Musiikkialan yrittäjien yrittäjäpolut muusikko- ja yrittäjäidentiteettien rakentuminen kertomuksessa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ja mistä syistä muusikkoina toimineet luovan alan ammattilaiset hakeutuvat yrittäjiksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin yrittäjyyden valintaan johtaneita syitä ja yrittäjänä toimimista. Tämän lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää muusikko- ja yrittäjä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lempinen, Maiju
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25775
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ja mistä syistä muusikkoina toimineet luovan alan ammattilaiset hakeutuvat yrittäjiksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin yrittäjyyden valintaan johtaneita syitä ja yrittäjänä toimimista. Tämän lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää muusikko- ja yrittäjäidentiteettien rakentumista kerronnan avulla ja kuinka muusikko- ja yrittäjäidentiteettien yhteensovittaminen näkyy yritystoiminnassa. Menetelmänä käytettiin narratiivis-elämäkerrallista tutkimusotetta, ja aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea musiikkialan yrittäjää. Aineistosta pyrittiin Polkinghornen narratiivien analyysin mukaisesti etsimään samankaltaisia piirteitä, ja yrittäjien tarinoita jaksotettiin Vilkon omaelämäkerrallista kerrontaskeemaa mukaillen. Koska kaikki haastateltavat olivat toimineet ammattimuusikoina, tutkimuksessa oletettiin, että heille oli muodostunut muusikkoidentiteetti. Muusikkoidentiteetin ilmenemistä hahmoteltiin niin Hallin sosiologisen subjektin kuin ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Yrittäjäidentiteetin muodostumista tarkasteltiin sosiaalisena ja persoonallisena identiteettikäsitteenä. Tutkimuksessa kävi ilmi, ettei yrittäjäksi hakeutumiselle ollut yhtä ainutta syytä. Yrittäjyys koettiin yhtäältä mielekkäänä tapana toteuttaa itseään ja osaamistaan sekä toisaalta keinona vakauttaa oma työllisyystilanne. Yrittäjyyden mainittiin vievän aikaa itsensä musiikilliselta kehittämiseltä, mutta sen tuomaa lisäarvoa elämässä pidettiin merkittävänä. Yrittäjät muun muassa kokivat, ettei pelkkänä muusikkona toimiminen olisi ollut riittävä itseilmaisun keino. Vaikka yrittäjät vuorottelivat joustavasti kahden identiteettiroolin välillä, muusikkoutta voidaan pitää yrittäjyyttä ohjaavana tekijänä.