Summary: | Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitoksen JULIET‐sivuaineen
tavoitteena on kouluttaa luokanopettajista monipuolisia alakoulun
kielikasvattajia. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten JULIET-sivuaineen
suorittaneet opiskelijat ovat sijoittuneet työelämään ja miten he kokevat
JULIET-opintojen sisältöjen vastaavan työelämän tarpeita. Koulutuksen
merkitystä tutkittiin erikseen luokanopettajan, englannin opettajan sekä
vieraalla kielellä opettavan opettajan työn kannalta. Tutkimus toteutettiin
postikyselynä keväällä 2010. Kysely lähetettiin kaikille vuosina 1995–2004
JULIET-opintonsa aloittaneille sekä yhdelle vuonna 2006 aloittaneelle, jo
valmistuneelle JULIET-opiskelijalle. Yhteensä lomakkeita lähetettiin 124.
Kyselyyn vastasi 50 henkilöä. Heistä 41 oli suorittanut luokanopettajaopintonsa
loppuun ja he soveltuivat siten lopulliseen tutkimusjoukkoon. Kyselylomake
koostui monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä. Vastausaineistoa
analysoitiin SPSS -tilasto-ohjelmalla ja sisällönanalyysin keinoin. Tulokset
osoittivat, että JULIET-opinnoista on ollut vastaajille hyötyä sekä työelämään
sijoittumisen, että erilaisten opettajan työtehtävien kannalta. Entiset JULIET-opiskelijat työskentelevät joustavasti niin luokanopettajan, englannin opettajan
kuin vieraalla kielellä opettavan opettajan tehtävissä. Tutkimustulosten
perusteella JULIET-ohjelma on antanut opiskelijoille erittäin hyvät tiedot ja
taidot opettajan ja alakoulun kielikasvattajan työhön.
|