Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä eteisympäristö lapsen paikkana

Hokkanen, Pauliina. Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä. Eteisympäristö lapsen paikkana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2011. 124 sivua. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millainen päiväkodin fy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hokkanen, Pauliina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27156
_version_ 1826225736832253952
author Hokkanen, Pauliina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hokkanen, Pauliina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hokkanen, Pauliina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hokkanen, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Hokkanen, Pauliina. Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä. Eteisympäristö lapsen paikkana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2011. 124 sivua. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millainen päiväkodin fyysinen ja kulttuurinen eteisympäristö on, ja millaisia mahdollisuuksia se tarjoaa 4–6-vuotiaan lapsen omaehtoiselle toiminnalle. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten lapset hyödyntävät konkreettisesti tätä ympäristöä oman aktiivisen toimijuutensa toteuttamisessa. Tutkimalla lapsen ja ympäristön välistä vastavuoroista suhdetta saadaan esiin, millaista lapsena oleminen on päiväkotikontekstissa. Tutkimus toteutettiin yhden jyväskyläläisen päiväkodin yhdessä 4–6-vuotiaiden lasten ryhmässä. Siihen osallistui 12 lasta, joista poikia oli viisi ja tyttöjä seitsemän. Ensisijaisena aineiston keräämisen menetelmänä käytettiin lasten puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Toissijaisena menetelmänä oli päiväkotiympäristössä toteutettu osallistuva havainnointi. Aineisto kerättiin marraskuussa 2009. Analyysissa hyödynnettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteita. Tutkimus osoitti, että päiväkodin fyysinen ja kulttuurinen ympäristö ohjaa lapsen omaehtoista toimintaa. Ympäristön koolla, sijainnilla, kalusteilla, säännöillä sekä lapsen ja aikuisen välisellä valtasuhteella oli merkitystä lasten hakeutumisessa omaehtoisiin toimintoihin eteistilassa. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että lapset toteuttavat ja tuovat esiin toimijuuttaan ainakin neljällä tavalla. Nämä tavat ovat leikkiminen, piiloutuminen, omien tavaroiden korostaminen sekä erilaiset suhtautumistavat tilassa vallitseviin sääntöihin. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että ympäristöllä on merkitystä lapsen toiminnan ja toimijuuden rakentumisessa. Toisaalta tutkimuksessa saatiin todisteita myös siitä, että lapsi on aktiivinen toimija, joka hyödyntää ympäristöään omia toiminnan tavoitteitaan tukevalla tavalla. Näin sekä ympäristöllä että lapsen omalla konkreettisella toiminnalla on merkitystä lapsen päiväkotitoimijuuden muotoutumisessa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hokkanen, Pauliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-06-13T13:38:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-06-13T13:38:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1160230", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27156", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hokkanen, Pauliina. Lapsen toimijuus p\u00e4iv\u00e4kodin fyysisess\u00e4 ja kulttuurisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Eteisymp\u00e4rist\u00f6 lapsen paikkana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2011. 124 sivua.\r\n\r\nTutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millainen p\u00e4iv\u00e4kodin fyysinen ja kulttuurinen eteisymp\u00e4rist\u00f6 on, ja millaisia mahdollisuuksia se tarjoaa 4\u20136-vuotiaan lapsen omaehtoiselle toiminnalle. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, miten lapset hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t konkreettisesti t\u00e4t\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 oman aktiivisen toimijuutensa toteuttamisessa. Tutkimalla lapsen ja ymp\u00e4rist\u00f6n v\u00e4list\u00e4 vastavuoroista suhdetta saadaan esiin, millaista lapsena oleminen on p\u00e4iv\u00e4kotikontekstissa.\r\n\tTutkimus toteutettiin yhden jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isen p\u00e4iv\u00e4kodin yhdess\u00e4 4\u20136-vuotiaiden lasten ryhm\u00e4ss\u00e4. Siihen osallistui 12 lasta, joista poikia oli viisi ja tytt\u00f6j\u00e4 seitsem\u00e4n. Ensisijaisena aineiston ker\u00e4\u00e4misen menetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin lasten puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Toissijaisena menetelm\u00e4n\u00e4 oli p\u00e4iv\u00e4kotiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 toteutettu osallistuva havainnointi. Aineisto ker\u00e4ttiin marraskuussa 2009. Analyysissa hy\u00f6dynnettiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin periaatteita.\r\n\tTutkimus osoitti, ett\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin fyysinen ja kulttuurinen ymp\u00e4rist\u00f6 ohjaa lapsen omaehtoista toimintaa. Ymp\u00e4rist\u00f6n koolla, sijainnilla, kalusteilla, s\u00e4\u00e4nn\u00f6ill\u00e4 sek\u00e4 lapsen ja aikuisen v\u00e4lisell\u00e4 valtasuhteella oli merkityst\u00e4 lasten hakeutumisessa omaehtoisiin toimintoihin eteistilassa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 lapset toteuttavat ja tuovat esiin toimijuuttaan ainakin nelj\u00e4ll\u00e4 tavalla. N\u00e4m\u00e4 tavat ovat leikkiminen, piiloutuminen, omien tavaroiden korostaminen sek\u00e4 erilaiset suhtautumistavat tilassa vallitseviin s\u00e4\u00e4nt\u00f6ihin.\r\n\tTutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ll\u00e4 on merkityst\u00e4 lapsen toiminnan ja toimijuuden rakentumisessa. Toisaalta tutkimuksessa saatiin todisteita my\u00f6s siit\u00e4, ett\u00e4 lapsi on aktiivinen toimija, joka hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4\u00e4n omia toiminnan tavoitteitaan tukevalla tavalla. N\u00e4in sek\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ll\u00e4 ett\u00e4 lapsen omalla konkreettisella toiminnalla on merkityst\u00e4 lapsen p\u00e4iv\u00e4kotitoimijuuden muotoutumisessa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pauliina Hokkanen (paulah) on 2011-06-13 13:38:23.124912. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-06-13T13:38:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011061310994.pdf: 691757 bytes, checksum: f12c860e0763ecb92cd6523cc38a0458 (MD5)\r\nlicense.html: 5053 bytes, checksum: ccc86bb0de873fc7b1891dab048fd3da (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-06-13T13:38:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011061310994.pdf: 691757 bytes, checksum: f12c860e0763ecb92cd6523cc38a0458 (MD5)\r\nlicense.html: 5053 bytes, checksum: ccc86bb0de873fc7b1891dab048fd3da (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "124 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatusik\u00e4inen lapsi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4koti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulkittu paikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen toimijuus p\u00e4iv\u00e4kodin fyysisess\u00e4 ja kulttuurisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 : eteisymp\u00e4rist\u00f6 lapsen paikkana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011061310994", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eteistilat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikkipaikat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27156
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/896b2dcb-4477-42b4-be1e-e29b2663e62e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011061310994.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hokkanen, Pauliina Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä : eteisympäristö lapsen paikkana varhaiskasvatusikäinen lapsi päiväkoti toimijuus ympäristö tulkittu paikka Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus lapset päiväkodit eteistilat leikkipaikat
title Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä : eteisympäristö lapsen paikkana
title_full Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä : eteisympäristö lapsen paikkana
title_fullStr Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä : eteisympäristö lapsen paikkana Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä : eteisympäristö lapsen paikkana
title_full_unstemmed Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä : eteisympäristö lapsen paikkana Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä : eteisympäristö lapsen paikkana
title_short Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä
title_sort lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä eteisympäristö lapsen paikkana
title_sub eteisympäristö lapsen paikkana
title_txtP Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä : eteisympäristö lapsen paikkana
topic varhaiskasvatusikäinen lapsi päiväkoti toimijuus ympäristö tulkittu paikka Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus lapset päiväkodit eteistilat leikkipaikat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus eteistilat lapset leikkipaikat päiväkodit päiväkoti toimijuus tulkittu paikka varhaiskasvatus varhaiskasvatusikäinen lapsi ympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27156 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011061310994
work_keys_str_mv AT hokkanenpauliina lapsentoimijuuspäiväkodinfyysisessäjakulttuurisessaympäristössäeteisympäristöla