Sponsorointistrategiat, sponsorointikohteiden valinta ja hyödyntäminen

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sponsorointi nähdään kohdeorganisaatioissa. Tutkimuskirjallisuuden ja esihaastattelujen perusteella erityisiksi mielenkiinnon kohteiksi nousivat yritysten sponsorointistrategiat, millä perusteilla sponsorointikohteita valitaan ja miten sponsorointia hyö...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lahtinen, Eero
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25812
_version_ 1826225694980440064
author Lahtinen, Eero
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lahtinen, Eero Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lahtinen, Eero Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lahtinen, Eero
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sponsorointi nähdään kohdeorganisaatioissa. Tutkimuskirjallisuuden ja esihaastattelujen perusteella erityisiksi mielenkiinnon kohteiksi nousivat yritysten sponsorointistrategiat, millä perusteilla sponsorointikohteita valitaan ja miten sponsorointia hyödynnetään. Tutkimuksen tavoitteena oli tulosten perusteella löytää yrityksille sponsoroinnin kehittämiskohteita. Aineisto kerättiin haastattelemalla 11 henkilöä kymmenessä erityyppisessä keskisuomalaisessa yrityksessä, jotka harjoittivat sponsorointia. Haastattelut toteutettiin nauhoitettuina puolistrukturoituina teemahaastatteluina, jotka litteroitiin, ja aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimustuloksista heijastui sponsoroinnin monimuotoisuus. Sponsorointi nähtiin merkittävänä ja vastavuoroisena viestintäkeinona. Sponsoroinnilla oli yhteys muihin yritysstrategioihin ja -tavoitteisiin, vaikka sitä luonnehtikin yleisesti ottaen strateginen suunnittelemattomuus. Huolimatta siitä, ettei sponsorointikohteiden valintaan ja hyödyntämiseen panostaminen ollut kovin aktiivista tai suunnitelmallista, sponsorointia kyettiin kuitenkin hyödyntämään melko monipuolisesti, eikä onnistunut hyödyntäminen välttämättä edellyttänyt suurta markkinointiviestintäbudjettia. Sponsorointiin oltiin tyytyväisiä ja sen vaikutuksiin uskottiin, vaikka yrityksillä olikin esittää hyvin vähän tutkimustietoa asian tueksi.
first_indexed 2023-03-22T09:58:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahtinen, Eero", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-01-20T15:17:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-01-20T15:17:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1147081", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25812", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten sponsorointi n\u00e4hd\u00e4\u00e4n kohdeorganisaatioissa. Tutkimuskirjallisuuden ja esihaastattelujen perusteella erityisiksi mielenkiinnon kohteiksi nousivat yritysten sponsorointistrategiat, mill\u00e4 perusteilla sponsorointikohteita valitaan ja miten sponsorointia hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n. Tutkimuksen tavoitteena oli tulosten perusteella l\u00f6yt\u00e4\u00e4 yrityksille sponsoroinnin kehitt\u00e4miskohteita.\n\nAineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla 11 henkil\u00f6\u00e4 kymmeness\u00e4 erityyppisess\u00e4 keskisuomalaisessa yrityksess\u00e4, jotka harjoittivat sponsorointia. Haastattelut toteutettiin nauhoitettuina puolistrukturoituina teemahaastatteluina, jotka litteroitiin, ja aineisto analysoitiin teemoittelemalla.\n\nTutkimustuloksista heijastui sponsoroinnin monimuotoisuus. Sponsorointi n\u00e4htiin merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 ja vastavuoroisena viestint\u00e4keinona. Sponsoroinnilla oli yhteys muihin yritysstrategioihin ja -tavoitteisiin, vaikka sit\u00e4 luonnehtikin yleisesti ottaen strateginen suunnittelemattomuus. \n\nHuolimatta siit\u00e4, ettei sponsorointikohteiden valintaan ja hy\u00f6dynt\u00e4miseen panostaminen ollut kovin aktiivista tai suunnitelmallista, sponsorointia kyettiin kuitenkin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n melko monipuolisesti, eik\u00e4 onnistunut hy\u00f6dynt\u00e4minen v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 edellytt\u00e4nyt suurta markkinointiviestint\u00e4budjettia. Sponsorointiin oltiin tyytyv\u00e4isi\u00e4 ja sen vaikutuksiin uskottiin, vaikka yrityksill\u00e4 olikin esitt\u00e4\u00e4 hyvin v\u00e4h\u00e4n tutkimustietoa asian tueksi.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eero Lahtinen (eeaslaht) on 2011-01-20 15:17:47.844426. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-01-20T15:17:52Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201101201040.pdf: 487810 bytes, checksum: 44b18c003a1fb5063e288526bd9c5dc5 (MD5)\nlicense.html: 5007 bytes, checksum: 6dba562fdcdffdc23135d84b3f664703 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-01-20T15:17:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201101201040.pdf: 487810 bytes, checksum: 44b18c003a1fb5063e288526bd9c5dc5 (MD5)\nlicense.html: 5007 bytes, checksum: 6dba562fdcdffdc23135d84b3f664703 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "113 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Markkinointiviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "organisaatioviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sponsorointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "strategia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viestint\u00e4strategia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteiskuntavastuu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisty\u00f6kumppanuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sponsorointistrategiat, sponsorointikohteiden valinta ja hy\u00f6dynt\u00e4minen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201101201040", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatioviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sponsorointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strategia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4strategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntavastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kumppanuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25812
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:58Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3e3f3184-a86a-4da2-86b6-66545dd34d69\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201101201040.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahtinen, Eero Sponsorointistrategiat, sponsorointikohteiden valinta ja hyödyntäminen Markkinointiviestintä organisaatioviestintä sponsorointi strategia viestintästrategia yhteiskuntavastuu yhteistyökumppanuus Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 markkinointiviestintä viestintästrategiat yhteistyö kumppanuus
title Sponsorointistrategiat, sponsorointikohteiden valinta ja hyödyntäminen
title_full Sponsorointistrategiat, sponsorointikohteiden valinta ja hyödyntäminen
title_fullStr Sponsorointistrategiat, sponsorointikohteiden valinta ja hyödyntäminen Sponsorointistrategiat, sponsorointikohteiden valinta ja hyödyntäminen
title_full_unstemmed Sponsorointistrategiat, sponsorointikohteiden valinta ja hyödyntäminen Sponsorointistrategiat, sponsorointikohteiden valinta ja hyödyntäminen
title_short Sponsorointistrategiat, sponsorointikohteiden valinta ja hyödyntäminen
title_sort sponsorointistrategiat sponsorointikohteiden valinta ja hyödyntäminen
title_txtP Sponsorointistrategiat, sponsorointikohteiden valinta ja hyödyntäminen
topic Markkinointiviestintä organisaatioviestintä sponsorointi strategia viestintästrategia yhteiskuntavastuu yhteistyökumppanuus Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 markkinointiviestintä viestintästrategiat yhteistyö kumppanuus
topic_facet 3131 Markkinointiviestintä Organizational Communication Yhteisöviestintä kumppanuus markkinointiviestintä organisaatioviestintä sponsorointi strategia viestintästrategia viestintästrategiat yhteiskuntavastuu yhteistyö yhteistyökumppanuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25812 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201101201040
work_keys_str_mv AT lahtineneero sponsorointistrategiatsponsorointikohteidenvalintajahyödyntäminen