"Unohtuiko jotain? lapsi - ihminen ..." opettaja Suoma Mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan

TIIVISTELMÄ Javarus, H. & Mäkivirta, H. 2011. ”Unohtuiko jotain? Lapsi – ihminen...” Opettaja Suoma Mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkiel...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Javarus, Heidi, Mäkivirta, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36858
_version_ 1828193136303669248
author Javarus, Heidi Mäkivirta, Hanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Javarus, Heidi Mäkivirta, Hanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Javarus, Heidi Mäkivirta, Hanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Javarus, Heidi
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Javarus, H. & Mäkivirta, H. 2011. ”Unohtuiko jotain? Lapsi – ihminen...” Opettaja Suoma Mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. 82 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä kokeneen opettajan, Suoma Mäkivirran käyttöteoriaan hänen kirjoittamiensa, yhteiskunnallisesti kantaaottavien tekstien kautta. Pyrkimyksenä oli selvittää Mäkivirran kasvatusajattelun keskeisiä teemoja ja niiden välisiä suhteita. Tavoitteena oli myös muodostaa käsitys tutkittavan ihmis-,tiedon- ja oppimiskäsityksestä, sekä hänen käsityksistään kasvatuksesta ja opettajuudesta. Lopulta pyrittiin ymmärtämään miksi, kenelle ja mistä näkökulmasta Mäkivirta on tekstinsä kirjoittanut. Tutkimusaineiston muodosti Suoma Mäkivirran henkilökohtaisesti ylläpitämä arkisto, johon hän oli kerännyt vuosien varrella julkaistuja kirjoituksiaan, puheitaan ja muita artikkeleita. Niistä valittiin tutkittavaksi kasvatusajattelun kannalta keskeiset tekstit, joita analysioitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin keinoin. Fenomenologishermeneuttisen lähestymistavan kautta pyrittiin erityisesti ymmärtämään ja tulkitsemaan tutkittavan ajattelua mahdollisimman autenttisena. Sisällönanalyysin lisäksi toteutettiiin alkukysely ja loppuhaastattelu luotettavuuden lisäämiseksi. Tutkimus osoitti, että Suoma Mäkivirran käyttöteoria perustui vahvasti kristillisen elämänkatsomuksen varaan. Samalta pohjalta nousivat hänen ihmis-,tiedon- ja oppimiskäsityksensä, sekä siten käsitykset kasvatuksesta ja opettajuudesta. Mäkivirta näki kasvatuksen päämääränä henkilökohtaisen jumalasuhteen,yhteisöllisen vastuullisuuden ja itsekasvatuksen motivaation herättämisen. Koulutuksen pituuden ja tietomäärän laajuuden lisäksi hän korosti kasvatuksessa tarvittavan “kolmatta ulottuvuutta”, eli syvyyttä ja laatua. Hänen mukaansa kouluun ja yhteiskuntaan liittyvät ongelmat johtuvat lopulta ihmisten etääntymisestä Jumalasta. Ratkaisuksi hän ehdotti paluuta totuuteen, kauneuteen ja hyvyyteen. Tuo klassinen arvoperusta on Mäkivirran mukaan ainoa kestävä ja hyödyllinen perusta koko ihmiskunnan toiminnalle. Tutkimuksen tulokset vahvistivat, että kokenutkin opettaja tulkitsee uusia kokemuksia aiempien käsitystensä ja uskomustensa kautta. Kehittääkseen itseään ja työtään, opettajien onkin oltava valmiita tutkimaan paitsi omaa ajatteluaan myös avauduttava keskustelulle. Opettajankoulutuksen kannalta tämä tarkoittaa sitä, että opettajaksi opiskelevien historiallista ja yhteiskunnallista tietoisuutta on kohennettava,jotta ymmärrys lisääntyisi. Lisäksi julkista keskustelua kasvatuksen päämääristä on ylläpidettävä aktiivisesti. Kaikenkaikkiaan opettajuustutkimusta on syytä jatkaa edelleen käyttöteorian näkökulmasta, sillä käsite on osoittautunut merkitykselliseksi paitsi opettajan toiminnan myös tämän työssäkehittymisen kannalta.
first_indexed 2023-03-22T09:59:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Javarus, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kivirta, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-10-24T17:06:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-10-24T17:06:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1186168", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36858", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\nJavarus, H. & M\u00e4kivirta, H. 2011. \u201dUnohtuiko jotain? Lapsi \u2013 ihminen...\u201d Opettaja\r\nSuoma M\u00e4kivirran k\u00e4ytt\u00f6teorian ilmeneminen h\u00e4nen yhteiskunnallisesti\r\nkantaaottavissa kirjoituksissaan. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta.\r\nOpettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. 82 sivua.\r\n\r\nTutkimuksen tarkoituksena oli perehty\u00e4 kokeneen opettajan, Suoma M\u00e4kivirran k\u00e4ytt\u00f6teoriaan h\u00e4nen kirjoittamiensa, yhteiskunnallisesti kantaaottavien tekstien\r\nkautta. Pyrkimyksen\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 M\u00e4kivirran kasvatusajattelun keskeisi\u00e4 teemoja ja\r\nniiden v\u00e4lisi\u00e4 suhteita. Tavoitteena oli my\u00f6s muodostaa k\u00e4sitys tutkittavan ihmis-,tiedon- ja oppimisk\u00e4sityksest\u00e4, sek\u00e4 h\u00e4nen k\u00e4sityksist\u00e4\u00e4n kasvatuksesta ja\r\nopettajuudesta. Lopulta pyrittiin ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n miksi, kenelle ja mist\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta M\u00e4kivirta on tekstins\u00e4 kirjoittanut.\r\n\r\nTutkimusaineiston muodosti Suoma M\u00e4kivirran henkil\u00f6kohtaisesti yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4 arkisto, johon h\u00e4n oli ker\u00e4nnyt vuosien varrella julkaistuja kirjoituksiaan, puheitaan ja\r\nmuita artikkeleita. Niist\u00e4 valittiin tutkittavaksi kasvatusajattelun kannalta keskeiset tekstit, joita analysioitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Fenomenologishermeneuttisen l\u00e4hestymistavan kautta pyrittiin erityisesti ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja tulkitsemaan tutkittavan ajattelua mahdollisimman autenttisena. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin\r\nlis\u00e4ksi toteutettiiin alkukysely ja loppuhaastattelu luotettavuuden lis\u00e4\u00e4miseksi.\r\n\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 Suoma M\u00e4kivirran k\u00e4ytt\u00f6teoria perustui vahvasti kristillisen el\u00e4m\u00e4nkatsomuksen varaan. Samalta pohjalta nousivat h\u00e4nen ihmis-,tiedon- ja oppimisk\u00e4sityksens\u00e4, sek\u00e4 siten k\u00e4sitykset kasvatuksesta ja opettajuudesta.\r\nM\u00e4kivirta n\u00e4ki kasvatuksen p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 henkil\u00f6kohtaisen jumalasuhteen,yhteis\u00f6llisen vastuullisuuden ja itsekasvatuksen motivaation her\u00e4tt\u00e4misen.\r\n\r\nKoulutuksen pituuden ja tietom\u00e4\u00e4r\u00e4n laajuuden lis\u00e4ksi h\u00e4n korosti kasvatuksessa tarvittavan \u201ckolmatta ulottuvuutta\u201d, eli syvyytt\u00e4 ja laatua. H\u00e4nen mukaansa kouluun\r\nja yhteiskuntaan liittyv\u00e4t ongelmat johtuvat lopulta ihmisten et\u00e4\u00e4ntymisest\u00e4 Jumalasta. Ratkaisuksi h\u00e4n ehdotti paluuta totuuteen, kauneuteen ja hyvyyteen. Tuo klassinen arvoperusta on M\u00e4kivirran mukaan ainoa kest\u00e4v\u00e4 ja hy\u00f6dyllinen perusta koko\r\nihmiskunnan toiminnalle.\r\n\r\nTutkimuksen tulokset vahvistivat, ett\u00e4 kokenutkin opettaja tulkitsee uusia kokemuksia aiempien k\u00e4sitystens\u00e4 ja uskomustensa kautta. Kehitt\u00e4\u00e4kseen itse\u00e4\u00e4n ja\r\nty\u00f6t\u00e4\u00e4n, opettajien onkin oltava valmiita tutkimaan paitsi omaa ajatteluaan my\u00f6s avauduttava keskustelulle. Opettajankoulutuksen kannalta t\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4\r\nopettajaksi opiskelevien historiallista ja yhteiskunnallista tietoisuutta on kohennettava,jotta ymm\u00e4rrys lis\u00e4\u00e4ntyisi. Lis\u00e4ksi julkista keskustelua kasvatuksen p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4rist\u00e4 on yll\u00e4pidett\u00e4v\u00e4 aktiivisesti. Kaikenkaikkiaan opettajuustutkimusta on syyt\u00e4 jatkaa\r\nedelleen k\u00e4ytt\u00f6teorian n\u00e4k\u00f6kulmasta, sill\u00e4 k\u00e4site on osoittautunut merkitykselliseksi paitsi opettajan toiminnan my\u00f6s t\u00e4m\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4kehittymisen kannalta.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heidi Javarus (heinmaki) on 2011-10-24 17:06:25.898306. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-10-24T17:06:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011102411593.pdf: 632181 bytes, checksum: de2e11dbe947f071f57eadf00d66a1a7 (MD5)\r\nlicense.html: 5570 bytes, checksum: 83e8e763034683c02baf61201eb27b52 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-10-24T17:06:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011102411593.pdf: 632181 bytes, checksum: de2e11dbe947f071f57eadf00d66a1a7 (MD5)\r\nlicense.html: 5570 bytes, checksum: 83e8e763034683c02baf61201eb27b52 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00f6teoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan ajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan \u00e4\u00e4ni", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Unohtuiko jotain? lapsi - ihminen ...\" : opettaja Suoma M\u00e4kivirran k\u00e4ytt\u00f6teorian ilmeneminen h\u00e4nen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Opettaja Suoma M\u00e4kivirran k\u00e4ytt\u00f6teorian ilmeneminen h\u00e4nen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011102411593", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-10-24T17:06:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6teoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_36858
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:19Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f7c3c5d1-dea5-46ca-bfd7-8bb231a5e9e8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011102411593.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Javarus, Heidi Mäkivirta, Hanna "Unohtuiko jotain? lapsi - ihminen ..." : opettaja Suoma Mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan Opettajuus käyttöteoria opettajan ajattelu opettajan ääni Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajuus opettajat
title "Unohtuiko jotain? lapsi - ihminen ..." : opettaja Suoma Mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan
title_alt Opettaja Suoma Mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan
title_full "Unohtuiko jotain? lapsi - ihminen ..." : opettaja Suoma Mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan
title_fullStr "Unohtuiko jotain? lapsi - ihminen ..." : opettaja Suoma Mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan "Unohtuiko jotain? lapsi - ihminen ..." : opettaja Suoma Mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan
title_full_unstemmed "Unohtuiko jotain? lapsi - ihminen ..." : opettaja Suoma Mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan "Unohtuiko jotain? lapsi - ihminen ..." : opettaja Suoma Mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan
title_short "Unohtuiko jotain? lapsi - ihminen ..."
title_sort unohtuiko jotain lapsi ihminen opettaja suoma mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan
title_sub opettaja Suoma Mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan
title_txtP "Unohtuiko jotain? lapsi - ihminen ..." : opettaja Suoma Mäkivirran käyttöteorian ilmeneminen hänen yhteiskunnallisesti kantaaottavissa kirjoituksissaan
topic Opettajuus käyttöteoria opettajan ajattelu opettajan ääni Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajuus opettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Opettajuus Teacher Education käyttöteoria opettajan ajattelu opettajan ääni opettajat opettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36858 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011102411593
work_keys_str_mv AT javarusheidi unohtuikojotainlapsiihminenopettajasuomamäkivirrankäyttöteorianilmeneminenhänenyhte