Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus klassisessa laulunopetuksessa

Opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen luonne laulunopetuksessa on merkittävä asia oppilaan oppimisen kannalta. Tutkimuksessani selvitän millaista vuorovaikutusta opettajalla on eri oppilaiden kanssa, joilla on erilaiset persoonallisuudet. Tutkin, mitkä asiat vaikuttavat vuorovaikutuksen luo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jauhiainen, Tuomas
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26689
Description
Summary:Opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen luonne laulunopetuksessa on merkittävä asia oppilaan oppimisen kannalta. Tutkimuksessani selvitän millaista vuorovaikutusta opettajalla on eri oppilaiden kanssa, joilla on erilaiset persoonallisuudet. Tutkin, mitkä asiat vaikuttavat vuorovaikutuksen luonteeseen ja millä keinoin erityisesti opettaja voi edesauttaa toimivan vuorovaikutuksen syntymistä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty videokuvausta. Tutkimusta varten on kuvattu kahden eri laulunopettajan tunteja, yhteensä kuuden oppilaan laulutunnit. Oppilaiden persoonallisuuden määrittelemisessä on käytetty apuna big five -persoonallisuusmittaria. Tutkimuksessa ei ole tavoiteltu tarkkoja yleistettäviä tuloksia tai totuuksia, vaan enemmänkin se pyrkii olemaan laulunopetukseen ja vuorovaikutukseen liittyviä ilmiöitä tarkasteleva pohdiskelu. Vuorovaikutusta ja viestintää opettajan ja oppilaan välillä tapahtuu sekä verbaalisesti että nonverbaalisesti. Aloittelevien lauluoppilaiden kanssa opettaja joutuu käyttämään huomattavasti enemmän verbaalista viestintää sekä itse laulunohjauksessa että oppilaaseen tutustumisessa ja muussa kanssakäymisessä. Pidemmällä laulunopiskelussa olevat oppilaat ovat itsenäisempiä ja itsevarmempia, jolloin vuorovaikutuksen luonnekin on erilaista ja opettaja voi turvautua paljon myös nonverbaaliseen viestintään. Toimivaan vuorovaikutukseen vaikuttaa ehkä eniten opettajan ja oppilaan elämismaailmoiden kohtaaminen, yhteisymmärrys ja molemminpuolinen avoimuus. Tärkeintä on, että opettaja tuntee hyvin oppilaansa, jolloin hän osaa opettaa häntä oikein keinoin. Laulunopetuksessa hyvin merkittävää on myös opettajan ja oppilaan välinen yhteinen kieli, joka syntyy erityisesti laulamiseen ja äänenmuodostukseen liittyviä mielikuvia käyttämällä.