Opettajasta kanssakulkijaksi? aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana päiväkodin aamutuokiolla

Toroi, Kirsi. Opettajasta kanssakulkijaksi? Aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana päiväkodin aamutuokiolla. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, varhaiskasvatuksen yksikkö, syksy 2010. 89 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toroi, Kirsi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25787
_version_ 1826225742496661504
author Toroi, Kirsi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Toroi, Kirsi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Toroi, Kirsi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Toroi, Kirsi
datasource_str_mv jyx
description Toroi, Kirsi. Opettajasta kanssakulkijaksi? Aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana päiväkodin aamutuokiolla. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, varhaiskasvatuksen yksikkö, syksy 2010. 89 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia identiteettejä päiväkodin aamu-tuokiolla aikuisten käyttämä kieli rakentaa lapsille ja millaisen pohjan rakentuvat identiteetit luovat lapsen subjektiudelle. Tutkimuksen kannalta olennaisia kysymyksiä olivat, miten päiväkodin aamutuokiolla käytävä keskustelu rakentuu, millaista aikuisten puhe on ja millaisia sosiaalisia toimintamalleja se lapsille muovaa. Kiinnostuksen kohteena oli myös intersubjektiivisuuden syntyminen tai syntymättömyys aamutuokiokeskustelussa. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä yleistä tietämystä aikuisen puheen merkityksestä lapsen kasvuun, paljastaa mahdollisia päiväkodin aikuisten puheeseen liittyviä epäkohtia ja nostaa niitä julkiseen keskusteluun. Näihin tavoitteisiin pyrittiin analysoimalla 3-5-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmän aamutuokiolta kerättyä videomateriaalia kriittisen diskurssianalyysin avulla. Tutkimustulokset osoittivat, että aikuislähtöisyys hallitsee edelleen päiväkodin arjen toimintaa. Aikuisten suunnittelemat aamutuokiot eivät antaneet tilaa lapsilähtöisyydelle. Aikuisten puhe liikkui opettajuus-kasvattajuusdiskurssissa, jonka seurauksena lapsille rakentui itsetuntoa heikentävä kasvatettavan ja opetettavan identiteetti. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että päiväkotien aikuisten opettajanrooli on aikansa eläneenä muokattava uuteen kuosiin: kanssakulkijaksi. Tämän uuden aikuisroolin luomiseen tarvitaan työkaluja, joiden avulla aikuisen silmät ja korvat avataan näkemään ja kuulemaan lasta ja mieli tyhjennetään uuden oppimiselle ja yhteiselle pohdiskelulle. Enää ei tärkeintä ole mitä tehdään, vaan miten tehdään. Aikuisen valmiita suunnitelmia arvokkaammaksi nousevat kyky kohdata toisia ihmisiä, luottaa intuitioon, tunnistaa tunteita ja olla läsnä kaikissa arjen hetkissä. Tämä tutkimus on omistettu kaikille niille lapsille, jotka yhtyvät erään jyväskyläläisen päiväkotipojan ajatukseen: Jos minulla olisi puskutraktori, ajaisin kumoon kaikki aamutuokiot.
first_indexed 2023-03-22T09:58:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Toroi, Kirsi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-01-12T20:11:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-01-12T20:11:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1146177", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25787", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Toroi, Kirsi. Opettajasta kanssakulkijaksi? Aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana p\u00e4iv\u00e4kodin aamutuokiolla. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, varhaiskasvatuksen yksikk\u00f6, syksy 2010. 89 sivua.\r\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia identiteettej\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin aamu-tuokiolla aikuisten k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4 kieli rakentaa lapsille ja millaisen pohjan rakentuvat identiteetit luovat lapsen subjektiudelle. Tutkimuksen kannalta olennaisia kysymyksi\u00e4 olivat, miten p\u00e4iv\u00e4kodin aamutuokiolla k\u00e4yt\u00e4v\u00e4 keskustelu rakentuu, millaista aikuisten puhe on ja millaisia sosiaalisia toimintamalleja se lapsille muovaa. Kiinnostuksen kohteena oli my\u00f6s intersubjektiivisuuden syntyminen tai syntym\u00e4tt\u00f6myys aamutuokiokeskustelussa.\r\nTutkimuksen tavoitteena oli lis\u00e4t\u00e4 yleist\u00e4 tiet\u00e4myst\u00e4 aikuisen puheen merkityksest\u00e4 lapsen kasvuun, paljastaa mahdollisia p\u00e4iv\u00e4kodin aikuisten puheeseen liittyvi\u00e4 ep\u00e4kohtia ja nostaa niit\u00e4 julkiseen keskusteluun. N\u00e4ihin tavoitteisiin pyrittiin analysoimalla 3-5-vuotiaiden lasten p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4n aamutuokiolta ker\u00e4tty\u00e4 videomateriaalia kriittisen diskurssianalyysin avulla.\r\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 aikuisl\u00e4ht\u00f6isyys hallitsee edelleen p\u00e4iv\u00e4kodin arjen toimintaa. Aikuisten suunnittelemat aamutuokiot eiv\u00e4t antaneet tilaa lapsil\u00e4ht\u00f6isyydelle. Aikuisten puhe liikkui opettajuus-kasvattajuusdiskurssissa, jonka seurauksena lapsille rakentui itsetuntoa heikent\u00e4v\u00e4 kasvatettavan ja opetettavan identiteetti.\r\nTutkimuksen perusteella voidaan tehd\u00e4 se johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s, ett\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kotien aikuisten opettajanrooli on aikansa el\u00e4neen\u00e4 muokattava uuteen kuosiin: kanssakulkijaksi. T\u00e4m\u00e4n uuden aikuisroolin luomiseen tarvitaan ty\u00f6kaluja, joiden avulla aikuisen silm\u00e4t ja korvat avataan n\u00e4kem\u00e4\u00e4n ja kuulemaan lasta ja mieli tyhjennet\u00e4\u00e4n uuden oppimiselle ja yhteiselle pohdiskelulle. En\u00e4\u00e4 ei t\u00e4rkeint\u00e4 ole mit\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n, vaan miten tehd\u00e4\u00e4n. Aikuisen valmiita suunnitelmia arvokkaammaksi nousevat kyky kohdata toisia ihmisi\u00e4, luottaa intuitioon, tunnistaa tunteita ja olla l\u00e4sn\u00e4 kaikissa arjen hetkiss\u00e4.\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus on omistettu kaikille niille lapsille, jotka yhtyv\u00e4t er\u00e4\u00e4n jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isen p\u00e4iv\u00e4kotipojan ajatukseen: Jos minulla olisi puskutraktori, ajaisin kumoon kaikki aamutuokiot.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kirsi Toroi (kihetoro) on 2011-01-12 20:11:15.164196. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-01-12T20:11:19Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201101121019.pdf: 874526 bytes, checksum: 07005dd68d425e87fd53d77e854a57ee (MD5)\r\nlicense.html: 5035 bytes, checksum: 03bb6b377a0ff4330773e40f38afa468 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-01-12T20:11:19Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201101121019.pdf: 874526 bytes, checksum: 07005dd68d425e87fd53d77e854a57ee (MD5)\r\nlicense.html: 5035 bytes, checksum: 03bb6b377a0ff4330773e40f38afa468 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4koti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen toimintamalli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajasta kanssakulkijaksi? : aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana p\u00e4iv\u00e4kodin aamutuokiolla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201101121019", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintamallit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25787
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:06Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b32f6db4-4e27-4f68-a99b-3d77811b336f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201101121019.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toroi, Kirsi Opettajasta kanssakulkijaksi? : aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana päiväkodin aamutuokiolla Varhaiskasvatus päiväkoti vuorovaikutus sosiaalinen toimintamalli identiteetti diskurssi kriittinen diskurssianalyysi Early Childhood Education Diskurssianalyysi 104 varhaiskasvatus päiväkodit toimintamallit
title Opettajasta kanssakulkijaksi? : aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana päiväkodin aamutuokiolla
title_full Opettajasta kanssakulkijaksi? : aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana päiväkodin aamutuokiolla
title_fullStr Opettajasta kanssakulkijaksi? : aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana päiväkodin aamutuokiolla Opettajasta kanssakulkijaksi? : aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana päiväkodin aamutuokiolla
title_full_unstemmed Opettajasta kanssakulkijaksi? : aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana päiväkodin aamutuokiolla Opettajasta kanssakulkijaksi? : aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana päiväkodin aamutuokiolla
title_short Opettajasta kanssakulkijaksi?
title_sort opettajasta kanssakulkijaksi aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana päiväkodin aamutuokiolla
title_sub aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana päiväkodin aamutuokiolla
title_txtP Opettajasta kanssakulkijaksi? : aikuisen puhe lapsen identiteetin rakentajana päiväkodin aamutuokiolla
topic Varhaiskasvatus päiväkoti vuorovaikutus sosiaalinen toimintamalli identiteetti diskurssi kriittinen diskurssianalyysi Early Childhood Education Diskurssianalyysi 104 varhaiskasvatus päiväkodit toimintamallit
topic_facet 104 Diskurssianalyysi Early Childhood Education Varhaiskasvatus diskurssi identiteetti kriittinen diskurssianalyysi päiväkodit päiväkoti sosiaalinen toimintamalli toimintamallit varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25787 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201101121019
work_keys_str_mv AT toroikirsi opettajastakanssakulkijaksiaikuisenpuhelapsenidentiteetinrakentajanapäiväkodinaamutuo