Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen

Tutkimus käsittelee musiikinopetusta monikulttuurisissa kouluissa pureutuen kahden monikulttuurisen koulun musiikinopetuksen arkeen. Tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopetuksen roolia koulujen suvaitsevaisuus- ja monikulttuurisuuskasvatuksessa, maahanmuuttajaoppilaiden ja alueiden sosioekonomise...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Silfverberg, Raija
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27254
_version_ 1828193135584346112
author Silfverberg, Raija
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Silfverberg, Raija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Silfverberg, Raija Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Silfverberg, Raija
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus käsittelee musiikinopetusta monikulttuurisissa kouluissa pureutuen kahden monikulttuurisen koulun musiikinopetuksen arkeen. Tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopetuksen roolia koulujen suvaitsevaisuus- ja monikulttuurisuuskasvatuksessa, maahanmuuttajaoppilaiden ja alueiden sosioekonomisen tilanteen vaikutusta opetukseen ja sen tavoitteisiin sekä oppilaiden oman kulttuuritaustan heijastumista musiikinopetukseen. Lisäksi käsitellään monikulttuurisuuden tuomia haasteita musiikinopettajien koulutukseen. Keskeisinä taustateorioina käytetään kriittisen pedagogiikan, monikulttuurisuuskasvatuksen ja monikulttuurisen musiikkikasvatuksen teorioita. Metodeina käytettiin kouluetnografiselle tutkimukselle tyypillisiä osallistuvan havainnoinnin ja etnografisen haastattelun metodeja. Tutkimus toteutettiin kahdessa koulussa, jotka sijaitsivat Vantaalla ja Itä-Helsingissä ja joissa oppilaista yli 20 % puhui äidinkieleltään muita kieliä kuin suomea. Tutkimuksen valossa musiikinopetuksen keskeisiksi tehtäviksi muodostuivat oppilaiden välisen ilmapiirin parantaminen yhteismusisoinnin avulla, oppilaiden harrastuneisuuden tukeminen, musiikillisen avarakatseisuuden lisääminen ja oppilaiden oman kulttuuri-identiteetin tukeminen. Opettajankoulutuksessa tulisi tukea opettajan kykyä kohdata toiseutta ja ymmärtää oppilaat eri kulttuurien rajapinnoilla identiteettejään muodostaviksi yksilöiksi. Tutkimus tarjoaa maailman eri musiikkikulttuurien opetukseen kriittisen näkökulman, jossa pyritään välttämään yksipuoliseen kulttuurikäsitykseen ja kulttuurisiin stereotypioihin pohjautuvia opetusmetodeja.
first_indexed 2023-03-22T09:58:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Silfverberg, Raija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-06-30T11:16:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-06-30T11:16:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1179763", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27254", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus k\u00e4sittelee musiikinopetusta monikulttuurisissa kouluissa pureutuen kahden monikulttuurisen koulun musiikinopetuksen arkeen. Tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopetuksen roolia koulujen suvaitsevaisuus- ja monikulttuurisuuskasvatuksessa, maahanmuuttajaoppilaiden ja alueiden sosioekonomisen tilanteen vaikutusta opetukseen ja sen tavoitteisiin sek\u00e4 oppilaiden oman kulttuuritaustan heijastumista musiikinopetukseen. Lis\u00e4ksi k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n monikulttuurisuuden tuomia haasteita musiikinopettajien koulutukseen. Keskeisin\u00e4 taustateorioina k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kriittisen pedagogiikan,\nmonikulttuurisuuskasvatuksen ja monikulttuurisen musiikkikasvatuksen teorioita. \nMetodeina k\u00e4ytettiin kouluetnografiselle tutkimukselle tyypillisi\u00e4 osallistuvan havainnoinnin ja etnografisen haastattelun metodeja. Tutkimus toteutettiin kahdessa koulussa, jotka sijaitsivat Vantaalla ja It\u00e4-Helsingiss\u00e4 ja joissa oppilaista yli 20 % puhui \u00e4idinkielelt\u00e4\u00e4n muita kieli\u00e4 kuin suomea. \nTutkimuksen valossa musiikinopetuksen keskeisiksi teht\u00e4viksi muodostuivat oppilaiden v\u00e4lisen ilmapiirin parantaminen yhteismusisoinnin avulla, oppilaiden harrastuneisuuden tukeminen, musiikillisen avarakatseisuuden lis\u00e4\u00e4minen ja oppilaiden oman kulttuuri-identiteetin tukeminen. Opettajankoulutuksessa tulisi tukea opettajan kyky\u00e4 kohdata toiseutta ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 oppilaat eri kulttuurien rajapinnoilla identiteettej\u00e4\u00e4n muodostaviksi yksil\u00f6iksi. Tutkimus tarjoaa maailman eri musiikkikulttuurien opetukseen kriittisen n\u00e4k\u00f6kulman, jossa pyrit\u00e4\u00e4n v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4\u00e4n yksipuoliseen kulttuurik\u00e4sitykseen ja kulttuurisiin stereotypioihin pohjautuvia opetusmetodeja.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hannele Saari (hansaari) on 2011-06-30 11:16:47.797729. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-06-30T11:16:49Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011063011102.pdf: 605694 bytes, checksum: 99e03c996bacbc08d0153c8ef2f4355f (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-06-30T11:16:49Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011063011102.pdf: 605694 bytes, checksum: 99e03c996bacbc08d0153c8ef2f4355f (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikulttuurinen musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikulttuurisuuskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikulttuurinen musiikkikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikulttuurisuuskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perusopetuksen opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluetnografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuuri\u2010identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yl\u00e4koulun musiikinopetuksen arkeen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Sukellus kahden monikulttuurisen yl\u00e4koulun musiikinopetuksen arkeen", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011063011102", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27254
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:39Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/05b83214-6f1a-4bb9-b87b-950e04ca4114\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011063011102.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Silfverberg, Raija Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen monikulttuurinen musiikkikasvatus kriittinen pedagogiikka monikulttuurisuuskasvatus perusopetuksen opetussuunnitelma kouluetnografia kulttuuri‐identiteetti Musiikkikasvatus Music Education 3052 monikulttuurisuus musiikkikasvatus perusopetus opetussuunnitelmat kulttuuri-identiteetti
title Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
title_alt Sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
title_full Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
title_fullStr Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
title_full_unstemmed Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
title_short Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa
title_sort musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
title_sub sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
title_txtP Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
topic monikulttuurinen musiikkikasvatus kriittinen pedagogiikka monikulttuurisuuskasvatus perusopetuksen opetussuunnitelma kouluetnografia kulttuuri‐identiteetti Musiikkikasvatus Music Education 3052 monikulttuurisuus musiikkikasvatus perusopetus opetussuunnitelmat kulttuuri-identiteetti
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus kouluetnografia kriittinen pedagogiikka kulttuuri-identiteetti kulttuuri‐identiteetti monikulttuurinen musiikkikasvatus monikulttuurisuus monikulttuurisuuskasvatus musiikkikasvatus opetussuunnitelmat perusopetuksen opetussuunnitelma perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27254 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011063011102
work_keys_str_mv AT silfverbergraija musiikinopetuksenhaasteitajamahdollisuuksiamonikulttuurisessakoulussasukelluska