Lapsen emotionaalisten tarpeiden kohtaaminen päiväkodin työpari- ja tiimityössä

Päivähoidossa toiminnan on lähdettävä valtakunnallisten linjausten mukaan lapsen tarpeista. Tähän tutkimukseen valitsin emotionaalisista tarpeista lapsen kiinnittymisen ja autonomian. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka erilaiset organisoitumisen muodot (perinteinen kolmen aikuisen ti...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Polamo, Kim
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26613
_version_ 1826225722904018944
author Polamo, Kim
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Polamo, Kim Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Polamo, Kim Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Polamo, Kim
datasource_str_mv jyx
description Päivähoidossa toiminnan on lähdettävä valtakunnallisten linjausten mukaan lapsen tarpeista. Tähän tutkimukseen valitsin emotionaalisista tarpeista lapsen kiinnittymisen ja autonomian. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka erilaiset organisoitumisen muodot (perinteinen kolmen aikuisen tiimi tai ryhmä, omahoitajatyö ja työparina työskentely) vastasivat tutkimuskenttänä toimineen päiväkodin henkilökunnan kokemusten mukaan edellä mainittuihin tarpeisiin. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, puolistrukturoitu haastattelu. Haastateltavat saivat kertoa kokemuksiaan ja merkityksiä tiimityöstä, omahoitajuudesta sekä työparin kanssa työskentelystä. Jokaisella oli kokemusta näistä kaikista. Käytin aineiston analyysissä strukturalistisen semiotiikan menetelmää. Sen avulla etsin aineistosta ns. modaliteetteja eli tekijän eri tapoja muunnella kohdetta tahtomisellaan teoillaan, uskomisellaan, tietämisellään, olemisellaan, voimisellaan, ja täytymisellä. Tutkimukseni tuloksena oli, että omahoitajatyö ja työparityöskentely uudempina tapoina koettiin lapsiläheisiksi tapoja organisoida aikuisten työtä ja sitä kautta ne mahdollistivat lapsen emotionaalisiin tarpeisiin vastaamisen mm. läheisyyden, luottamuksen ja turvallisuuden osalta. Mielenkiintoisena tutkimustuloksena voi pitää ns. ”ison tiimin” eli kolmen työparin yhteenliittymän perustavaa laatua olevaa merkitystä. Mikään organisoitumisen muoto ei kuitenkaan vastannut aineistosta tekemieni tulkintojen mukaan lapsen aktiivisuuden, oma-aloitteellisuuden tai tunteiden ilmaisun tarpeisiin toista enemmän. Saadut tulokset ovat päiväkodin eri toimintakäytänteiden valitsemisen kannalta merkittävä, mikäli halutaan nykyisellä hoitajamäärällä vastata lasten tarpeisiin pienemmissä ryhmissä asetuksen mukaisilla lapsimäärillä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Polamo, Kim", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-03-01T08:01:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-03-01T08:01:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1149819", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26613", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "P\u00e4iv\u00e4hoidossa toiminnan on l\u00e4hdett\u00e4v\u00e4 valtakunnallisten linjausten mukaan lapsen\r\ntarpeista. T\u00e4h\u00e4n tutkimukseen valitsin emotionaalisista tarpeista lapsen kiinnittymisen ja\r\nautonomian. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka erilaiset organisoitumisen\r\nmuodot (perinteinen kolmen aikuisen tiimi tai ryhm\u00e4, omahoitajaty\u00f6 ja ty\u00f6parina\r\nty\u00f6skentely) vastasivat tutkimuskentt\u00e4n\u00e4 toimineen p\u00e4iv\u00e4kodin henkil\u00f6kunnan\r\nkokemusten mukaan edell\u00e4 mainittuihin tarpeisiin.\r\nTutkimus oli luonteeltaan laadullinen, puolistrukturoitu haastattelu.\r\nHaastateltavat saivat kertoa kokemuksiaan ja merkityksi\u00e4 tiimity\u00f6st\u00e4, omahoitajuudesta\r\nsek\u00e4 ty\u00f6parin kanssa ty\u00f6skentelyst\u00e4. Jokaisella oli kokemusta n\u00e4ist\u00e4 kaikista. K\u00e4ytin\r\naineiston analyysiss\u00e4 strukturalistisen semiotiikan menetelm\u00e4\u00e4. Sen avulla etsin\r\naineistosta ns. modaliteetteja eli tekij\u00e4n eri tapoja muunnella kohdetta tahtomisellaan\r\nteoillaan, uskomisellaan, tiet\u00e4misell\u00e4\u00e4n, olemisellaan, voimisellaan, ja t\u00e4ytymisell\u00e4.\r\nTutkimukseni tuloksena oli, ett\u00e4 omahoitajaty\u00f6 ja ty\u00f6parity\u00f6skentely uudempina\r\ntapoina koettiin lapsil\u00e4heisiksi tapoja organisoida aikuisten ty\u00f6t\u00e4 ja sit\u00e4 kautta ne\r\nmahdollistivat lapsen emotionaalisiin tarpeisiin vastaamisen mm. l\u00e4heisyyden,\r\nluottamuksen ja turvallisuuden osalta. Mielenkiintoisena tutkimustuloksena voi pit\u00e4\u00e4 ns.\r\n\u201dison tiimin\u201d eli kolmen ty\u00f6parin yhteenliittym\u00e4n perustavaa laatua olevaa merkityst\u00e4.\r\nMik\u00e4\u00e4n organisoitumisen muoto ei kuitenkaan vastannut aineistosta tekemieni\r\ntulkintojen mukaan lapsen aktiivisuuden, oma-aloitteellisuuden tai tunteiden ilmaisun\r\ntarpeisiin toista enemm\u00e4n. Saadut tulokset ovat p\u00e4iv\u00e4kodin eri toimintak\u00e4yt\u00e4nteiden\r\nvalitsemisen kannalta merkitt\u00e4v\u00e4, mik\u00e4li halutaan nykyisell\u00e4 hoitajam\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 vastata\r\nlasten tarpeisiin pienemmiss\u00e4 ryhmiss\u00e4 asetuksen mukaisilla lapsim\u00e4\u00e4rill\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kim Polamo (kipepola) on 2011-03-01 08:01:44.438823. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-03-01T08:01:46Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201103011833.pdf: 442914 bytes, checksum: c4d68ef15ce80077d925acc06b3af222 (MD5)\r\nlicense.html: 4960 bytes, checksum: b45f9153a607341d6455fad8edda4eb0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-03-01T08:01:46Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201103011833.pdf: 442914 bytes, checksum: c4d68ef15ce80077d925acc06b3af222 (MD5)\r\nlicense.html: 4960 bytes, checksum: b45f9153a607341d6455fad8edda4eb0 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "emotionaaliset tarpeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen emotionaalisten tarpeiden kohtaaminen p\u00e4iv\u00e4kodin ty\u00f6pari- ja tiimity\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201103011833", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "emotionaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "parity\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiintymys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26613
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:35Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0e6b1796-1ec5-4724-97fa-e40f5c5fc26b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201103011833.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Polamo, Kim Lapsen emotionaalisten tarpeiden kohtaaminen päiväkodin työpari- ja tiimityössä emotionaaliset tarpeet Varhaiskasvatus Early Childhood Education Kvalitatiivinen tutkimus 104 lapset emotionaalisuus parityöskentely tiimityö kiintymys päivähoito
title Lapsen emotionaalisten tarpeiden kohtaaminen päiväkodin työpari- ja tiimityössä
title_full Lapsen emotionaalisten tarpeiden kohtaaminen päiväkodin työpari- ja tiimityössä
title_fullStr Lapsen emotionaalisten tarpeiden kohtaaminen päiväkodin työpari- ja tiimityössä Lapsen emotionaalisten tarpeiden kohtaaminen päiväkodin työpari- ja tiimityössä
title_full_unstemmed Lapsen emotionaalisten tarpeiden kohtaaminen päiväkodin työpari- ja tiimityössä Lapsen emotionaalisten tarpeiden kohtaaminen päiväkodin työpari- ja tiimityössä
title_short Lapsen emotionaalisten tarpeiden kohtaaminen päiväkodin työpari- ja tiimityössä
title_sort lapsen emotionaalisten tarpeiden kohtaaminen päiväkodin työpari ja tiimityössä
title_txtP Lapsen emotionaalisten tarpeiden kohtaaminen päiväkodin työpari- ja tiimityössä
topic emotionaaliset tarpeet Varhaiskasvatus Early Childhood Education Kvalitatiivinen tutkimus 104 lapset emotionaalisuus parityöskentely tiimityö kiintymys päivähoito
topic_facet 104 Early Childhood Education Kvalitatiivinen tutkimus Varhaiskasvatus emotionaaliset tarpeet emotionaalisuus kiintymys lapset parityöskentely päivähoito tiimityö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26613 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201103011833
work_keys_str_mv AT polamokim lapsenemotionaalistentarpeidenkohtaaminenpäiväkodintyöparijatiimityössä