Yhteenveto: | Kuusinen, Tuomo Oskari
CRM-strategian implementoinnin haasteet
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 27 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja(t): Seppänen, Ville
Yritysten ajattelumallit ovat alkaneet massatuotannon vallankumouksen jälkeen
siirtyä takaisin kohti henkilökohtaisempaa kohtaamista asiakkaan kanssa.
Tätä asiakaskeskeistä liiketoimintaa kutsutaan yleisesti nimellä Customer Relationship
Management, joka lyhennetään usein CRM. Tutkielmassa selitetään
monisyistä CRM-käsitettä ja käsitellään sitä kokonaisvaltaisena strategiana, eikä
pelkästään tietojärjestelmänä. Pohjustuksena strategian hyödyllisyydelle tuodaan
esiin tutkimusten perusteella havaittuja hyötyjä, kuten asiakaspalvelun ja
markkinoinnin tehostumista. Yleisimmin esiintyneitä haasteita esitellään ja tavoitteena
on löytää ratkaisuja yleisimpiin ongelmiin. Tutkimusmenetelmänä
käytetään kirjallisuuskatsausta. Tuloksina löydetään erilaisia ohjenuoria ja asioita
joihin tulee kiinnittää erityistä huomiota strategiaimplementoinnin onnistumisen
takaamiseksi.
|