Ujous musiikintunneilla opettajien ja 4.- ja 7.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia

Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten ujous ilmenee peruskoulun musiikintunneilla. Tutkimuksessa kartoitettiin, miten oppilaat käsittävät ja kokevat ujouden, millaista toimintaa ujot oppilaat toivovat musiikintunneille ja mistä tilanteista ja toiminnasta ujot oppilaat pitävät vähiten musiikintunne...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suvanne, Lasse
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Humanities, Faculty of Education, Musiikin laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Music, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27186
_version_ 1826225718192766976
author Suvanne, Lasse
author2 Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Musiikin laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Music Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Suvanne, Lasse Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Musiikin laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Music Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Suvanne, Lasse Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Musiikin laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Music Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Suvanne, Lasse
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten ujous ilmenee peruskoulun musiikintunneilla. Tutkimuksessa kartoitettiin, miten oppilaat käsittävät ja kokevat ujouden, millaista toimintaa ujot oppilaat toivovat musiikintunneille ja mistä tilanteista ja toiminnasta ujot oppilaat pitävät vähiten musiikintunneilla. Lisäksi haluttiin saada selville, millaisia kokemuksia opettajilla on oppilaiden ujoudesta. Opettajien näkemyksiä verrattiin oppilaiden lomake- ja haastatteluvastauksiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin kahdessa osassa. Ensin molempien tutkimukseen osallistuneiden luokkien oppilaat täyttivät kyselylomakkeen. Opettajien haastattelujen ja oppilaiden lomakevastausten perusteella valittiin yksilöhaastatteluun 14 oppilasta. Myös molempia tutkimukseen osallistuneita opettajia haastateltiin. Kyselylomakkeiden analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Oppilaiden ujouskäsitykset olivat keskenään hyvin samankaltaisia, eivätkä ujojen oppilaiden vastaukset erottuneet muista. Opettajien käsitykset musiikintunneilla ujoutta aiheuttavista ja helpottavista tekijöistä olivat osittain samoja kuin oppilaiden kokemukset, mutta tuloksista löytyi myös eroja opettajien ja oppilaiden vastausten välillä. Lähes kaikki oppilaat toivoivat musiikintunneille ryhmätoimintaa. Sekä ujojen että muiden oppilaiden vastauksista ilmeni ryhmässä toimimisen merkitys tärkeimpänä ujoutta vähentävänä tekijänä. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, etteivät opettajat tunnista luokastaan kaikkia ujoja oppilaita. Tutkimustulosten mukaan opettajan toiminnalla ja musiikintuntien työtavoilla on erittäin suuri merkitys sekä ujojen että muidenkin oppilaiden osallistumisarkuuden poistamisessa. Ujous asettaa opettajalle haasteita oppilaidensa kohtaamiseen ja herkkyyteen havaita myös oppilaiden piilevät temperamenttipiirteet. Tulosten mukaan ujojen oppilaiden huomioiminen musiikintuntien työtavoissa vaikuttaisi positiivisesti koko luokan oppilaiden työskentelyyn.
first_indexed 2023-03-22T09:58:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Suvanne, Lasse", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-06-15T13:08:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-06-15T13:08:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1162681", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27186", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin, miten ujous ilmenee peruskoulun musiikintunneilla.\nTutkimuksessa kartoitettiin, miten oppilaat k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t ja kokevat ujouden, millaista toimintaa\nujot oppilaat toivovat musiikintunneille ja mist\u00e4 tilanteista ja toiminnasta ujot oppilaat pit\u00e4v\u00e4t\nv\u00e4hiten musiikintunneilla. Lis\u00e4ksi haluttiin saada selville, millaisia kokemuksia opettajilla on\noppilaiden ujoudesta. Opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 verrattiin oppilaiden lomake- ja\nhaastatteluvastauksiin.\nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin kahdessa osassa.\nEnsin molempien tutkimukseen osallistuneiden luokkien oppilaat t\u00e4yttiv\u00e4t kyselylomakkeen.\nOpettajien haastattelujen ja oppilaiden lomakevastausten perusteella valittiin yksil\u00f6haastatteluun\n14 oppilasta. My\u00f6s molempia tutkimukseen osallistuneita opettajia haastateltiin.\nKyselylomakkeiden analysoinnissa k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nOppilaiden ujousk\u00e4sitykset olivat kesken\u00e4\u00e4n hyvin samankaltaisia, eiv\u00e4tk\u00e4 ujojen oppilaiden\nvastaukset erottuneet muista. Opettajien k\u00e4sitykset musiikintunneilla ujoutta aiheuttavista ja\nhelpottavista tekij\u00f6ist\u00e4 olivat osittain samoja kuin oppilaiden kokemukset, mutta tuloksista\nl\u00f6ytyi my\u00f6s eroja opettajien ja oppilaiden vastausten v\u00e4lill\u00e4. L\u00e4hes kaikki oppilaat toivoivat\nmusiikintunneille ryhm\u00e4toimintaa. Sek\u00e4 ujojen ett\u00e4 muiden oppilaiden vastauksista ilmeni\nryhm\u00e4ss\u00e4 toimimisen merkitys t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 ujoutta v\u00e4hent\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Tutkimustuloksista\nk\u00e4vi my\u00f6s ilmi, etteiv\u00e4t opettajat tunnista luokastaan kaikkia ujoja oppilaita.\nTutkimustulosten mukaan opettajan toiminnalla ja musiikintuntien ty\u00f6tavoilla on eritt\u00e4in suuri merkitys sek\u00e4 ujojen ett\u00e4 muidenkin oppilaiden osallistumisarkuuden poistamisessa. Ujous asettaa opettajalle haasteita oppilaidensa kohtaamiseen ja herkkyyteen havaita my\u00f6s oppilaiden piilev\u00e4t temperamenttipiirteet. Tulosten mukaan ujojen oppilaiden huomioiminen musiikintuntien ty\u00f6tavoissa vaikuttaisi positiivisesti koko luokan oppilaiden ty\u00f6skentelyyn.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hannele Saari (hansaari) on 2011-06-15 13:08:08.388286. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-06-15T13:08:10Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011061511019.pdf: 407903 bytes, checksum: 207b47df0fc91b2afb9e757863bb5b5d (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-06-15T13:08:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011061511019.pdf: 407903 bytes, checksum: 207b47df0fc91b2afb9e757863bb5b5d (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "95 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ujous", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "temperamentti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ujous musiikintunneilla : opettajien ja 4.- ja 7.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011061511019", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ujous", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27186
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:56Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/be1811b5-fb76-47e3-bffd-ae2e89a1cc4c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011061511019.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suvanne, Lasse Ujous musiikintunneilla : opettajien ja 4.- ja 7.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia ujous temperamentti musiikinopetus Musiikkikasvatus Luokanopettajakoulutus Music Education Teacher Education 3052 103 musiikki opetus
title Ujous musiikintunneilla : opettajien ja 4.- ja 7.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia
title_full Ujous musiikintunneilla : opettajien ja 4.- ja 7.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia
title_fullStr Ujous musiikintunneilla : opettajien ja 4.- ja 7.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia Ujous musiikintunneilla : opettajien ja 4.- ja 7.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia
title_full_unstemmed Ujous musiikintunneilla : opettajien ja 4.- ja 7.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia Ujous musiikintunneilla : opettajien ja 4.- ja 7.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia
title_short Ujous musiikintunneilla
title_sort ujous musiikintunneilla opettajien ja 4 ja 7 luokkalaisten oppilaiden kokemuksia
title_sub opettajien ja 4.- ja 7.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia
title_txtP Ujous musiikintunneilla : opettajien ja 4.- ja 7.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia
topic ujous temperamentti musiikinopetus Musiikkikasvatus Luokanopettajakoulutus Music Education Teacher Education 3052 103 musiikki opetus
topic_facet 103 3052 Luokanopettajakoulutus Music Education Musiikkikasvatus Teacher Education musiikinopetus musiikki opetus temperamentti ujous
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27186 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011061511019
work_keys_str_mv AT suvannelasse ujousmusiikintunneillaopettajienja4ja7luokkalaistenoppilaidenkokemuksia