Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä

Liefveld, Laura Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 39 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mitä impulssiostamisella tarkoitetaan, mitkä tekijät er...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Liefveld, Laura
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26641
_version_ 1826225792716111872
author Liefveld, Laura
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Liefveld, Laura Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Liefveld, Laura Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Liefveld, Laura
datasource_str_mv jyx
description Liefveld, Laura Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 39 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mitä impulssiostamisella tarkoitetaan, mitkä tekijät erottavat verkkokaupan ja Internetin ostoympäristönä perinteisestä kauppapaikasta sekä mitkä eri ostoympäristön ulkoiset tekijät vaikuttavat kuluttajien impulssiostamiseen Internet-ostoympäristössä. Impulssiostamista perinteisessä ostoympäristössä on tutkittu jo useiden vuosikymmenien ajan, jonka aikana näkökulmat ilmiön tutkimiseen ovat vaihdelleet sen ymmärtämisestä ja tarkemmasta määrittelystä siihen vaikuttavien tekijöiden tunnistamiseen. Impulssiostamisen käsitteellinen määrittely on eri tutkijoiden kesken vieläkin hieman epäselvä, mutta tiivistettynä sen voidaan sanoa tarkoittavan hetken mielijohteesta tapahtuvaa ostamista. Internet-ostoympäristössä ilmenevää impulssiostamista on tutkittu verrattain vähän, vaikka sillä on tänä päivänä iso ja alati kasvava osuus kuluttajien ostokäyttäytymisessä. Perinteiseen ostoympäristöön suunnattua tutkimusta ei voi kokonaisuudessaan soveltaa verkkoympäristöön, sillä mm. informaatioteknologian toimiminen jälleenmyyjän ja kuluttajan välikätenä sekä teknologian mahdollistama aika- ja paikkarajoitteiden poistuminen luovat huomattavan eron perinteiseen ostoympäristöön verrattuna. Monet tutkijat ovatkin osoittaneet tarpeen verkkoimpulssiostamisen perustavanlaatuiselle tutkimiselle. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena erilaista tieteellistä aineistoa tutkien, hyödyntäen ja yhdistellen. Näiden eri lähteiden perusteella sähköisessä ostoympäristössä impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät on jaettu Internetostoympäristön yleisluontoisiin ominaisuuksiin sekä yksittäisen verkkokaupan sisältämiin vihjeisiin. Keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että sekä Internet- ostoympäristön yleisluontoisista ominaisuuksista johtuvia että yksittäisen verkkokaupan sisältämiä impulssiostamiseen vaikuttavia ulkoisia tekijöitä on lukuisia. Monet niistä myös puoltavat selvästi Internetiä perinteistä kauppapaikkaa enemmän impulssiostamiseen kannustavana ympäristönä, mikä myös jälleenmyyjien on syytä ottaa huomioon.
first_indexed 2012-12-06T00:01:26Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Liefveld, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-07T12:01:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-07T12:01:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26641", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Liefveld, Laura\r\nImpulssiostamiseen vaikuttavat tekij\u00e4t Internet-ostoymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2010, 39 s.\r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatintutkielma\r\nOhjaaja: Salo, Markus\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mit\u00e4 impulssiostamisella tarkoitetaan,\r\nmitk\u00e4 tekij\u00e4t erottavat verkkokaupan ja Internetin ostoymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 perinteisest\u00e4\r\nkauppapaikasta sek\u00e4 mitk\u00e4 eri ostoymp\u00e4rist\u00f6n ulkoiset tekij\u00e4t vaikuttavat\r\nkuluttajien impulssiostamiseen Internet-ostoymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.\r\nImpulssiostamista perinteisess\u00e4 ostoymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 on tutkittu jo useiden vuosikymmenien\r\najan, jonka aikana n\u00e4k\u00f6kulmat ilmi\u00f6n tutkimiseen ovat vaihdelleet\r\nsen ymm\u00e4rt\u00e4misest\u00e4 ja tarkemmasta m\u00e4\u00e4rittelyst\u00e4 siihen vaikuttavien tekij\u00f6iden\r\ntunnistamiseen. Impulssiostamisen k\u00e4sitteellinen m\u00e4\u00e4rittely on eri tutkijoiden\r\nkesken viel\u00e4kin hieman ep\u00e4selv\u00e4, mutta tiivistettyn\u00e4 sen voidaan sanoa\r\ntarkoittavan hetken mielijohteesta tapahtuvaa ostamista.\r\nInternet-ostoymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ilmenev\u00e4\u00e4 impulssiostamista on tutkittu verrattain\r\nv\u00e4h\u00e4n, vaikka sill\u00e4 on t\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 iso ja alati kasvava osuus kuluttajien ostok\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4.\r\nPerinteiseen ostoymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n suunnattua tutkimusta ei voi\r\nkokonaisuudessaan soveltaa verkkoymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n, sill\u00e4 mm. informaatioteknologian\r\ntoimiminen j\u00e4lleenmyyj\u00e4n ja kuluttajan v\u00e4lik\u00e4ten\u00e4 sek\u00e4 teknologian\r\nmahdollistama aika- ja paikkarajoitteiden poistuminen luovat huomattavan\r\neron perinteiseen ostoymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n verrattuna. Monet tutkijat ovatkin osoittaneet\r\ntarpeen verkkoimpulssiostamisen perustavanlaatuiselle tutkimiselle.\r\nTutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena erilaista tieteellist\u00e4 aineistoa\r\ntutkien, hy\u00f6dynt\u00e4en ja yhdistellen. N\u00e4iden eri l\u00e4hteiden perusteella s\u00e4hk\u00f6isess\u00e4\r\nostoymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 impulssiostamiseen vaikuttavat tekij\u00e4t on jaettu Internetostoymp\u00e4rist\u00f6n\r\nyleisluontoisiin ominaisuuksiin sek\u00e4 yksitt\u00e4isen verkkokaupan\r\nsis\u00e4lt\u00e4miin vihjeisiin. Keskeisen\u00e4 tuloksena voidaan pit\u00e4\u00e4 sit\u00e4, ett\u00e4 sek\u00e4 Internet-\r\nostoymp\u00e4rist\u00f6n yleisluontoisista ominaisuuksista johtuvia ett\u00e4 yksitt\u00e4isen\r\nverkkokaupan sis\u00e4lt\u00e4mi\u00e4 impulssiostamiseen vaikuttavia ulkoisia tekij\u00f6it\u00e4 on\r\nlukuisia. Monet niist\u00e4 my\u00f6s puoltavat selv\u00e4sti Interneti\u00e4 perinteist\u00e4 kauppapaikkaa\r\nenemm\u00e4n impulssiostamiseen kannustavana ymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4, mik\u00e4 my\u00f6s\r\nj\u00e4lleenmyyjien on syyt\u00e4 ottaa huomioon.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "301214/MLH: Ollut aiemmin rajatussa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Tekij\u00e4 pyyt\u00e4nyt avaamista. Ks. liitteen\u00e4 oleva lupakirje.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2011-03-07T10:26:11Z\r\nNo. of bitstreams: 1\r\nLaura.Liefveld.pdf: 285114 bytes, checksum: 9e37e8a56f6c10f0169ad47ae154a75d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Approved for entry into archive by Marja-Leena Harjuniemi(mharjuni@jyu.fi) on 2011-03-07T12:01:16Z (GMT) No. of bitstreams: 1\r\nLaura.Liefveld.pdf: 285114 bytes, checksum: 9e37e8a56f6c10f0169ad47ae154a75d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-07T12:01:16Z (GMT). No. of bitstreams: 1\r\nLaura.Liefveld.pdf: 285114 bytes, checksum: 9e37e8a56f6c10f0169ad47ae154a75d (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Internet-ostoymp\u00e4rist\u00f6", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkoliiketoiminta", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokauppa", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "impulssiostaminen", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "j\u00e4lleenmyyj\u00e4", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttaja", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Impulssiostamiseen vaikuttavat tekij\u00e4t Internet-ostoymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201103071863", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26641
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:10Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a4ff23bf-46a3-4d4f-a911-314d9cf164b1\/download","text":"Laura.Liefveld.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Liefveld, Laura Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä Internet-ostoympäristö verkkoliiketoiminta verkkokauppa impulssiostaminen jälleenmyyjä kuluttaja Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä
title_full Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä
title_fullStr Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä
title_full_unstemmed Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä
title_short Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä
title_sort impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät internet ostoympäristössä
title_txtP Impulssiostamiseen vaikuttavat tekijät Internet-ostoympäristössä
topic Internet-ostoympäristö verkkoliiketoiminta verkkokauppa impulssiostaminen jälleenmyyjä kuluttaja Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Internet-ostoympäristö Tietojärjestelmätiede impulssiostaminen jälleenmyyjä kuluttaja verkkokauppa verkkoliiketoiminta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26641 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201103071863
work_keys_str_mv AT liefveldlaura impulssiostamiseenvaikuttavattekijätinternetostoympäristössä