Sosiaalisen median käyttö eurooppalaisissa oopperataloissa

Tutkimuksessa selvitettiin sosiaalisen median palveluiden suosiota eurooppalaisten oopperatalojen keskuudessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sosiaalisen median palvelun Facebookin käyttöä sekä oopperatalojen Facebookissa jakamien viestien sisältöjä ja niiden sopivuutta markkinointiviestinnän komm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Malkki, Miina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26811
_version_ 1828193216375029760
author Malkki, Miina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Malkki, Miina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Malkki, Miina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Malkki, Miina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin sosiaalisen median palveluiden suosiota eurooppalaisten oopperatalojen keskuudessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sosiaalisen median palvelun Facebookin käyttöä sekä oopperatalojen Facebookissa jakamien viestien sisältöjä ja niiden sopivuutta markkinointiviestinnän kommunikaatiotekniikoihin. Työn tavoitteena oli myös selvittää ilmiön tämän hetkinen tilanne sekä antaa kuva siitä, mihin suuntaan kehitys on menossa. Tutkimusongelmaa lähestyttiin niin määrällisesti kuin laadullisesti. Tutkimusta varten kerättiin Internetistä numeerista aineistoa 23 oopperatalon käyttämistä sosiaalisen median palveluista kolmena eri ajankohtana, jotta voitiin osoittaa ilmiön kehityksen suunta. Aineisto koostui käytettyjen palveluiden ohella myös opperatalojen jäsenmääristä kyseisissä palveluissa. Aineistoa analysoitiin tilastollisia menetelmiä hyödyntäen. Tutkimuksen laadullinen osa koostui viiden oopperatalon Facebookissa julkaisemien viestien sisältöjen analysoimisesta. Viestejä jaoteltiin myös tutkimuksen kannalta relevantteihin markkinointiviestinnän kommunikaatiotekniikoihin, joita olivat mainonta, suoramarkkinointi, menekinedistäminen sekä suhdetoiminta, jotta selvisi eroaako sosiaalisen median käyttö perinteisemmistä markkinointiviestinnän keinoista. Tarkastellen oopperatalojen reagointia jäsenten kommentteihin ja päinvastoin selvitettiin myös sosiaalisen median mahdollistaman vuorovaikutuksen rooli. Jäsenmääriä ja palveluiden suosiota tarkastellessa kävi ilmi jäsenmäärien olevan jatkuvassa nousussa. Tästä huolimatta oopperatalot eivät olleet alkaneet käyttämään useampia sosiaalisen median palveluita, vaan olivat pitäytyneet niissä, joissa olivat jo tutkimuksen ensimmäisellä aineistonkeruuhetkellä mukana. Tutkimuksen perusteella suosituimpia sosiaalisen median palveluita oopperatalojen keskuudessa olivat Facebook ja Twitter. Jäsenmääriä vertaillessa ilmeni myös maakohtaisia eroja palveluiden suosittuudessa, sillä ainoastaan Isossa-Britanniassa sekä Irlannissa Twitter oli Facebookia suositumpi. Facebook-viestien analysointi paljasti sen, ettei vuorovaikutteisuutta vielä osattu hyödyntää ja suurin osa viesteistä tuli edelleen taloilta itseltään. Asiakaspalaute, niin positiivinen kuin negatiivinenkin, oli jätetty myös usein huomioimatta. Sosiaalista mediaa käytettiin siis pääasiassa mediana muiden joukossa, eikä sen tuomia erityispiirteitä osattu vielä juurikaan hyödyntää. Oopperatalojen tulisi siis tarjota jäsenilleen lisäarvoa luovaa sisältöä, jotta myös jäsenet osallistuisivat aktiivisemmin yhteiseen sisällön tuotantoon.
first_indexed 2024-09-11T08:52:46Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Malkki, Miina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-04-19T09:50:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-04-19T09:50:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26811", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin sosiaalisen median palveluiden suosiota eurooppalaisten oopperatalojen keskuudessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s sosiaalisen median palvelun Facebookin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 sek\u00e4 oopperatalojen Facebookissa jakamien viestien sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ja niiden sopivuutta markkinointiviestinn\u00e4n kommunikaatiotekniikoihin. Ty\u00f6n tavoitteena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 ilmi\u00f6n t\u00e4m\u00e4n hetkinen tilanne sek\u00e4 antaa kuva siit\u00e4, mihin suuntaan kehitys on menossa.\r\n\r\nTutkimusongelmaa l\u00e4hestyttiin niin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti kuin laadullisesti. Tutkimusta varten ker\u00e4ttiin Internetist\u00e4 numeerista aineistoa 23 oopperatalon k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 sosiaalisen median palveluista kolmena eri ajankohtana, jotta voitiin osoittaa ilmi\u00f6n kehityksen suunta. Aineisto koostui k\u00e4ytettyjen palveluiden ohella my\u00f6s opperatalojen j\u00e4senm\u00e4\u00e4rist\u00e4 kyseisiss\u00e4 palveluissa. Aineistoa analysoitiin tilastollisia menetelmi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimuksen laadullinen osa koostui viiden oopperatalon Facebookissa julkaisemien viestien sis\u00e4lt\u00f6jen analysoimisesta. Viestej\u00e4 jaoteltiin my\u00f6s tutkimuksen kannalta relevantteihin markkinointiviestinn\u00e4n kommunikaatiotekniikoihin, joita olivat mainonta, suoramarkkinointi, menekinedist\u00e4minen sek\u00e4 suhdetoiminta, jotta selvisi eroaako sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6 perinteisemmist\u00e4 markkinointiviestinn\u00e4n keinoista. Tarkastellen oopperatalojen reagointia j\u00e4senten kommentteihin ja p\u00e4invastoin selvitettiin my\u00f6s sosiaalisen median mahdollistaman vuorovaikutuksen rooli.\r\n\r\nJ\u00e4senm\u00e4\u00e4ri\u00e4 ja palveluiden suosiota tarkastellessa k\u00e4vi ilmi j\u00e4senm\u00e4\u00e4rien olevan jatkuvassa nousussa. T\u00e4st\u00e4 huolimatta oopperatalot eiv\u00e4t olleet alkaneet k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n useampia sosiaalisen median palveluita, vaan olivat pit\u00e4ytyneet niiss\u00e4, joissa olivat jo tutkimuksen ensimm\u00e4isell\u00e4 aineistonkeruuhetkell\u00e4 mukana. Tutkimuksen perusteella suosituimpia sosiaalisen median palveluita oopperatalojen keskuudessa olivat Facebook ja Twitter. J\u00e4senm\u00e4\u00e4ri\u00e4 vertaillessa ilmeni my\u00f6s maakohtaisia eroja palveluiden suosittuudessa, sill\u00e4 ainoastaan Isossa-Britanniassa sek\u00e4 Irlannissa Twitter oli Facebookia suositumpi. Facebook-viestien analysointi paljasti sen, ettei vuorovaikutteisuutta viel\u00e4 osattu hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ja suurin osa viesteist\u00e4 tuli edelleen taloilta itselt\u00e4\u00e4n. Asiakaspalaute, niin positiivinen kuin negatiivinenkin, oli j\u00e4tetty my\u00f6s usein huomioimatta. Sosiaalista mediaa k\u00e4ytettiin siis p\u00e4\u00e4asiassa mediana muiden joukossa, eik\u00e4 sen tuomia erityispiirteit\u00e4 osattu viel\u00e4 juurikaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4. Oopperatalojen tulisi siis tarjota j\u00e4senilleen lis\u00e4arvoa luovaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4, jotta my\u00f6s j\u00e4senet osallistuisivat aktiivisemmin yhteiseen sis\u00e4ll\u00f6n tuotantoon.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Hannele Saari (hansaari@jyu.fi) on 2011-04-19T09:50:41Z\nNo. of bitstreams: 1\nKandidaatin_tutkielma_Malkki.pdf: 711975 bytes, checksum: 269b286d9e7bc33abf161b15a8981882 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-04-19T09:50:41Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nKandidaatin_tutkielma_Malkki.pdf: 711975 bytes, checksum: 269b286d9e7bc33abf161b15a8981882 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oopperatalot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Facebook", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6 eurooppalaisissa oopperataloissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011041910665", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26811
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:32Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/37640a47-d97a-4545-8637-dac804868d30\/download","text":"Kandidaatin_tutkielma_Malkki.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Malkki, Miina Sosiaalisen median käyttö eurooppalaisissa oopperataloissa Sosiaalinen media oopperatalot markkinointiviestintä Facebook Musicology Musiikkitiede
title Sosiaalisen median käyttö eurooppalaisissa oopperataloissa
title_full Sosiaalisen median käyttö eurooppalaisissa oopperataloissa
title_fullStr Sosiaalisen median käyttö eurooppalaisissa oopperataloissa Sosiaalisen median käyttö eurooppalaisissa oopperataloissa
title_full_unstemmed Sosiaalisen median käyttö eurooppalaisissa oopperataloissa Sosiaalisen median käyttö eurooppalaisissa oopperataloissa
title_short Sosiaalisen median käyttö eurooppalaisissa oopperataloissa
title_sort sosiaalisen median käyttö eurooppalaisissa oopperataloissa
title_txtP Sosiaalisen median käyttö eurooppalaisissa oopperataloissa
topic Sosiaalinen media oopperatalot markkinointiviestintä Facebook Musicology Musiikkitiede
topic_facet Facebook Musicology Musiikkitiede Sosiaalinen media markkinointiviestintä oopperatalot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26811 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011041910665
work_keys_str_mv AT malkkimiina sosiaalisenmediankäyttöeurooppalaisissaoopperataloissa