Läsbarheten som bedömningsmetod hos uppsatser skrivna av finska universitetsstuderande

Oppilaiden kirjoitustaidon arvioiminen on vaikeata jopa kokeneillekin opettajille laajojen taitotasokuvauksien ja arvosanojen vaatimusten takia. Tämä pätee etenkin kursseille, joissa oppilaat voivat saada hyväksytyn arvosanan vain saavuttaessaan tietyn taitotason kurssin aikana. Tutkielmani tarkoitu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korhonen, Pia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26545
_version_ 1828193216440041472
author Korhonen, Pia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korhonen, Pia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korhonen, Pia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korhonen, Pia
datasource_str_mv jyx
description Oppilaiden kirjoitustaidon arvioiminen on vaikeata jopa kokeneillekin opettajille laajojen taitotasokuvauksien ja arvosanojen vaatimusten takia. Tämä pätee etenkin kursseille, joissa oppilaat voivat saada hyväksytyn arvosanan vain saavuttaessaan tietyn taitotason kurssin aikana. Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, voiko luettavuutta käyttää suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden L2-kielen arviointimetodina. Selvitin myös, onko oppilaiden kirjoittamien tekstien taitotason ja luettavuuden välillä yhteyttä. Materiaalini koostui Sve2ju-korpuksen tekstistä, jotka Jyväskylän yliopiston oppilaat olivat kirjoittaneet Akateeminen ruotsi-kurssin oppitunnilla. Kolme kokenutta opettajaa oli arvioinut Yhteisen eurooppalaisen viitekehyksen taitotasojen A1-C2 mukaan. Tutkin prototyyppitekstejä, jotka arvostelijat olivat yksimielisesti asettaneet tietylle viitekehyksen taitotasolle. Suorittaakseen Akateeminen ruotsi-kurssin opiskelijan täytyy saavuttaa kurssin aikana taitotaso B1, joten päätin tutkia luettavuutta taitotasolla B1 sekä sitä edeltävällä taitotasolla A2. Koska B1-prototyyppejä oli 43 kappaletta, päätin ottaa vertailukohdaksi saman määrän eli 43 A2-tason tekstiä. Tutkimusmenetelmäni olivat sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia: laskin tekstien luettavuusindeksin LIX-laskurilla ja saamieni lukujen pohjalta laskin mediaanit kummankin taitotason luettavuusindeksistä. Luettavuusindeksi keskittyy mittamaan vain lauseiden keskimääräistä pituutta sekä pitkien sanojen lukumäärää. Sisältöön ja typografiaan liittyviä tekijöitä on vaikea analysoida kvalitatiivisesti, joten analysoin niitä kvantitatiivisesti. Tutkimustulokseni mukaan luettavuusindeksi vaihtelee taitotason sisällä huomattavasti. Tämän johdosta on mahdotonta saada lopputulokseksi selviä raja-arvoja taitotasojen välillä, mikä johtaa siihen että luettavuus ei ole validi arviointimetodi. Tutkimukseni mukaan luettavuusindeksi ei korreloi tekstien sisältöerojen tai pää- ja sivulauseiden määrän kanssa. Myös tekstin sisältö ja kirjoittajan käyttämien lauseiden monimutkaisuus vaikuttavat merkittävästi luettavuuteen. Nämä tekijät pitäisi huomioida myös määriteltäessä käsitettä luettavuus.
first_indexed 2024-09-11T08:49:36Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Pia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-02-10T11:22:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-02-10T11:22:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26545", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppilaiden kirjoitustaidon arvioiminen on vaikeata jopa kokeneillekin opettajille laajojen taitotasokuvauksien ja arvosanojen vaatimusten takia. T\u00e4m\u00e4 p\u00e4tee etenkin kursseille, joissa oppilaat voivat saada hyv\u00e4ksytyn arvosanan vain saavuttaessaan tietyn taitotason kurssin aikana. Tutkielmani tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, voiko luettavuutta k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden L2-kielen arviointimetodina. Selvitin my\u00f6s, onko oppilaiden kirjoittamien tekstien taitotason ja luettavuuden v\u00e4lill\u00e4 yhteytt\u00e4. \r\n\r\nMateriaalini koostui Sve2ju-korpuksen tekstist\u00e4, jotka Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston oppilaat olivat kirjoittaneet Akateeminen ruotsi-kurssin oppitunnilla. Kolme kokenutta opettajaa oli arvioinut Yhteisen eurooppalaisen viitekehyksen taitotasojen A1-C2 mukaan. Tutkin prototyyppitekstej\u00e4, jotka arvostelijat olivat yksimielisesti asettaneet tietylle viitekehyksen taitotasolle. Suorittaakseen Akateeminen ruotsi-kurssin opiskelijan t\u00e4ytyy saavuttaa kurssin aikana taitotaso B1, joten p\u00e4\u00e4tin tutkia luettavuutta taitotasolla B1 sek\u00e4 sit\u00e4 edelt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 taitotasolla A2. Koska B1-prototyyppej\u00e4 oli 43 kappaletta, p\u00e4\u00e4tin ottaa vertailukohdaksi saman m\u00e4\u00e4r\u00e4n eli 43 A2-tason teksti\u00e4.\r\n\r\nTutkimusmenetelm\u00e4ni olivat sek\u00e4 kvantitatiivisia ett\u00e4 kvalitatiivisia: laskin tekstien luettavuusindeksin LIX-laskurilla ja saamieni lukujen pohjalta laskin mediaanit kummankin taitotason luettavuusindeksist\u00e4. Luettavuusindeksi keskittyy mittamaan vain lauseiden keskim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 pituutta sek\u00e4 pitkien sanojen lukum\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n ja typografiaan liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 on vaikea analysoida kvalitatiivisesti, joten analysoin niit\u00e4 kvantitatiivisesti.\r\nTutkimustulokseni mukaan luettavuusindeksi vaihtelee taitotason sis\u00e4ll\u00e4 huomattavasti. T\u00e4m\u00e4n johdosta on mahdotonta saada lopputulokseksi selvi\u00e4 raja-arvoja taitotasojen v\u00e4lill\u00e4, mik\u00e4 johtaa siihen ett\u00e4 luettavuus ei ole validi arviointimetodi. Tutkimukseni mukaan luettavuusindeksi ei korreloi tekstien sis\u00e4lt\u00f6erojen tai p\u00e4\u00e4- ja sivulauseiden m\u00e4\u00e4r\u00e4n kanssa. My\u00f6s tekstin sis\u00e4lt\u00f6 ja kirjoittajan k\u00e4ytt\u00e4mien lauseiden monimutkaisuus vaikuttavat merkitt\u00e4v\u00e4sti luettavuuteen. N\u00e4m\u00e4 tekij\u00e4t pit\u00e4isi huomioida my\u00f6s m\u00e4\u00e4ritelt\u00e4ess\u00e4 k\u00e4sitett\u00e4 luettavuus.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Asa Palviainen (asapalv@jyu.fi) on 2011-02-10T11:22:42Z\nNo. of bitstreams: 1\nPia_Korhonen_prosem2_vt2010.pdf: 189684 bytes, checksum: 2765906060d5b85ebd9bd7f1250e3f24 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-02-10T11:22:42Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nPia_Korhonen_prosem2_vt2010.pdf: 189684 bytes, checksum: 2765906060d5b85ebd9bd7f1250e3f24 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luettavuus", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "LIX", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arviointi", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CEFR", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sve2ju-korpus", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u00e4sbarheten som bed\u00f6mningsmetod hos uppsatser skrivna av finska universitetsstuderande", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201102101763", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26545
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:02:56Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c56588a1-fdf4-4886-8102-0d4928f24aab\/download","text":"Pia_Korhonen_prosem2_vt2010.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korhonen, Pia Läsbarheten som bedömningsmetod hos uppsatser skrivna av finska universitetsstuderande luettavuus LIX arviointi CEFR sve2ju-korpus Swedish Ruotsin kieli
title Läsbarheten som bedömningsmetod hos uppsatser skrivna av finska universitetsstuderande
title_full Läsbarheten som bedömningsmetod hos uppsatser skrivna av finska universitetsstuderande
title_fullStr Läsbarheten som bedömningsmetod hos uppsatser skrivna av finska universitetsstuderande Läsbarheten som bedömningsmetod hos uppsatser skrivna av finska universitetsstuderande
title_full_unstemmed Läsbarheten som bedömningsmetod hos uppsatser skrivna av finska universitetsstuderande Läsbarheten som bedömningsmetod hos uppsatser skrivna av finska universitetsstuderande
title_short Läsbarheten som bedömningsmetod hos uppsatser skrivna av finska universitetsstuderande
title_sort läsbarheten som bedömningsmetod hos uppsatser skrivna av finska universitetsstuderande
title_txtP Läsbarheten som bedömningsmetod hos uppsatser skrivna av finska universitetsstuderande
topic luettavuus LIX arviointi CEFR sve2ju-korpus Swedish Ruotsin kieli
topic_facet CEFR LIX Ruotsin kieli Swedish arviointi luettavuus sve2ju-korpus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26545 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201102101763
work_keys_str_mv AT korhonenpia läsbarhetensombedömningsmetodhosuppsatserskrivnaavfinskauniversitetsstuderande