Pitkän hännän ilmeneminen verkkokaupankäynnissä

Janhunen, Sallamaari Pitkän hännän ilmeneminen verkkokaupankäynnissä Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 26 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tässä tutkielmassa tarkastellaan pitkän hännän-ilmiötä verkkokaupankäynnin osana. Pitkällä hännällä tarkoitetaan us...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Janhunen, Sallamaari
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26601
_version_ 1826225793976500224
author Janhunen, Sallamaari
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Janhunen, Sallamaari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Janhunen, Sallamaari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Janhunen, Sallamaari
datasource_str_mv jyx
description Janhunen, Sallamaari Pitkän hännän ilmeneminen verkkokaupankäynnissä Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 26 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tässä tutkielmassa tarkastellaan pitkän hännän-ilmiötä verkkokaupankäynnin osana. Pitkällä hännällä tarkoitetaan useimmille asiakkaille tuntemattomia markkinaraon tuotteita, joista yritys saa hittituotteiden ohella varteenotettavia tuloja. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen erilaisia ajankohtaisia informaatioteknologian- ja markkinoinnin -alan kirjallisuuslähtei-tä. Tutkielmassa tarkastellaan pitkää häntää käsitteenä ja määritellään sen omi-naispiirteet. Pitkää häntää tarkastellaan verkkokaupankäynnissä esiintyvänä ilmiönä media- ja viihdeteollisuudessa tehtyjen havaintojen perusteella. Tut-kielma on kirjoitettu yritykseltä asiakkaalle -näkökulmasta ja markkinaraon tuotteiden tarkastelu on toteutettu vertaamalla niitä hittituotteisiin ja vain fyy-sisillä markkinoilla myytäviin tuotteisiin. Internet jakelukanavana on muokannut kuluttajien kulutuskäyttäytymistä ja siirtänyt kuluttajien informaationlähteet Internetiin fyysisen julkaistun median sijaan. Erityisesti web 2.0-teknologiat, kulutustottumusten muutokset, madal-tuneet tuotantokustannukset ja tuotantovälineiden demokratisoitu luonne toi-mivat mahdollistavina tekijöinä pitkän hännän taustalla. Sekä yritykset että ku-luttajat hyötyvät rahallisesti markkinaraon tuotteiden tarjonnasta. Internet-teknologioista erityisesti suosittelu- ja personointiteknologiat vaikuttavat markkinaraon tuotteiden näkyvyyteen ja kannattavuuteen. Erilaiset seikat, ku-ten maantieteellinen eristäytyneisyys ja valtavirrasta poikkeavat mieltymykset, lisäävät markkinaraon tuotteiden kysyntää. Katsauksessa selvisi, että markkinaraon tuotteille on selvästi kysyntää, ja yhä useammat verkkokaupat hyödyntävät nykyisin pitkän hännän strategioita. Eri-tyisesti Internet-teknologioilla on suuri vaikutus markkinaraon tuotteiden nä-kyvyyteen. Pitkään häntään vaikuttavat tekijät eivät kuitenkaan ole yksiselittei-siä ja niiden vaikutuksista on paljon eriäviä näkemyksiä.
first_indexed 2012-12-06T00:01:26Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Janhunen, Sallamaari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-02-25T10:50:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-02-25T10:50:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26601", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Janhunen, Sallamaari\r\nPitk\u00e4n h\u00e4nn\u00e4n ilmeneminen verkkokaupank\u00e4ynniss\u00e4\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2011, 26 s.\r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatintutkielma\r\nOhjaaja: Salo, Markus\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan pitk\u00e4n h\u00e4nn\u00e4n-ilmi\u00f6t\u00e4 verkkokaupank\u00e4ynnin osana. Pitk\u00e4ll\u00e4 h\u00e4nn\u00e4ll\u00e4 tarkoitetaan useimmille asiakkaille tuntemattomia markkinaraon tuotteita, joista yritys saa hittituotteiden ohella varteenotettavia tuloja. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena hy\u00f6dynt\u00e4en erilaisia ajankohtaisia informaatioteknologian- ja markkinoinnin -alan kirjallisuusl\u00e4htei-t\u00e4. Tutkielmassa tarkastellaan pitk\u00e4\u00e4 h\u00e4nt\u00e4\u00e4 k\u00e4sitteen\u00e4 ja m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n sen omi-naispiirteet. Pitk\u00e4\u00e4 h\u00e4nt\u00e4\u00e4 tarkastellaan verkkokaupank\u00e4ynniss\u00e4 esiintyv\u00e4n\u00e4 ilmi\u00f6n\u00e4 media- ja viihdeteollisuudessa tehtyjen havaintojen perusteella. Tut-kielma on kirjoitettu yritykselt\u00e4 asiakkaalle -n\u00e4k\u00f6kulmasta ja markkinaraon tuotteiden tarkastelu on toteutettu vertaamalla niit\u00e4 hittituotteisiin ja vain fyy-sisill\u00e4 markkinoilla myyt\u00e4viin tuotteisiin.\r\nInternet jakelukanavana on muokannut kuluttajien kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ja siirt\u00e4nyt kuluttajien informaationl\u00e4hteet Internetiin fyysisen julkaistun median sijaan. Erityisesti web 2.0-teknologiat, kulutustottumusten muutokset, madal-tuneet tuotantokustannukset ja tuotantov\u00e4lineiden demokratisoitu luonne toi-mivat mahdollistavina tekij\u00f6in\u00e4 pitk\u00e4n h\u00e4nn\u00e4n taustalla. Sek\u00e4 yritykset ett\u00e4 ku-luttajat hy\u00f6tyv\u00e4t rahallisesti markkinaraon tuotteiden tarjonnasta. Internet-teknologioista erityisesti suosittelu- ja personointiteknologiat vaikuttavat markkinaraon tuotteiden n\u00e4kyvyyteen ja kannattavuuteen. Erilaiset seikat, ku-ten maantieteellinen erist\u00e4ytyneisyys ja valtavirrasta poikkeavat mieltymykset, lis\u00e4\u00e4v\u00e4t markkinaraon tuotteiden kysynt\u00e4\u00e4.\r\nKatsauksessa selvisi, ett\u00e4 markkinaraon tuotteille on selv\u00e4sti kysynt\u00e4\u00e4, ja yh\u00e4 useammat verkkokaupat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t nykyisin pitk\u00e4n h\u00e4nn\u00e4n strategioita. Eri-tyisesti Internet-teknologioilla on suuri vaikutus markkinaraon tuotteiden n\u00e4-kyvyyteen. Pitk\u00e4\u00e4n h\u00e4nt\u00e4\u00e4n vaikuttavat tekij\u00e4t eiv\u00e4t kuitenkaan ole yksiselittei-si\u00e4 ja niiden vaikutuksista on paljon eri\u00e4vi\u00e4 n\u00e4kemyksi\u00e4.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2011-02-25T10:47:23Z\nNo. of bitstreams: 1\nSallamaari.Janhunen.pdf: 511901 bytes, checksum: dcbddc1b6d0d465861e6875138440798 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Approved for entry into archive by Marja-Leena Harjuniemi(mharjuni@jyu.fi) on 2011-02-25T10:50:18Z (GMT) No. of bitstreams: 1\nSallamaari.Janhunen.pdf: 511901 bytes, checksum: dcbddc1b6d0d465861e6875138440798 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-02-25T10:50:18Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nSallamaari.Janhunen.pdf: 511901 bytes, checksum: dcbddc1b6d0d465861e6875138440798 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pitk\u00e4 h\u00e4nt\u00e4", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "web 2.0", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinaraon tuotteet", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hittituotteet", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Internet-teknologiat", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pitk\u00e4n h\u00e4nn\u00e4n ilmeneminen verkkokaupank\u00e4ynniss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201102251823", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Luettavissa tekij\u00e4noikeudellisista syist\u00e4 vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitoksella.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26601
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Janhunen, Sallamaari Pitkän hännän ilmeneminen verkkokaupankäynnissä pitkä häntä web 2.0 markkinaraon tuotteet hittituotteet Internet-teknologiat Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Pitkän hännän ilmeneminen verkkokaupankäynnissä
title_full Pitkän hännän ilmeneminen verkkokaupankäynnissä
title_fullStr Pitkän hännän ilmeneminen verkkokaupankäynnissä Pitkän hännän ilmeneminen verkkokaupankäynnissä
title_full_unstemmed Pitkän hännän ilmeneminen verkkokaupankäynnissä Pitkän hännän ilmeneminen verkkokaupankäynnissä
title_short Pitkän hännän ilmeneminen verkkokaupankäynnissä
title_sort pitkän hännän ilmeneminen verkkokaupankäynnissä
title_txtP Pitkän hännän ilmeneminen verkkokaupankäynnissä
topic pitkä häntä web 2.0 markkinaraon tuotteet hittituotteet Internet-teknologiat Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Internet-teknologiat Tietojärjestelmätiede hittituotteet markkinaraon tuotteet pitkä häntä web 2.0
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26601 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201102251823
work_keys_str_mv AT janhunensallamaari pitkänhännänilmeneminenverkkokaupankäynnissä