Yhteenveto: | TIIVISTELMÄ
Jyväskylän Yliopisto
Liikuntatieteiden laitos/liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta
FREDRIKSSON, ALEKSI: Lempiliikuntapaikkani. Lukiolaisten kirjoituksia kokemistaan liikuntapaikoista.
Pro gradu - tutkielma, 94 s., 3s. liites.
Liikuntapedagogiikka
2011
Tutkimuksen tarkoituksena on laadullisin tutkimuskeinoin selvittää lukiolaisten kokemuksia heille tärkeimmistä liikuntapaikoista. Erityisenä kiinnostuksen kohteena on selvittää sitä prosessia, jonka aikana yleisistä tiloista muotoutuu merkityksellisiä ja tärkeitä paikkoja. Pyrin tutkimuksessani vastaamaan kysymyksiin: Millaiset tekijät tekevät liikuntapaikasta erityisen tärkeän paikan? Miten tärkeimpiä liikuntapaikkoja kuvataan?
Tutkimukseen osallistui 87 lukioikäistä nuorta kahdesta pääkaupunkiseudun lukiosta. Aineisto kerättiin siten, että 16-18-vuotiaat nuoret kirjoittivat aineen otsikolla "Lempiliikuntapaikkani". Kirjoittajille annettiin sekä suullinen että kirjallinen ohjeistus, joka sisälsi apukysymyksiä helpottamaan kirjoittamisen alkuun pääsemistä. Kirjoitukset paloiteltiin ja tyypiteltiin aineistolähtöisesti ja aineiston tarkastelussa hyödynnettiin fenomenografista näkökulmaa. Aineisto analysoitiin esiin nousseiden teemojen pohjal-ta ja siitä nostettiin kysymyksiä pohdittavaksi.
Keskeisiksi teemoiksi nousivat liikuntapaikan fyysiset ominaisuudet, paikkaan liittyvät muistot ja kokemukset sekä sosiaalinen kanssakäynti liikuntapaikassa. Lisäksi sukupuolten välillä näkyy eroja mieliliikuntapaikan tärkeitä ominaisuuksia avattaessa.
Paikkaan liittyvät muistot ja kokemukset ovat aiempien ´tila´ ja ´paikka´- tutkimusten perusteella olennaisimpia tekijöitä rakkaan paikan kehittymisessä. Sama ilmiö on nähtävissä myös tässä tutkimuksessa. Henkilöllä on oltava kokemuksia ja muistoja paikasta, jotta siitä tulisi merkityksellinen. Liikuntapaikan fyysiset ominaisuudet ovat erityisen merkityksellisiä aktiivisesta ja tavoitteellisesta liikunnasta kirjoittaville. Lisäksi erityisesti pojat lähestyvät paikkoja konkreettisia, fyysisiä määritelmiä käyttäen. Näiden lisäksi sosiaalinen kanssakäynti liikunnan yhteydessä muodostaa merkityksellisen kokonaisuutensa, ja kyseinen aihepiiri esiintyy enemmän tyttöjen kuin poikien kirjoituksissa.
Asiasanat: paikka, liikuntapaikka, nuoret, kokemukset, fenomenografia
|