OKI - oppilaiden kouluun kiinnittyminen yläkoulussa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Oppilaiden kouluun kiinnittyminen –mittarin (OKI) toimivuutta Suomessa verrattuna alkuperäiseen yhdysvaltalaismittariin (Student Engagement Instrument). Lisäksi tutkittiin oppilaiden kouluun kiinnittymistä sinänsä sekä eroja eri ryhmien kiinnittymisen välillä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nolvi, Saara
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26621
_version_ 1828193134043987968
author Nolvi, Saara
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nolvi, Saara Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nolvi, Saara Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nolvi, Saara
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Oppilaiden kouluun kiinnittyminen –mittarin (OKI) toimivuutta Suomessa verrattuna alkuperäiseen yhdysvaltalaismittariin (Student Engagement Instrument). Lisäksi tutkittiin oppilaiden kouluun kiinnittymistä sinänsä sekä eroja eri ryhmien kiinnittymisen välillä. Otos kerättiin Keski-Suomen alueella ja se koostui 784:stä peruskoulun 7.-9. luokkien oppilaasta. Oppilaat vastasivat omia koulukokemuksiaan ja erityisesti kognitiivista sekä emotionaalista kouluun kiinnittymistä kartoittavaan kyselyyn verkossa. Mittarin faktorirakenne todettiin samankaltaiseksi kuin alkuperäisellä mittarilla, joskin joitakin väittämiä jouduttiin poistamaan lopullisesta mallista. Lopullinen suomalainen versio koostuu 30 väittämästä ja kuudesta alaulottuvuudesta: Opettaja-oppilassuhde, Koulun merkitys ja koulutyön hallinta, Vertaisten tuki, Tulevaisuuden päämäärät, Kodin tuki sekä Ulkoinen motivaatio. Mittarin alaulottuvuuksien väliset yhteydet olivat kohtuullisen vahvoja ja odotusten mukaisia. Kiinnittymisen havaittiin olevan yhteydessä koulumenestykseen äidinkielessä, matematiikassa ja ensimmäisessä vieraassa kielessä. Mittari vaikuttaa lupaavalta välineeltä oppilaiden kouluun kiinnittymisen mittaamiseen myös Suomessa, joskin faktorirakenteen tarkastelu vaatinee vielä toistoja luotettavuuden vahvistamiseksi. Suomalaisten kouluun kiinnittyminen oli melko vahvaa ja linjassa alkuperäisellä mittarilla tutkittujen tulosten kanssa. Luokka-asteiden väliset erot näyttävät tutkimuksen perusteella kasvavan suurimmiksi seitsemännen luokan aikana ja vahvistuvan yhdeksänteen luokkaan mennessä: kouluun kiinnittymisen voidaan siis olettaa heikkenevän yläluokkien aikana. Tästä poikkeuksena on jatko-opintojen merkityksen kokemus, joka pysyy samana tai hieman kasvaa peruskoulun loppua kohden. Tyttöjen ja poikien välillä havaittiin eroja vertaisten tuen kokemuksessa, jatko-opintojen arvostuksessa ja ulkoisessa motivaatiossa. Sukupuolten väliset erot näyttävät kuitenkin olevan vähäisiä opettaja-oppilassuhteen ja koulun merkityksen kokemisessa. Erityisopetukseen osallistuvien ja muiden oppilaiden välillä sen sijaan näyttää olevan selkeä ero kiinnittymisen kokemuksessa lukuun ottamatta opettajaoppilassuhdetta. Löydös vaatii tulevaisuudessa erityisoppilaiden kiinnittymisen ja kiinnittymiseen vaikuttamisen syvällisempää tutkimusta. Positiivisena ja tärkeänä havaintona voidaan pitää suomalaisten opettajien hyvää suhdetta kaikenlaisiin oppilaisiin.
first_indexed 2023-03-22T09:59:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Nolvi, Saara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-02T08:33:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-02T08:33:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1152909", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26621", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 Oppilaiden kouluun kiinnittyminen \u2013mittarin\r\n(OKI) toimivuutta Suomessa verrattuna alkuper\u00e4iseen yhdysvaltalaismittariin (Student Engagement Instrument). Lis\u00e4ksi tutkittiin oppilaiden kouluun kiinnittymist\u00e4 sin\u00e4ns\u00e4 sek\u00e4 eroja eri ryhmien kiinnittymisen v\u00e4lill\u00e4. Otos ker\u00e4ttiin Keski-Suomen alueella ja se koostui 784:st\u00e4 peruskoulun 7.-9. luokkien oppilaasta. Oppilaat vastasivat omia koulukokemuksiaan ja erityisesti kognitiivista sek\u00e4 emotionaalista kouluun kiinnittymist\u00e4 kartoittavaan kyselyyn verkossa.\r\n\r\nMittarin faktorirakenne todettiin samankaltaiseksi kuin alkuper\u00e4isell\u00e4\r\nmittarilla, joskin joitakin v\u00e4itt\u00e4mi\u00e4 jouduttiin poistamaan lopullisesta mallista.\r\nLopullinen suomalainen versio koostuu 30 v\u00e4itt\u00e4m\u00e4st\u00e4 ja kuudesta alaulottuvuudesta:\r\nOpettaja-oppilassuhde, Koulun merkitys ja kouluty\u00f6n hallinta, Vertaisten tuki,\r\nTulevaisuuden p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4t, Kodin tuki sek\u00e4 Ulkoinen motivaatio. Mittarin\r\nalaulottuvuuksien v\u00e4liset yhteydet olivat kohtuullisen vahvoja ja odotusten mukaisia. Kiinnittymisen havaittiin olevan yhteydess\u00e4 koulumenestykseen \u00e4idinkieless\u00e4, matematiikassa ja ensimm\u00e4isess\u00e4 vieraassa kieless\u00e4. Mittari vaikuttaa lupaavalta v\u00e4lineelt\u00e4 oppilaiden kouluun kiinnittymisen mittaamiseen my\u00f6s Suomessa, joskin faktorirakenteen tarkastelu vaatinee viel\u00e4 toistoja luotettavuuden vahvistamiseksi.\r\n\r\nSuomalaisten kouluun kiinnittyminen oli melko vahvaa ja linjassa alkuper\u00e4isell\u00e4 mittarilla tutkittujen tulosten kanssa. Luokka-asteiden v\u00e4liset erot n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t tutkimuksen perusteella kasvavan suurimmiksi seitsem\u00e4nnen luokan aikana ja vahvistuvan yhdeks\u00e4nteen luokkaan menness\u00e4: kouluun kiinnittymisen voidaan siis\r\nolettaa heikkenev\u00e4n yl\u00e4luokkien aikana. T\u00e4st\u00e4 poikkeuksena on jatko-opintojen\r\nmerkityksen kokemus, joka pysyy samana tai hieman kasvaa peruskoulun loppua\r\nkohden.\r\n\r\nTytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 havaittiin eroja vertaisten tuen kokemuksessa,\r\njatko-opintojen arvostuksessa ja ulkoisessa motivaatiossa. Sukupuolten v\u00e4liset erot\r\nn\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kuitenkin olevan v\u00e4h\u00e4isi\u00e4 opettaja-oppilassuhteen ja koulun merkityksen\r\nkokemisessa. Erityisopetukseen osallistuvien ja muiden oppilaiden v\u00e4lill\u00e4 sen sijaan n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan selke\u00e4 ero kiinnittymisen kokemuksessa lukuun ottamatta opettajaoppilassuhdetta. L\u00f6yd\u00f6s vaatii tulevaisuudessa erityisoppilaiden kiinnittymisen ja kiinnittymiseen vaikuttamisen syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4 tutkimusta. Positiivisena ja t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 havaintona voidaan pit\u00e4\u00e4 suomalaisten opettajien hyv\u00e4\u00e4 suhdetta kaikenlaisiin oppilaisiin.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Saara Nolvi (sanolvi) on 2011-03-02 08:33:44.542867. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-03-02T08:33:47Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201103021841.pdf: 710197 bytes, checksum: cebafdafdcff706daebf67cc4eb543a4 (MD5)\r\nlicense.html: 4982 bytes, checksum: 21aff9efab70e742cb34ded13263122a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-02T08:33:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201103021841.pdf: 710197 bytes, checksum: cebafdafdcff706daebf67cc4eb543a4 (MD5)\r\nlicense.html: 4982 bytes, checksum: 21aff9efab70e742cb34ded13263122a (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "OKI - oppilaiden kouluun kiinnittyminen yl\u00e4koulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Oppilaiden kouluun kiinnittyminen yl\u00e4koulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201103021841", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26621
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:16Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7efcec0b-6897-43b1-8a75-cdf0a5a3a4af\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201103021841.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nolvi, Saara OKI - oppilaiden kouluun kiinnittyminen yläkoulussa kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 osallistuminen erityisopetus koulu koulukulttuuri oppilaat
title OKI - oppilaiden kouluun kiinnittyminen yläkoulussa
title_alt Oppilaiden kouluun kiinnittyminen yläkoulussa
title_full OKI - oppilaiden kouluun kiinnittyminen yläkoulussa
title_fullStr OKI - oppilaiden kouluun kiinnittyminen yläkoulussa OKI - oppilaiden kouluun kiinnittyminen yläkoulussa
title_full_unstemmed OKI - oppilaiden kouluun kiinnittyminen yläkoulussa OKI - oppilaiden kouluun kiinnittyminen yläkoulussa
title_short OKI - oppilaiden kouluun kiinnittyminen yläkoulussa
title_sort oki oppilaiden kouluun kiinnittyminen yläkoulussa
title_txtP OKI - oppilaiden kouluun kiinnittyminen yläkoulussa
topic kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 osallistuminen erityisopetus koulu koulukulttuuri oppilaat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopetus koulu koulukulttuuri kouluun kiinnittyminen oppilaat osallistuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26621 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201103021841
work_keys_str_mv AT nolvisaara okioppilaidenkouluunkiinnittyminenyläkoulussa