Lentoasemien vaikutukset aluetalouteen Granger-kausaalisuus analyysin sovellus

Tässä tutkimuksessa on Granger-kausaalisuus analyysin avulla pyritty selvittämään alu-eellisten lentoasemien aluetalouksille mahdollistavia positiivisia talousvaikutuksia. Len-toasemien taloudellisia vaikutuksia on tutkittu paljon viime vuosikymmeninä. Samaan aikaan alueellisten lentoasemien aluetal...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pyyny, Pekka
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36914
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa on Granger-kausaalisuus analyysin avulla pyritty selvittämään alu-eellisten lentoasemien aluetalouksille mahdollistavia positiivisia talousvaikutuksia. Len-toasemien taloudellisia vaikutuksia on tutkittu paljon viime vuosikymmeninä. Samaan aikaan alueellisten lentoasemien aluetalouksille aiheuttavan taloudellisen hyödyn tutki-minen on jäänyt selvästi vähemmälle huomiolle. Pienet alueelliset lentoasemat ovat tär-keässä roolissa osana kaupunkien, maakuntien ja valtioiden liikennejärjestelmää. Niiden elinvoimaisuuden ajatellaan usein olevan suuresti riippuvainen alueen talouselämän hy-vinvoinnista. Tutkimuksen empiriaosuudessa on perehdytty suomalaisten alueellisten lentoase-mien aluetaloudelle aiheuttamiin taloudellisiin hyötyihin. Tutkimuksessa on Granger-kausaalisuus analyysin avulla vertailu 21 lentoaseman talousvaikutuksia niillä talousalu-eilla joilla lentoasemat sijaitsevat. Lentoasemien kehityksen mittarina on käytetty niiden vuosittaisia matkustajamääriä ja toisena kausaalisuusanalyysin muuttujana on käytetty erilaisia aluetalouden mittareita, esimerkiksi maakuntien bruttokansantuote ja työllisyys-lukuja. Tutkimustulosten mukaan lentoasemien matkustajamäärät Granger-aiheuttavat seutukuntien bruttokansantuotteen muutosta Helsingin, Mikkelin, Rovaniemen, Ahve-nanmaan ja Kemi-Tornion seutukunnissa. Seutukuntien BKT –muuttuja oli kuitenkin monista testatuista aluetalouden mittareista ainoa, jolla Granger-kausaalisuutta esiintyi niin päin, että matkustajamäärät selittivät aluetalouden kehitystä. Tutkimuksen perus-teella voidaan todeta, että alueelliset lentoasemat voivat parhaimmillaan vaikuttaa alu-een talouden hyvinvointiin, mutta kaikki lentoasemat aiheuttamat hyödyt (tai haitat) aluetalouksille eivät Granger-kausaalisuus analyysin avulla tule esille, vaan tarvittaisiin yksityiskohtaisempia selvityksiä esimerkiksi alueen yritysten lentomatkustustarpeista.