Hyvä ja turvallinen koulu kouluviihtyvyys ja koulun turvallisuus oppilaiden käsityksissä ja kokemuksissa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakoululaisten käsityksiä ja kokemuksia kouluviihtyvyydestä ja koulun turvallisuudesta. Kouluviihtyvyyteen liittyviä asioita selvitettiin kysymällä lapsilta myönteisiä ja kielteisiä kokemuksia koulussa. Hyvin keskeinen kouluviihtyvyyteen vaikuttava teki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ylinen, Irene
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36712
_version_ 1828193136221880320
author Ylinen, Irene
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ylinen, Irene Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ylinen, Irene Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ylinen, Irene
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakoululaisten käsityksiä ja kokemuksia kouluviihtyvyydestä ja koulun turvallisuudesta. Kouluviihtyvyyteen liittyviä asioita selvitettiin kysymällä lapsilta myönteisiä ja kielteisiä kokemuksia koulussa. Hyvin keskeinen kouluviihtyvyyteen vaikuttava tekijä on turvallisuus koulussa, jota tarkasteltiin selvittämällä, milloin koulussa on alakoululaisten mukaan hyvä olla ja mitkä asiat pelottavat koulussa. Tarkastelun kohteena oli myös se, miten viime vuosina hyvin paljon mediassa esillä olleet koulusurmat ovat vaikuttaneet lasten ajatuksiin ja kokemuksiin koulun turvallisuudesta. Aihe valittiin sen ajankohtaisuuden vuoksi. Lasten omakohtaisia käsityksiä koulun turvallisuudesta on myös tutkittu aikaisemmin vain vähän laadullisin menetelmin. Lasten omiin käsityksiin ja kokemuksiin tutustuminen on tärkeää myös siksi, että voimme kasvattajina luoda lapsille mahdollisimman hyvän kasvu- ja oppimisympäristön, jossa he saavat kokea olevansa arvokkaita ja tärkeitä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin maaliskuussa 2009 ja 2010 teemahaastatteluilla. Haastatteluaineistoa käsiteltiin teemoittain ja teemojen kautta lasten käsityksistä ja kokemuksista etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin. Haastatteluihin osallistui yhteensä 12 oppilasta ensimmäiseltä, kolmannelta ja kuudennelta luokalta. Kultakin luokalta haastateltiin neljää oppilasta, joista kaksi oli tyttöjä ja kaksi poikia. Tämän tutkimuksen tuloksia verrattiin aikaisempaan tutkimukseen. Tutkimuksen mukaan lapset kokevat koulun pääosin turvalliseksi. Kouluviihtyvyyteen vaikuttavat erityisesti koulutoverit sekä koulussa pärjääminen ja onnistuminen. Turvallisten ja välittävien aikuisten merkitys koulussa on keskeinen oppilaiden turvallisuuden luoja. Turvattomuutta ja pelkoa koulussa aiheuttaa selkeästi eniten koulukiusaaminen. Lapset olivat kuitenkin sitä mieltä, että koulukiusaamiseen puututaan heidän koulussaan. Viime aikoina esillä olleet traagiset kouluun liittyvät uutiset olivat koskettaneet lasten elämää ja he olivat pohtineet asiaa. Tutkimuksen tulokset tukevat aihetta koskevia aiempia tutkimustuloksia.
first_indexed 2023-03-22T09:57:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ylinen, Irene", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-09-22T13:52:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-09-22T13:52:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1184134", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36712", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 alakoululaisten k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia kouluviihtyvyydest\u00e4 ja koulun turvallisuudesta. Kouluviihtyvyyteen liittyvi\u00e4 asioita selvitettiin kysym\u00e4ll\u00e4 lapsilta my\u00f6nteisi\u00e4 ja kielteisi\u00e4 kokemuksia koulussa. Hyvin keskeinen kouluviihtyvyyteen vaikuttava tekij\u00e4 on turvallisuus koulussa, jota tarkasteltiin selvitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4, milloin koulussa on alakoululaisten mukaan hyv\u00e4 olla ja mitk\u00e4 asiat pelottavat koulussa. Tarkastelun kohteena oli my\u00f6s se, miten viime vuosina hyvin paljon mediassa esill\u00e4 olleet koulusurmat ovat vaikuttaneet lasten ajatuksiin ja kokemuksiin koulun turvallisuudesta. \r\nAihe valittiin sen ajankohtaisuuden vuoksi. Lasten omakohtaisia k\u00e4sityksi\u00e4 koulun turvallisuudesta on my\u00f6s tutkittu aikaisemmin vain v\u00e4h\u00e4n laadullisin menetelmin. Lasten omiin k\u00e4sityksiin ja kokemuksiin tutustuminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 my\u00f6s siksi, ett\u00e4 voimme kasvattajina luoda lapsille mahdollisimman hyv\u00e4n kasvu- ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6n, jossa he saavat kokea olevansa arvokkaita ja t\u00e4rkeit\u00e4.\r\nTutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto ker\u00e4ttiin maaliskuussa 2009 ja 2010 teemahaastatteluilla. Haastatteluaineistoa k\u00e4siteltiin teemoittain ja teemojen kautta lasten k\u00e4sityksist\u00e4 ja kokemuksista etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin. Haastatteluihin osallistui yhteens\u00e4 12 oppilasta ensimm\u00e4iselt\u00e4, kolmannelta ja kuudennelta luokalta. Kultakin luokalta haastateltiin nelj\u00e4\u00e4 oppilasta, joista kaksi oli tytt\u00f6j\u00e4 ja kaksi poikia. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksia verrattiin aikaisempaan tutkimukseen. \r\nTutkimuksen mukaan lapset kokevat koulun p\u00e4\u00e4osin turvalliseksi. Kouluviihtyvyyteen vaikuttavat erityisesti koulutoverit sek\u00e4 koulussa p\u00e4rj\u00e4\u00e4minen ja onnistuminen. Turvallisten ja v\u00e4litt\u00e4vien aikuisten merkitys koulussa on keskeinen oppilaiden turvallisuuden luoja. Turvattomuutta ja pelkoa koulussa aiheuttaa selke\u00e4sti eniten koulukiusaaminen. Lapset olivat kuitenkin sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 koulukiusaamiseen puututaan heid\u00e4n koulussaan. Viime aikoina esill\u00e4 olleet traagiset kouluun liittyv\u00e4t uutiset olivat koskettaneet lasten el\u00e4m\u00e4\u00e4 ja he olivat pohtineet asiaa. Tutkimuksen tulokset tukevat aihetta koskevia aiempia tutkimustuloksia.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Irene Ylinen (irelylin) on 2011-09-22 13:52:03.752003. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-09-22T13:52:04Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011092211432.pdf: 529133 bytes, checksum: 1b21d5426e3edc71f30db0bfcd671b26 (MD5)\r\nlicense.html: 5042 bytes, checksum: 0e8828c84b7e62565d27b041f76ef6ce (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-09-22T13:52:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011092211432.pdf: 529133 bytes, checksum: 1b21d5426e3edc71f30db0bfcd671b26 (MD5)\r\nlicense.html: 5042 bytes, checksum: 0e8828c84b7e62565d27b041f76ef6ce (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "122 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluhyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluviihtyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "turvallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "turvattomuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hyv\u00e4 ja turvallinen koulu : kouluviihtyvyys ja koulun turvallisuus oppilaiden k\u00e4sityksiss\u00e4 ja kokemuksissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011092211432", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-09-22T13:52:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvattomuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_36712
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:10Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0aaa5329-1f02-496f-945b-92e69efea07e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011092211432.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylinen, Irene Hyvä ja turvallinen koulu : kouluviihtyvyys ja koulun turvallisuus oppilaiden käsityksissä ja kokemuksissa kouluhyvinvointi kouluviihtyvyys turvallisuus turvattomuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 koululaiset koulu hyvinvointi
title Hyvä ja turvallinen koulu : kouluviihtyvyys ja koulun turvallisuus oppilaiden käsityksissä ja kokemuksissa
title_full Hyvä ja turvallinen koulu : kouluviihtyvyys ja koulun turvallisuus oppilaiden käsityksissä ja kokemuksissa
title_fullStr Hyvä ja turvallinen koulu : kouluviihtyvyys ja koulun turvallisuus oppilaiden käsityksissä ja kokemuksissa Hyvä ja turvallinen koulu : kouluviihtyvyys ja koulun turvallisuus oppilaiden käsityksissä ja kokemuksissa
title_full_unstemmed Hyvä ja turvallinen koulu : kouluviihtyvyys ja koulun turvallisuus oppilaiden käsityksissä ja kokemuksissa Hyvä ja turvallinen koulu : kouluviihtyvyys ja koulun turvallisuus oppilaiden käsityksissä ja kokemuksissa
title_short Hyvä ja turvallinen koulu
title_sort hyvä ja turvallinen koulu kouluviihtyvyys ja koulun turvallisuus oppilaiden käsityksissä ja kokemuksissa
title_sub kouluviihtyvyys ja koulun turvallisuus oppilaiden käsityksissä ja kokemuksissa
title_txtP Hyvä ja turvallinen koulu : kouluviihtyvyys ja koulun turvallisuus oppilaiden käsityksissä ja kokemuksissa
topic kouluhyvinvointi kouluviihtyvyys turvallisuus turvattomuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 koululaiset koulu hyvinvointi
topic_facet 103 Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education hyvinvointi koulu kouluhyvinvointi koululaiset kouluviihtyvyys turvallisuus turvattomuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36712 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011092211432
work_keys_str_mv AT ylinenirene hyväjaturvallinenkoulukouluviihtyvyysjakoulunturvallisuusoppilaidenkäsityksissäjakok