Lukiolaisten taustakäsityksistä ja tehtävien esitystapojen hallinnasta mekaniikassa

Oppilaiden vaikeudet fysiikassa voivat liittyä käsitteellisen ymmärtämisen lisäksi esimerkiksi tehtävän esitysmuotoon eli representaatioon: sisällöltään samanlaisiin kysymyksiin, jotka ilmaistaan eri representaatioilla, saatetaan vastata eri tavalla. Tutkielmassa pyrin selvittämään, millaista esitys...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Talikka, Aku
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26525
_version_ 1828193141804498944
author Talikka, Aku
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Talikka, Aku Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Talikka, Aku Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Talikka, Aku
datasource_str_mv jyx
description Oppilaiden vaikeudet fysiikassa voivat liittyä käsitteellisen ymmärtämisen lisäksi esimerkiksi tehtävän esitysmuotoon eli representaatioon: sisällöltään samanlaisiin kysymyksiin, jotka ilmaistaan eri representaatioilla, saatetaan vastata eri tavalla. Tutkielmassa pyrin selvittämään, millaista esitystapoihin liittyvää epäjohdonmukaisuutta oppilaiden ajattelussa on ja millaisia syitä tällaiseen erilaiseen vastaamiseen eri esitysmuodoilla mahdollisesti voi olla. Tutkin kymmenen lukiolaisen käsityksiä peruskinematiikasta, Newtonin laeista ja painovoimasta monivalintakokeella, joka on laadittu erityisesti representationaalisen koherenssin (esitystapojen ymmärtämisen johdonmukaisuuden) selvittämiseen. Perehdyin opiskelijoiden ajatteluun sekä testivastauksia tutkimalla että opiskelijoita haastattelemalla. Tarkastelin taustalla esiintyviä virhekäsityksiä kohtalaisesti mutta painotin representaatioiden hallinnan selvittämistä. Opiskelijoilla esiintyi yleisesti tunnettuja virhekäsityksiä liikkeestä ja voimista. Esimerkiksi osa oli ymmärtänyt väärin Newtonin kolmannen lain, osa erimassaisten kappaleiden putoamisen ja osa molemmat. Muitakin, erikoisempia harhaluuloja ilmaantui. Muutamat ymmärsivät asiat erittäin hyvin, mutta kaikilla kuitenkin oli joitakin ongelmia. Representaatioihin liittyviä seikkoja kävi toki myös ilmi, ei kuitenkaan niin paljon ja helposti kuin oli odotettu. Opiskelijat esimerkiksi lukivat sanallisia vaihtoehtoja huolimattomasti tai eivät osanneet tulkita graafisia kuvaajia. Käytetty monivalintatesti vaikuttaa melko luotettavalta, sillä kovin paljon ei ollut väärin perustein valittuja oikeita vaihtoehtoja tai oikein perustein valittuja vääriä vaihtoehtoja.
first_indexed 2023-03-22T09:59:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Talikka, Aku", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-02-04T22:25:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-02-04T22:25:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1148042", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26525", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppilaiden vaikeudet fysiikassa voivat liitty\u00e4 k\u00e4sitteellisen ymm\u00e4rt\u00e4misen lis\u00e4ksi esimerkiksi teht\u00e4v\u00e4n esitysmuotoon eli representaatioon: sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n samanlaisiin kysymyksiin, jotka ilmaistaan eri representaatioilla, saatetaan vastata eri tavalla. Tutkielmassa pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaista esitystapoihin liittyv\u00e4\u00e4 ep\u00e4johdonmukaisuutta oppilaiden ajattelussa on ja millaisia syit\u00e4 t\u00e4llaiseen erilaiseen vastaamiseen eri esitysmuodoilla mahdollisesti voi olla.\n\nTutkin kymmenen lukiolaisen k\u00e4sityksi\u00e4 peruskinematiikasta, Newtonin laeista ja painovoimasta monivalintakokeella, joka on laadittu erityisesti representationaalisen koherenssin (esitystapojen ymm\u00e4rt\u00e4misen johdonmukaisuuden) selvitt\u00e4miseen. Perehdyin opiskelijoiden ajatteluun sek\u00e4 testivastauksia tutkimalla ett\u00e4 opiskelijoita haastattelemalla. Tarkastelin taustalla esiintyvi\u00e4 virhek\u00e4sityksi\u00e4 kohtalaisesti mutta painotin representaatioiden hallinnan selvitt\u00e4mist\u00e4.\n\nOpiskelijoilla esiintyi yleisesti tunnettuja virhek\u00e4sityksi\u00e4 liikkeest\u00e4 ja voimista. Esimerkiksi osa oli ymm\u00e4rt\u00e4nyt v\u00e4\u00e4rin Newtonin kolmannen lain, osa erimassaisten kappaleiden putoamisen ja osa molemmat. Muitakin, erikoisempia harhaluuloja ilmaantui. Muutamat ymm\u00e4rsiv\u00e4t asiat eritt\u00e4in hyvin, mutta kaikilla kuitenkin oli joitakin ongelmia. Representaatioihin liittyvi\u00e4 seikkoja k\u00e4vi toki my\u00f6s ilmi, ei kuitenkaan niin paljon ja helposti kuin oli odotettu. \n\nOpiskelijat esimerkiksi lukivat sanallisia vaihtoehtoja huolimattomasti tai eiv\u00e4t osanneet tulkita graafisia kuvaajia. K\u00e4ytetty monivalintatesti vaikuttaa melko luotettavalta, sill\u00e4 kovin paljon ei ollut v\u00e4\u00e4rin perustein valittuja oikeita vaihtoehtoja tai oikein perustein valittuja v\u00e4\u00e4ri\u00e4 vaihtoehtoja.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aku Talikka (akpetali) on 2011-02-04 22:25:20.824892. Form: Master's Thesis publishing form (1 author) (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/masters-thesis-publishing-form-1-author). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-02-04T22:25:24Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201102051747.zip: 1397900 bytes, checksum: ef6c1b2f0626833501e5e16561c62380 (MD5)\nlicense.html: 4283 bytes, checksum: f16f4cb132409677bbb7c1708f3b9131 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-02-04T22:25:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201102051747.zip: 1397900 bytes, checksum: ef6c1b2f0626833501e5e16561c62380 (MD5)\nlicense.html: 4283 bytes, checksum: f16f4cb132409677bbb7c1708f3b9131 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "representaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitteellinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mekaniikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukiolaisten taustak\u00e4sityksist\u00e4 ja teht\u00e4vien esitystapojen hallinnasta mekaniikassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201102051747", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Fysiikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Physics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4021", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mekaniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_26525
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:55Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d159f926-0b62-4d0f-b431-cde596104c3b\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201102051747.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Talikka, Aku Lukiolaisten taustakäsityksistä ja tehtävien esitystapojen hallinnasta mekaniikassa representaatio pedagogiikka käsitteellinen oppiminen lukio mekaniikka Fysiikka Physics 4021 oppiminen
title Lukiolaisten taustakäsityksistä ja tehtävien esitystapojen hallinnasta mekaniikassa
title_full Lukiolaisten taustakäsityksistä ja tehtävien esitystapojen hallinnasta mekaniikassa
title_fullStr Lukiolaisten taustakäsityksistä ja tehtävien esitystapojen hallinnasta mekaniikassa Lukiolaisten taustakäsityksistä ja tehtävien esitystapojen hallinnasta mekaniikassa
title_full_unstemmed Lukiolaisten taustakäsityksistä ja tehtävien esitystapojen hallinnasta mekaniikassa Lukiolaisten taustakäsityksistä ja tehtävien esitystapojen hallinnasta mekaniikassa
title_short Lukiolaisten taustakäsityksistä ja tehtävien esitystapojen hallinnasta mekaniikassa
title_sort lukiolaisten taustakäsityksistä ja tehtävien esitystapojen hallinnasta mekaniikassa
title_txtP Lukiolaisten taustakäsityksistä ja tehtävien esitystapojen hallinnasta mekaniikassa
topic representaatio pedagogiikka käsitteellinen oppiminen lukio mekaniikka Fysiikka Physics 4021 oppiminen
topic_facet 4021 Fysiikka Physics käsitteellinen oppiminen lukio mekaniikka oppiminen pedagogiikka representaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26525 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201102051747
work_keys_str_mv AT talikkaaku lukiolaistentaustakäsityksistäjatehtävienesitystapojenhallinnastamekaniikassa