Luurankoja lelukomerossa lapsen representaatio kauhuelokuvassa vuosina 1920-2010

Tarkastelen tutkielmassani länsimaisen kauhuelokuvan lapsuuden representointitapoja, lapsuusdiskursseja, genren alkuajoista nykypäivään. Tutkimastani elokuvalajista käytän termiä lapsikauhu. Tutkin, millaisia lapsuuden ihanteita, oletuksia ja stereotypioita siitä eriytyvät diskurssit hyödyntävät, u...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mikkelsson, Tiina
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27217
Kuvaus
Yhteenveto:Tarkastelen tutkielmassani länsimaisen kauhuelokuvan lapsuuden representointitapoja, lapsuusdiskursseja, genren alkuajoista nykypäivään. Tutkimastani elokuvalajista käytän termiä lapsikauhu. Tutkin, millaisia lapsuuden ihanteita, oletuksia ja stereotypioita siitä eriytyvät diskurssit hyödyntävät, uusintavat ja rakentavat. Kiinnitän huomiota myös diskurssien keskinäisiin suhteisiin sekä niiden muutokseen ajassa. Tutkimukseni on luonteeltaan laadullista ja monitieteistä; hyödynnän mm. representaatiotutkimusta, elokuvahistoriaa ja lapsuudentutkimusta. Teoreettisena viitekehyksenä käytän diskurssianalyysiä. Kauhuelokuvan tutkimuksen kentältä hyödynnän muun muassa elokuvakriitikko ja tutkija Robin Woodin kauhun yhteiskunnallisia teemoja tarkastelevia tekstejä. Tutkielmasta piirtyy kuva lapsikauhusta osin hyvin vastakohtaisia lapsuusrepresentaatioita hyödyntävänä elokuvatyyppinä. Lapsen demonisoiminen ja mitä hirveimpiin vaaratilanteisiin asettaminen kauhuelokuvassa on ristiriidassa sen tosiasian kanssa, että yleinen suhtautuminen lapsiin on länsimaissa nykyään aiempaa sallivampaa, ymmärtävämpää ja lempeämpää. Länsimaisessa ideologiassa lapset ovat nykyisin tasa-arvoisia aikuisten kanssa, kun taas elokuvissa heidät esitetään usein edelleen keskenään vastakohtaisina. Kuitenkin tätä dualismia rikkoviakin elokuvia löytyy, samoin kuin elokuvia, joissa on pyrkimys realistiseen lapsikuvaukseen stereotypioiden kierrätyksen sijasta.