Liikuntarajoitteinen oppilas yleisopetuksen liikuntaryhmässä
Tarkastelin tutkielmassani liikuntarajoitteisen oppilaan liikunnanopetuksen toteutusta yleisopetuksen ryhmässä. Keskityin ensisijaisesti selvittämään, missä määrin liikuntarajoitteinen oppilas osallistui yhteiseen toimintaan ja miten opettaja eriytti toimintaa. Liikuntarajoitteisella oppilaalla tark...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , , , , , |
Format: | Master's thesis |
Language: | fin |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27206 |
Summary: | Tarkastelin tutkielmassani liikuntarajoitteisen oppilaan liikunnanopetuksen toteutusta yleisopetuksen ryhmässä. Keskityin ensisijaisesti selvittämään, missä määrin liikuntarajoitteinen oppilas osallistui yhteiseen toimintaan ja miten opettaja eriytti toimintaa. Liikuntarajoitteisella oppilaalla tarkoitan sekä liikunta- että aistivammaisia oppilaita Tutkimusaineistona käytin neljän yleisopetuksen liikuntaryhmän liikuntatuntien havainnoinneista kirjoittamiani kenttämuistiinpanoja sekä näiden liikuntaryhmien opettajien ja yhden liikuntarajoitteisen oppilaan huoltajan haastatteluja. Jokaisessa liikuntaryhmässä
oli mukana yksi liikuntarajoitteinen oppilas. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen. Tutkimusaineiston käsittelyssä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Liikuntarajoitteisten oppilaiden liikunnanopetus yleisopetuksen ryhmässä onnistui hyvin. Opettajat eriyttivät toimintaa liikuntatunneilla ja liikuntarajoitteiset oppilaat olivat pääsääntöisesti mukana yhteisessä toiminnassa. Opettajat olivat suhteellisen tyytyväisiä opetusjärjestelyihin ja kokivat integraatiopäätöksen olleen oikea ratkaisu. Myös liikuntarajoitteiset oppilaat itse näyttivät viihtyvän liikuntatunneilla hyvin. Tulokset osoittivat,että liikuntarajoitteisen oppilaan liikunnanopetus yleisopetuksen ryhmässä ei vaatinut opettajalta aikaisempaa kokemusta tai alan opintoja. Liikuntarajoitteisen oppilaan mukaan saamiseksi yhteiseen toimintaan riitti melko vähäinen eriyttäminen.
|
---|