Yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen ja poikien koululiikuntakokemukset, liikunnanopetuksen sisällöt ja liikunnan opetusryhmät

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen ja poikien koke-muksia koululiikunnasta, vertailla koululiikunnan sisältöjä sukupuolten, läänien ja kunta-ryhmien välillä sekä kartoittaa oppilaiden mielipiteitä ja kokemuksia sekaryhmäopetuksesta. Tutkimus on osa Opetushallituk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kurppa, Joanna
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26696
_version_ 1826225753753124864
author Kurppa, Joanna
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kurppa, Joanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kurppa, Joanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kurppa, Joanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen ja poikien koke-muksia koululiikunnasta, vertailla koululiikunnan sisältöjä sukupuolten, läänien ja kunta-ryhmien välillä sekä kartoittaa oppilaiden mielipiteitä ja kokemuksia sekaryhmäopetuksesta. Tutkimus on osa Opetushallituksen Liikunnan oppimistulosten seuranta - arviointia 2010 (Palomäki & Heikinaro-Johansson 2011). Tutkimuskohteena olivat peruskoulun yhdeksän-nen luokan oppilaat. Arviointi oli otosperusteinen ja se tehtiin siten, että mukaan kutsutut koulut edustivat kattavasti eri läänejä, kunta- ja kieliryhmiä ja erikokoisia kouluja. Tutki-muksessa oli mukana 1619 oppilasta 51 eri koulusta. Osallistuneista oppilaista poikia oli 819 ja tyttöjä 800. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla keväällä 2010. Tulosten mukaan oppilaat pitivät koululiikunnasta. Kaikista oppilaista yli 70 % suhtautui koululiikuntaan myönteisesti. Pojat suhtautuivat koululiikuntaan hieman tyttöjä myöntei-semmin. Sekä tytöt että pojat pitivät koululiikunnasta enemmän kuin koulunkäynnistä yleensä. Koululiikunnassa mieluisana koetut asiat liittyivät monipuolisuuteen, opettajaan, ryhmähenkeen ja fyysiseen aktiivisuuteen. Ikävinä koetut asiat liittyivät ryhmähenkeen, opettajaan, tilaan, välineisiin ja varusteisiin sekä kilpailuun. Erityisen merkittävä, sekä mieluisana että ikävänä koettu, asia koululiikunnassa oli jokin liikuntamuoto. Liikunnanopetuksen yleisimpiä sisältöjä olivat joukkuepallopelit, kuntoliikunta ja peruslii-kuntamuodot. Tyttöjen ja poikien opetus erosi sisällöllisesti. Tytöille opetettiin enemmän aerobicia ja tanssia/ musiikki- ja ilmaisuliikuntaa, mutta vähemmän palloilua kuin pojille. Oppilaille mieluisimpia koululiikuntamuotoja olivat sähly/salibandy, pesäpallo ja jalkapallo ja epämieluisimpia maastohiihto, uinti ja suunnistus. Liikuntaa opetettiin tavallisesti suku-puolen mukaan jaetuissa erillisryhmissä. Sekaryhmäopetuksessa oli 15 % kaikista oppilaista. Suurin osa oppilaista koki viihtyvänsä parhaiten silloin, jos opetus järjestetään aina tai useimmiten erillisissä tyttö- ja poikaryhmissä. Liikunnanopetuksen sisällöt poikkesivat toi-sistaan erillis- ja sekaryhmissä. Sekaryhmissä oppilaille opetettiin enemmän kuntosalityös-kentelyä ja vähemmän pesäpalloa ja uintia kuin erillisryhmissä. Peruskoulun suurimpia tämänhetkisiä ongelmia on nuorten huono viihtyminen koulussa. Koska oppilaiden suhtautuminen koululiikuntaan on hyvin myönteistä, koululiikunta voisi olla yksi väline kehitettäessä kouluviihtyvyyttä. Useat liikuntamuodot jo itsessään ovat nuorille mieluisia. Koululiikunnassa mieluisaksi koetaan myös ryhmähenkeen liittyvät asiat, joten liikunnalla voidaan edistää yhteisöllisyyttä ja sosiaalisten taitojen oppimista koulussa.
first_indexed 2023-03-22T09:57:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kurppa, Joanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-22T10:36:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-22T10:36:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1154264", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26696", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yhdeks\u00e4sluokkalaisten tytt\u00f6jen ja poikien koke-muksia koululiikunnasta, vertailla koululiikunnan sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 sukupuolten, l\u00e4\u00e4nien ja kunta-ryhmien v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 kartoittaa oppilaiden mielipiteit\u00e4 ja kokemuksia sekaryhm\u00e4opetuksesta.\n\nTutkimus on osa Opetushallituksen Liikunnan oppimistulosten seuranta - arviointia 2010 (Palom\u00e4ki & Heikinaro-Johansson 2011). Tutkimuskohteena olivat peruskoulun yhdeks\u00e4n-nen luokan oppilaat. Arviointi oli otosperusteinen ja se tehtiin siten, ett\u00e4 mukaan kutsutut koulut edustivat kattavasti eri l\u00e4\u00e4nej\u00e4, kunta- ja kieliryhmi\u00e4 ja erikokoisia kouluja. Tutki-muksessa oli mukana 1619 oppilasta 51 eri koulusta. Osallistuneista oppilaista poikia oli 819 ja tytt\u00f6j\u00e4 800. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeilla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2010. \n\nTulosten mukaan oppilaat pitiv\u00e4t koululiikunnasta. Kaikista oppilaista yli 70 % suhtautui koululiikuntaan my\u00f6nteisesti. Pojat suhtautuivat koululiikuntaan hieman tytt\u00f6j\u00e4 my\u00f6ntei-semmin. Sek\u00e4 tyt\u00f6t ett\u00e4 pojat pitiv\u00e4t koululiikunnasta enemm\u00e4n kuin koulunk\u00e4ynnist\u00e4 yleens\u00e4. Koululiikunnassa mieluisana koetut asiat liittyiv\u00e4t monipuolisuuteen, opettajaan, ryhm\u00e4henkeen ja fyysiseen aktiivisuuteen. Ik\u00e4vin\u00e4 koetut asiat liittyiv\u00e4t ryhm\u00e4henkeen, opettajaan, tilaan, v\u00e4lineisiin ja varusteisiin sek\u00e4 kilpailuun. Erityisen merkitt\u00e4v\u00e4, sek\u00e4 mieluisana ett\u00e4 ik\u00e4v\u00e4n\u00e4 koettu, asia koululiikunnassa oli jokin liikuntamuoto.\n\nLiikunnanopetuksen yleisimpi\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 olivat joukkuepallopelit, kuntoliikunta ja peruslii-kuntamuodot. Tytt\u00f6jen ja poikien opetus erosi sis\u00e4ll\u00f6llisesti. Tyt\u00f6ille opetettiin enemm\u00e4n aerobicia ja tanssia/ musiikki- ja ilmaisuliikuntaa, mutta v\u00e4hemm\u00e4n palloilua kuin pojille. Oppilaille mieluisimpia koululiikuntamuotoja olivat s\u00e4hly/salibandy, pes\u00e4pallo ja jalkapallo ja ep\u00e4mieluisimpia maastohiihto, uinti ja suunnistus. Liikuntaa opetettiin tavallisesti suku-puolen mukaan jaetuissa erillisryhmiss\u00e4. Sekaryhm\u00e4opetuksessa oli 15 % kaikista oppilaista. Suurin osa oppilaista koki viihtyv\u00e4ns\u00e4 parhaiten silloin, jos opetus j\u00e4rjestet\u00e4\u00e4n aina tai useimmiten erillisiss\u00e4 tytt\u00f6- ja poikaryhmiss\u00e4. Liikunnanopetuksen sis\u00e4ll\u00f6t poikkesivat toi-sistaan erillis- ja sekaryhmiss\u00e4. Sekaryhmiss\u00e4 oppilaille opetettiin enemm\u00e4n kuntosality\u00f6s-kentely\u00e4 ja v\u00e4hemm\u00e4n pes\u00e4palloa ja uintia kuin erillisryhmiss\u00e4. \n\nPeruskoulun suurimpia t\u00e4m\u00e4nhetkisi\u00e4 ongelmia on nuorten huono viihtyminen koulussa. Koska oppilaiden suhtautuminen koululiikuntaan on hyvin my\u00f6nteist\u00e4, koululiikunta voisi olla yksi v\u00e4line kehitett\u00e4ess\u00e4 kouluviihtyvyytt\u00e4. Useat liikuntamuodot jo itsess\u00e4\u00e4n ovat nuorille mieluisia. Koululiikunnassa mieluisaksi koetaan my\u00f6s ryhm\u00e4henkeen liittyv\u00e4t asiat, joten liikunnalla voidaan edist\u00e4\u00e4 yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 ja sosiaalisten taitojen oppimista koulussa.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Joanna Kurppa (joelemku) on 2011-03-22 10:36:57.230619. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-03-22T10:36:59Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201103221915.pdf: 331016 bytes, checksum: 833a2dbe2251cb990adba328e5fb29af (MD5)\nlicense.html: 5060 bytes, checksum: afba8eb96fee22b6325fd6a71786eb02 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-22T10:36:59Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201103221915.pdf: 331016 bytes, checksum: 833a2dbe2251cb990adba328e5fb29af (MD5)\nlicense.html: 5060 bytes, checksum: afba8eb96fee22b6325fd6a71786eb02 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erillisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhdeks\u00e4sluokkalaisten tytt\u00f6jen ja poikien koululiikuntakokemukset, liikunnanopetuksen sis\u00e4ll\u00f6t ja liikunnan opetusryhm\u00e4t", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201103221915", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26696
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:20Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/89930a05-88b2-4fdf-92cd-e3f99eff32d5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201103221915.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kurppa, Joanna Yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen ja poikien koululiikuntakokemukset, liikunnanopetuksen sisällöt ja liikunnan opetusryhmät yhteisopetus erillisopetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta sukupuoli opetus yläkoulu
title Yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen ja poikien koululiikuntakokemukset, liikunnanopetuksen sisällöt ja liikunnan opetusryhmät
title_full Yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen ja poikien koululiikuntakokemukset, liikunnanopetuksen sisällöt ja liikunnan opetusryhmät
title_fullStr Yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen ja poikien koululiikuntakokemukset, liikunnanopetuksen sisällöt ja liikunnan opetusryhmät Yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen ja poikien koululiikuntakokemukset, liikunnanopetuksen sisällöt ja liikunnan opetusryhmät
title_full_unstemmed Yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen ja poikien koululiikuntakokemukset, liikunnanopetuksen sisällöt ja liikunnan opetusryhmät Yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen ja poikien koululiikuntakokemukset, liikunnanopetuksen sisällöt ja liikunnan opetusryhmät
title_short Yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen ja poikien koululiikuntakokemukset, liikunnanopetuksen sisällöt ja liikunnan opetusryhmät
title_sort yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen ja poikien koululiikuntakokemukset liikunnanopetuksen sisällöt ja liikunnan opetusryhmät
title_txtP Yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen ja poikien koululiikuntakokemukset, liikunnanopetuksen sisällöt ja liikunnan opetusryhmät
topic yhteisopetus erillisopetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta sukupuoli opetus yläkoulu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education erillisopetus koululiikunta opetus sukupuoli yhteisopetus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26696 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201103221915
work_keys_str_mv AT kurppajoanna yhdeksäsluokkalaistentyttöjenjapoikienkoululiikuntakokemuksetliikunnanopetuksensisä