Kohti menestystä hyvällä maulla imagon rakentuminen osana taidemuusikon brändäystä

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten taidemuusikoiden menestys nykyään rakentuu ja miten imago ja brändäys vaikuttavat heidän uraansa. Tämän lisäksi tavoitteena oli muodostaa kokonaiskäsitys siitä, minkälaisia haasteita taidemuusikko kohtaa uransa alkuvaiheessa ja minkälaisin ulkomusiik...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hänninen, Emilia
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27221
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten taidemuusikoiden menestys nykyään rakentuu ja miten imago ja brändäys vaikuttavat heidän uraansa. Tämän lisäksi tavoitteena oli muodostaa kokonaiskäsitys siitä, minkälaisia haasteita taidemuusikko kohtaa uransa alkuvaiheessa ja minkälaisin ulkomusiikillisin keinoin hänen on mahdollista erottua edukseen muista muusikoista. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla sekä klassisen musiikin esiintyviin taiteilijoihin erikoistuneita taiteilija-agentteja että solistista uraa tekeviä taiteilijoita. Tutkimusaineisto koostui yhdeksästä teemahaastattelun keinoin toteutetusta yksilöhaastattelusta. Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja kartoittava. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että taidemuusikoiden imagoon ja brändäykseen panostaminen on jossain määrin vierasta taidemusiikin kentällä. Haastatellut henkilöt suhtautuivat hyvin eri tavoin imagon vaikutukseen ja brändäykseen riippumatta siitä edustivatko he agentteja vai taiteilijoita. Haastateltujen asenteissa ja toimintatavoissa oli kuitenkin suuria eroja. Tulosten perusteella näyttää kuitenkin siltä, että myös klassisen musiikin taiteilijoiden imagoon ja markkinointiin tullaan kiinnittämään enemmän huomiota tulevaisuudessa.