fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Huuhtanen, Helin\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-02-03T07:25:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-02-03T07:25:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1147831", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26511", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin ty\u00f6ss\u00e4ni, miten eri-ik\u00e4iset peruskoululaiset hahmottavat eri vallank\u00e4yt\u00f6n rakenteiden ymp\u00e4rill\u00e4\u00e4n rakentuvan. Kenell\u00e4 koululaiset hahmottavat olevan valtaa vaikuttaa yhteisiin asioihin ja millaisina he n\u00e4kev\u00e4t omat vaikuttamisen mahdollisuutensa n\u00e4iden rakenteiden keskell\u00e4? Aihetta on t\u00e4rke\u00e4 tutkia, sill\u00e4 jo valtakunnallinen opetussuunnitelma nime\u00e4\u00e4 yhdeksi koulujen keskeiseksi teht\u00e4v\u00e4ksi kansalaisten kasvattamisen\naktiivisiksi yhteiskunnan j\u00e4seniksi. Koulutuksen pit\u00e4isi tarjota paitsi tietoja tuosta yhteiskunnasta my\u00f6s taitoja sen kehitt\u00e4miseen. Silti tavoitteet tuntuvat toteutuvan valjusti etenkin alakoulujen puolella.\n\nJotta osallistumiseen ja vaikuttamiseen liittyv\u00e4\u00e4 koulukulttuuria ja opetusta olisi mielek\u00e4st\u00e4 l\u00e4hte\u00e4 kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, on ensin oltava selvill\u00e4 siit\u00e4, mill\u00e4 tavoin lapset itse n\u00e4it\u00e4 asioita hahmottavat ja kokevat. T\u00e4t\u00e4 olen selvitt\u00e4nyt valitsemalla tutkimuskohteikseni kaksi yhten\u00e4iskoulua, joista molemmista on haastateltu yhteens\u00e4 20 oppilasta vuosiluokilta\n1, 3, 6 ja 9, yhteens\u00e4 siis 40 lasta. T\u00e4t\u00e4 kautta olen rakentanut kuvaa, kuinka lasten yhteiskunnalliset k\u00e4sitykset ja ajattelu peruskoulun edetess\u00e4 kehittyv\u00e4t. Oppilaiden omat n\u00e4kemykset ja asenteet ovat niin ik\u00e4\u00e4n muodostuneet t\u00e4rkeiksi.\n\nTeoreettisena taustana ty\u00f6ss\u00e4ni kulkee kaksi juonnetta: yht\u00e4\u00e4lt\u00e4 ajattelunkehityksen psykologinen luonne mutta my\u00f6s aihepiirin laajempi, yhteiskunnallinen ulottuvuus. Tutkimusmetodinani k\u00e4yt\u00e4n ryhm\u00e4haastatteluna toteutettua teemahaastattelua. Aineiston analysointitapana olen k\u00e4ytt\u00e4nyt litteroidun haastattelumateriaalin purkamista teemahaastattelurungon avulla.\n\nTutkielmani perusteella eri-ik\u00e4iset peruskoululaiset hahmottavat monipuolisesti eri toimija- ja vaikuttajatasoja. Omat vaikuttamismahdollisuudet koetaan n\u00e4iden keskell\u00e4 kuitenkin hyvin v\u00e4h\u00e4isiksi, etenkin koulumaailman puolella. Ty\u00f6ss\u00e4 nousee huolestuttavasti\nesiin, etteiv\u00e4t oppilaat koe saavansa omaa \u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4n kuuluviin koulussa tai\npysty vaikuttamaan sen toimintaan. T\u00e4ll\u00e4 koettiin olevan suora yhteys koulussa viihtymiseen ja omien osallistumis- ja el\u00e4m\u00e4nhallintaitojen oppimiseen. Yhteiskunnallista ja etenkin osallistumiseen ja p\u00e4\u00e4tt\u00e4miseen liittyv\u00e4\u00e4 opetusta toivottiinkin monin paikoin lis\u00e4\u00e4. Osallistumismahdollisuuden v\u00e4hyydell\u00e4 n\u00e4ytti olevan suora yhteys\nmy\u00f6s oppilaiden asenteisiin: pessimistisyys ja passiivisuus yhteisiin asioihin osallistumista kohtaan lis\u00e4\u00e4ntyiv\u00e4t peruskoulun edetess\u00e4. My\u00f6s oppilaskunnan aktiivisuudessa ilmeni koulujen v\u00e4lill\u00e4 eroja. T\u00e4m\u00e4 kielii siit\u00e4, ett\u00e4 lapsen kouluymp\u00e4rist\u00f6ll\u00e4 voi olla suurta vaikutusta siihen, millaisiksi h\u00e4n omat vaikuttamisen mahdollisuutensa kokee.\n\nTutkielmani vahvistaa n\u00e4kemyst\u00e4, ett\u00e4 peruskoulun ja etenkin jo alakoulun puolella toteutettavaa kansalaiskasvatusta ja oppilaiden omia osallistumismahdollisuuksia tarvitaan lis\u00e4\u00e4. Etenkin omien vaikuttamismahdollisuuksien tarjoamisella voisi olla suuri merkitys nuorten asenteisiin ja t\u00e4t\u00e4 kautta opetussuunnitelman tavoitteleman, aktiivisen kansalaisuuden syntyyn.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Helin\u00e4 Huuhtanen (sihehuuh) on 2011-02-03 07:25:26.877191. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-02-03T07:25:31Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201102031735.pdf: 1057735 bytes, checksum: da33a1e33fd8b856c066f7b4ac33f73e (MD5)\nlicense.html: 5088 bytes, checksum: 5d35006ddb25d4dcf2f4dec890a42506 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-02-03T07:25:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201102031735.pdf: 1057735 bytes, checksum: da33a1e33fd8b856c066f7b4ac33f73e (MD5)\nlicense.html: 5088 bytes, checksum: 5d35006ddb25d4dcf2f4dec890a42506 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "126 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteiskunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ajattelun kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kansalaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallistuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kenell\u00e4 on valta vaikuttaa? : eri-ik\u00e4isten peruskoululaisten k\u00e4sityksi\u00e4 vallank\u00e4yt\u00f6n rakenteista ja omista vaikuttamisen mahdollisuuksistaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Eri-ik\u00e4isten peruskoululaisten k\u00e4sityksi\u00e4 vallank\u00e4yt\u00f6n rakenteista ja omista vaikuttamisen mahdollisuuksistaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201102031735", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vallank\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansalaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalipedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|