto nivelvaiheissa ja yhteisty\u00f6n merkitys.\r\n\r\nYhteenvetona voidaan todeta, ett\u00e4 erityist\u00e4 tukea tarvitsevista ne, jotka ovat erityiskou-luissa ja muissa \u201derityispaikoissa\u201d saavat ohjausta ja tukea ja etenev\u00e4t omalla sarallaan. Yhteiskunnallisesti ajateltuna erityist\u00e4 tukea tarvitsevien ja erityisesti kehitysvammaisten mahdollisuuksien ja vaihtoehtojen m\u00e4\u00e4r\u00e4 on todella paljon pienempi kuin yleisopetukseen ja muutenkin \u201dyleiselle\u201d puolelle hakeutuville.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Saija Pellinen (sajopell) on 2011-11-21 11:49:31.034964. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-11-21T11:49:34Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011112111707.pdf: 436263 bytes, checksum: dee1267ca31a4e64ddd44cb28161c5a2 (MD5)\r\nlicense.html: 5078 bytes, checksum: 9320d5c45c9366c80aa40279525bf968 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-11-21T11:49:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011112111707.pdf: 436263 bytes, checksum: dee1267ca31a4e64ddd44cb28161c5a2 (MD5)\r\nlicense.html: 5078 bytes, checksum: 9320d5c45c9366c80aa40279525bf968 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityist\u00e4 tukea tarvitseva henkil\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehitysvammainen henkil\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fokusryhm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"N\u00e4\u00e4 nuoret on valmiita tuonne maailmalle, mutta maailma ei oo valmis\" : tutkimus kehitysvammaisten ohjaamisesta ja ohjauksen nykytilasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tutkimus kehitysvammaisten ohjaamisesta ja ohjauksen nykytilasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011112111707", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-11-21T11:49:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitysvammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_36977
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:41Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a8870933-4817-4e7f-acfb-024a0b7e3e69\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011112111707.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pellinen, Saija "Nää nuoret on valmiita tuonne maailmalle, mutta maailma ei oo valmis" : tutkimus kehitysvammaisten ohjaamisesta ja ohjauksen nykytilasta ohjaus erityistä tukea tarvitseva henkilö kehitysvammainen henkilö fokusryhmä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opinto-ohjaus kehitysvammaiset oppiminen erityisopetus
title "Nää nuoret on valmiita tuonne maailmalle, mutta maailma ei oo valmis" : tutkimus kehitysvammaisten ohjaamisesta ja ohjauksen nykytilasta
title_alt Tutkimus kehitysvammaisten ohjaamisesta ja ohjauksen nykytilasta
title_full "Nää nuoret on valmiita tuonne maailmalle, mutta maailma ei oo valmis" : tutkimus kehitysvammaisten ohjaamisesta ja ohjauksen nykytilasta
title_fullStr "Nää nuoret on valmiita tuonne maailmalle, mutta maailma ei oo valmis" : tutkimus kehitysvammaisten ohjaamisesta ja ohjauksen nykytilasta "Nää nuoret on valmiita tuonne maailmalle, mutta maailma ei oo valmis" : tutkimus kehitysvammaisten ohjaamisesta ja ohjauksen nykytilasta
title_full_unstemmed "Nää nuoret on valmiita tuonne maailmalle, mutta maailma ei oo valmis" : tutkimus kehitysvammaisten ohjaamisesta ja ohjauksen nykytilasta "Nää nuoret on valmiita tuonne maailmalle, mutta maailma ei oo valmis" : tutkimus kehitysvammaisten ohjaamisesta ja ohjauksen nykytilasta
title_short "Nää nuoret on valmiita tuonne maailmalle, mutta maailma ei oo valmis"
title_sort nää nuoret on valmiita tuonne maailmalle mutta maailma ei oo valmis tutkimus kehitysvammaisten ohjaamisesta ja ohjauksen nykytilasta
title_sub tutkimus kehitysvammaisten ohjaamisesta ja ohjauksen nykytilasta
title_txtP "Nää nuoret on valmiita tuonne maailmalle, mutta maailma ei oo valmis" : tutkimus kehitysvammaisten ohjaamisesta ja ohjauksen nykytilasta
topic ohjaus erityistä tukea tarvitseva henkilö kehitysvammainen henkilö fokusryhmä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opinto-ohjaus kehitysvammaiset oppiminen erityisopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education erityisopetus erityistä tukea tarvitseva henkilö fokusryhmä kehitysvammainen henkilö kehitysvammaiset ohjaus opinto-ohjaus oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36977 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011112111707
work_keys_str_mv AT pellinensaija näänuoretonvalmiitatuonnemaailmallemuttamaailmaeioovalmistutkimuskehitysvammaisten