Omaa polkua etsimässä uraohjausryhmä yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana

Tutkimuksemme on osa ”Ohjauksen ja työelämätaitojen kehittäminen korkea-asteella”- hanketta ja se toteutettiin ”Valmis tutkinto työelämävalttina”-hankkeessa. Tutkimuksemme kohdejoukkona on hankkeessa toteutettu maantieteen opiskelijoille suunnattu uraohjausryhmä. Tutkimuksemme tarkoituksena on kuva...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Alenius, Johanna, Ohtonen, Taija
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25708
_version_ 1826225742493515776
author Alenius, Johanna Ohtonen, Taija
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Alenius, Johanna Ohtonen, Taija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Alenius, Johanna Ohtonen, Taija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Alenius, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksemme on osa ”Ohjauksen ja työelämätaitojen kehittäminen korkea-asteella”- hanketta ja se toteutettiin ”Valmis tutkinto työelämävalttina”-hankkeessa. Tutkimuksemme kohdejoukkona on hankkeessa toteutettu maantieteen opiskelijoille suunnattu uraohjausryhmä. Tutkimuksemme tarkoituksena on kuvata uraohjausryhmää yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana. Ensinnäkin tarkastelimme, miten opiskelijat kuvaavat kokemustaan uraohjausryhmästä ja toiseksi sitä, miten he kuvaavat ammatillista identiteettiään. Näihin kysymyksiin vastaamalla muodostimme synteesin, jonka kautta saimme vastauksen päätutkimuskysymykseen: ”Miten uraohjausryhmä voi tukea yliopistoopiskelijoiden ammatillista identiteettiä?”. Käsittelemme tutkimuksemme teoriaosuudessa uraohjausryhmää sekä uraohjauksen että ryhmäohjauksen näkökulmista, sillä tutkimassamme uraohjausryhmässä toteutettiin uraohjausta ryhmäohjauksen keinoin. Toinen keskeinen teema on ammatillinen identiteetti, jota lähestymme niin koulutuksen kuin työelämän näkökulmasta. Tutkimuksemme toteutimme käyttäen aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Teemahaastattelu mahdollistaa toisaalta sen, että tutkittavat saavat avoimesti kuvata kokemuksiaan ja toisaalta sen, että kaikkien haastateltavien kanssa käydään läpi tietyt aihepiirit. Analyysiprosessissa etenimme systemaattisesti ja aineistolähtöisesti grounded theory-lähestymistavan mukaisesti. Opiskelijoiden kuvatessa kokemustaan uraohjausryhmästä näyttäytyi se toisaalta voimavaraistavana ja toisaalta merkityksettömänä. Opiskelijat toivat esiin toisaalta uraohjausryhmässä tapahtuneen konkreettisen toiminnan ja omat lähtökohtansa, toisaalta erilaiset kokemukset uraohjausryhmään liittyen. Opiskelijoiden kuvatessa ammatillista identiteettiään korostuu sen monimuotoisuus. Opiskelijat kuvasivat identiteettiään eri piirteiden kautta: itsetuntemus, ammatillinen varmuus, ymmärrys alalle hakeutumisesta, suhde alan opiskeluun, tulevaisuusorientaatio, käsitys maantieteen alasta, oikean alan löytyminen sekä näkemykset työelämästä. Näissä piirteissä esiintyi huomattavaa vaihtelua, joten uraohjausryhmään osallistuneilla opiskelijoilla voidaan nähdä olevan hyvin heterogeeninen ammatillinen identiteetti. Tämä asettaa haasteita ohjauksen toteuttamiselle. Lopuksi vertaillessamme uraohjausryhmästä ja ammatillisesta identiteetistä saamiamme tuloksia kävi ilmi, että opiskelijat kokivat saaneensa uraohjausryhmästä sellaisia valmiuksia, joiden voi nähdä tukevan heidän ammatillisen identiteetin eri piirteitä. Toisaalta uraohjausryhmä voidaan kokea myös merkityksettömänä, jolloin sen hyöty ammatillisen identiteetin kannalta jää vähäisemmäksi.
first_indexed 2023-03-22T09:56:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Alenius, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ohtonen, Taija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-12-17T10:49:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-12-17T10:49:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1145263", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25708", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksemme on osa \u201dOhjauksen ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taitojen kehitt\u00e4minen korkea-asteella\u201d-\r\nhanketta ja se toteutettiin \u201dValmis tutkinto ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valttina\u201d-hankkeessa. Tutkimuksemme kohdejoukkona on hankkeessa toteutettu maantieteen opiskelijoille suunnattu uraohjausryhm\u00e4. Tutkimuksemme tarkoituksena on kuvata uraohjausryhm\u00e4\u00e4 yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana. Ensinn\u00e4kin tarkastelimme, miten opiskelijat kuvaavat kokemustaan uraohjausryhm\u00e4st\u00e4 ja toiseksi sit\u00e4, miten he kuvaavat ammatillista identiteetti\u00e4\u00e4n. N\u00e4ihin kysymyksiin vastaamalla muodostimme synteesin, jonka kautta saimme vastauksen p\u00e4\u00e4tutkimuskysymykseen: \u201dMiten uraohjausryhm\u00e4 voi tukea yliopistoopiskelijoiden\r\nammatillista identiteetti\u00e4?\u201d.\r\n\r\nK\u00e4sittelemme tutkimuksemme teoriaosuudessa uraohjausryhm\u00e4\u00e4 sek\u00e4 uraohjauksen ett\u00e4\r\nryhm\u00e4ohjauksen n\u00e4k\u00f6kulmista, sill\u00e4 tutkimassamme uraohjausryhm\u00e4ss\u00e4 toteutettiin uraohjausta ryhm\u00e4ohjauksen keinoin. Toinen keskeinen teema on ammatillinen identiteetti, jota l\u00e4hestymme niin koulutuksen kuin ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksemme toteutimme k\u00e4ytt\u00e4en aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 teemahaastattelua. Teemahaastattelu mahdollistaa toisaalta sen, ett\u00e4 tutkittavat saavat avoimesti kuvata kokemuksiaan ja toisaalta sen, ett\u00e4 kaikkien haastateltavien kanssa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi tietyt aihepiirit. Analyysiprosessissa etenimme systemaattisesti ja aineistol\u00e4ht\u00f6isesti grounded theory-l\u00e4hestymistavan mukaisesti.\r\n\r\nOpiskelijoiden kuvatessa kokemustaan uraohjausryhm\u00e4st\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyi se toisaalta voimavaraistavana ja toisaalta merkityksett\u00f6m\u00e4n\u00e4. Opiskelijat toivat esiin toisaalta uraohjausryhm\u00e4ss\u00e4 tapahtuneen konkreettisen toiminnan ja omat l\u00e4ht\u00f6kohtansa, toisaalta erilaiset kokemukset uraohjausryhm\u00e4\u00e4n liittyen. Opiskelijoiden kuvatessa ammatillista identiteetti\u00e4\u00e4n korostuu sen monimuotoisuus. Opiskelijat kuvasivat identiteetti\u00e4\u00e4n eri piirteiden kautta: itsetuntemus, ammatillinen varmuus, ymm\u00e4rrys alalle hakeutumisesta, suhde alan opiskeluun,\r\ntulevaisuusorientaatio, k\u00e4sitys maantieteen alasta, oikean alan l\u00f6ytyminen sek\u00e4 n\u00e4kemykset ty\u00f6el\u00e4m\u00e4st\u00e4. N\u00e4iss\u00e4 piirteiss\u00e4 esiintyi huomattavaa vaihtelua, joten uraohjausryhm\u00e4\u00e4n osallistuneilla opiskelijoilla voidaan n\u00e4hd\u00e4 olevan hyvin heterogeeninen ammatillinen identiteetti. T\u00e4m\u00e4 asettaa haasteita ohjauksen toteuttamiselle. Lopuksi vertaillessamme uraohjausryhm\u00e4st\u00e4 ja ammatillisesta identiteetist\u00e4 saamiamme tuloksia k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 opiskelijat kokivat saaneensa uraohjausryhm\u00e4st\u00e4 sellaisia valmiuksia, joiden voi n\u00e4hd\u00e4 tukevan heid\u00e4n ammatillisen identiteetin eri piirteit\u00e4. Toisaalta uraohjausryhm\u00e4 voidaan kokea my\u00f6s merkityksett\u00f6m\u00e4n\u00e4, jolloin sen hy\u00f6ty ammatillisen identiteetin kannalta j\u00e4\u00e4 v\u00e4h\u00e4isemm\u00e4ksi.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna Alenius (joidmaal) on 2010-12-17 10:49:13.168107. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-12-17T10:49:15Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201012173189.pdf: 3734276 bytes, checksum: 7943f531058fe24726827863097bba6a (MD5)\r\nlicense.html: 5506 bytes, checksum: fc8b1bb8c147f2f85bc006ecd4a1304e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-12-17T10:49:15Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201012173189.pdf: 3734276 bytes, checksum: 7943f531058fe24726827863097bba6a (MD5)\r\nlicense.html: 5506 bytes, checksum: fc8b1bb8c147f2f85bc006ecd4a1304e (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "121 s.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Grounded theory", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Omaa polkua etsim\u00e4ss\u00e4 : uraohjausryhm\u00e4 yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201012173189", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pienryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urasuunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "grounded theory", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25708
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:10Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/69156ae4-238d-4ca2-a854-dede00e0424f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201012173189.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Alenius, Johanna Ohtonen, Taija Omaa polkua etsimässä : uraohjausryhmä yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana Grounded theory Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ohjaus (neuvonta ja opastus) ryhmät pienryhmät ammatti-identiteetti urasuunnittelu korkeakouluopiskelu ohjaus grounded theory
title Omaa polkua etsimässä : uraohjausryhmä yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana
title_full Omaa polkua etsimässä : uraohjausryhmä yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana
title_fullStr Omaa polkua etsimässä : uraohjausryhmä yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana Omaa polkua etsimässä : uraohjausryhmä yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana
title_full_unstemmed Omaa polkua etsimässä : uraohjausryhmä yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana Omaa polkua etsimässä : uraohjausryhmä yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana
title_short Omaa polkua etsimässä
title_sort omaa polkua etsimässä uraohjausryhmä yliopisto opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana
title_sub uraohjausryhmä yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana
title_txtP Omaa polkua etsimässä : uraohjausryhmä yliopisto-opiskelijoiden ammatillisen identiteetin tukijana
topic Grounded theory Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ohjaus (neuvonta ja opastus) ryhmät pienryhmät ammatti-identiteetti urasuunnittelu korkeakouluopiskelu ohjaus grounded theory
topic_facet 103 Grounded theory Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatti-identiteetti grounded theory korkeakouluopiskelu ohjaus ohjaus (neuvonta ja opastus) pienryhmät ryhmät urasuunnittelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25708 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201012173189
work_keys_str_mv AT aleniusjohanna omaapolkuaetsimässäuraohjausryhmäyliopistoopiskelijoidenammatillisenidentiteetint