EKAPELI1:ssä menestyminen hitaasti ja nopeasti edistyvien pelaajien kielellis-kognitiiviset profiilit

Tämän tutkimuksen kohteena oli Ekapeli1, joka on alkuopetuksen käyttöön suunnattu fonologisten taitojen lisäharjoite. Tutkin, mitkä kielellis-kognitiiviset taustataidot ovat yhteydessä peliharjoittelussa edistymiseen ja lukitaitoihin. Tutkimuksen tavoite oli selvittää, millainen kielellis-kogniti...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Flöjt-Leinonen, Laura
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25617
_version_ 1826225744480567296
author Flöjt-Leinonen, Laura
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Flöjt-Leinonen, Laura Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Flöjt-Leinonen, Laura Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Flöjt-Leinonen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen kohteena oli Ekapeli1, joka on alkuopetuksen käyttöön suunnattu fonologisten taitojen lisäharjoite. Tutkin, mitkä kielellis-kognitiiviset taustataidot ovat yhteydessä peliharjoittelussa edistymiseen ja lukitaitoihin. Tutkimuksen tavoite oli selvittää, millainen kielellis-kognitiivinen profiili on hitaasti edistyvillä pelaajilla verrattuna normaalisti edistyviin. Lisäksi tutkin, onko alkuvaiheen pelaamisen hitaalla edistymisellä eli heikolla interventiovasteella yhteyttä lukutaidon kehityksen pulmiin. Tutkimukseen osallistui 89 ensimmäisen luokan oppilasta ympäri Suomea. Kielelliskognitiivisten taitojen sekä lukitaitojen mittauksia tehtiin ensimmäisen luokan alussa, syyslukukauden lopussa sekä ensimmäisen luokan keväällä. Tutkimukseen valittiin muuttujia pelin ensimmäisistä 25:stä pelikentästä. Korrelaatiotarkastelujen perusteella kirjaintuntemus ja fonologinen tietoisuus olivat voimakkaimmin yhteydessä Ekapelissä edistymiseen. Ekapelissä sanojen tunnistaminen ennakoi parhaiten lukutaidon tasoa keväällä. Pelaajat jaettiin hitaisiin pelaajiin (30%) ja Ekapeli-edistyjiin (70%) Ekapelin kirjain-, tavu- ja sanatasolla edistymisen perusteella. Mann-Whitneyn U-testien mukaan hitailla pelaajilla oli heikommat lähtötaidot fonologisessa tietoisuudessa, kirjaintuntemuksessa ja nopeassa nimeämisessä. Kuvaajatarkastelun perusteella hitaiden pelaajien ongelmat paikantuivat Ekapelin mekaanisen lukemisen harjoituksiin. Alkuvaiheen hitaudesta huolimatta hitaat pelaajat saavuttivat ryhmänä normaalisti edistyvät pelaajat lukitaidoissa kevääseen mennessä. Yhtenä selittäjänä voi pitää hitaiden pelaajien huomattavasti pidempää harjoitteluaikaa. Ne pelaajat, joilla oli koulun alkaessa heikoin fonologinen tietoisuus ja/tai kirjaintuntemus, olivat lukitaidoissa jäljessä vielä ensimmäisen luokan keväällä. Nämäkin oppilaat edistyivät seuranta-aikana selvästi erityisesti kirjoitustaidossa, mutta pelaaminen ei riittänyt kuromaan kiinni alhaisen lähtötason vaikutusta. Tutkimuksen perusteella lukemisen pulmia on ennakoitavissa, jos oppilas ei ole edennyt tavujen ja sanojen tunnistamisessa pelattuaan Ekapeliä noin puoli tuntia. Tutkimus osoitti, että etenkin tuolloin peliharjoittelua kannattaa jatkaa. Jatkossa olisi hyödyllistä tarkastella hitaasti edistyvien pelaajien sekä kielellis-kognitiivisilta lähtötaidoiltaan heikoimpien pelaajien oppimiskäyrää koko pelaamisen ajalta.
first_indexed 2023-03-22T09:57:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Fl\u00f6jt-Leinonen, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-11-21T09:49:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-11-21T09:49:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1143054", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25617", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kohteena oli Ekapeli1, joka on alkuopetuksen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n suunnattu\r\nfonologisten taitojen lis\u00e4harjoite. Tutkin, mitk\u00e4 kielellis-kognitiiviset taustataidot ovat\r\nyhteydess\u00e4 peliharjoittelussa edistymiseen ja lukitaitoihin. Tutkimuksen tavoite oli selvitt\u00e4\u00e4,\r\nmillainen kielellis-kognitiivinen profiili on hitaasti edistyvill\u00e4 pelaajilla verrattuna normaalisti\r\nedistyviin. Lis\u00e4ksi tutkin, onko alkuvaiheen pelaamisen hitaalla edistymisell\u00e4 eli heikolla\r\ninterventiovasteella yhteytt\u00e4 lukutaidon kehityksen pulmiin.\r\nTutkimukseen osallistui 89 ensimm\u00e4isen luokan oppilasta ymp\u00e4ri Suomea. Kielelliskognitiivisten\r\ntaitojen sek\u00e4 lukitaitojen mittauksia tehtiin ensimm\u00e4isen luokan alussa,\r\nsyyslukukauden lopussa sek\u00e4 ensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Tutkimukseen valittiin muuttujia\r\npelin ensimm\u00e4isist\u00e4 25:st\u00e4 pelikent\u00e4st\u00e4. Korrelaatiotarkastelujen perusteella kirjaintuntemus ja\r\nfonologinen tietoisuus olivat voimakkaimmin yhteydess\u00e4 Ekapeliss\u00e4 edistymiseen. Ekapeliss\u00e4\r\nsanojen tunnistaminen ennakoi parhaiten lukutaidon tasoa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Pelaajat jaettiin hitaisiin\r\npelaajiin (30%) ja Ekapeli-edistyjiin (70%) Ekapelin kirjain-, tavu- ja sanatasolla edistymisen\r\nperusteella. Mann-Whitneyn U-testien mukaan hitailla pelaajilla oli heikommat l\u00e4ht\u00f6taidot\r\nfonologisessa tietoisuudessa, kirjaintuntemuksessa ja nopeassa nime\u00e4misess\u00e4.\r\nKuvaajatarkastelun perusteella hitaiden pelaajien ongelmat paikantuivat Ekapelin mekaanisen\r\nlukemisen harjoituksiin. Alkuvaiheen hitaudesta huolimatta hitaat pelaajat saavuttivat ryhm\u00e4n\u00e4\r\nnormaalisti edistyv\u00e4t pelaajat lukitaidoissa kev\u00e4\u00e4seen menness\u00e4. Yhten\u00e4 selitt\u00e4j\u00e4n\u00e4 voi pit\u00e4\u00e4\r\nhitaiden pelaajien huomattavasti pidemp\u00e4\u00e4 harjoitteluaikaa. Ne pelaajat, joilla oli koulun\r\nalkaessa heikoin fonologinen tietoisuus ja/tai kirjaintuntemus, olivat lukitaidoissa j\u00e4ljess\u00e4 viel\u00e4\r\nensimm\u00e4isen luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. N\u00e4m\u00e4kin oppilaat edistyiv\u00e4t seuranta-aikana selv\u00e4sti erityisesti\r\nkirjoitustaidossa, mutta pelaaminen ei riitt\u00e4nyt kuromaan kiinni alhaisen l\u00e4ht\u00f6tason vaikutusta.\r\nTutkimuksen perusteella lukemisen pulmia on ennakoitavissa, jos oppilas ei ole edennyt\r\ntavujen ja sanojen tunnistamisessa pelattuaan Ekapeli\u00e4 noin puoli tuntia. Tutkimus osoitti, ett\u00e4\r\netenkin tuolloin peliharjoittelua kannattaa jatkaa. Jatkossa olisi hy\u00f6dyllist\u00e4 tarkastella hitaasti\r\nedistyvien pelaajien sek\u00e4 kielellis-kognitiivisilta l\u00e4ht\u00f6taidoiltaan heikoimpien pelaajien\r\noppimisk\u00e4yr\u00e4\u00e4 koko pelaamisen ajalta.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Fl\u00f6jt-Leinonen (lamafloj) on 2010-11-21 09:49:01.581694. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-11-21T09:49:04Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201011213107.pdf: 366486 bytes, checksum: ae085dafad0ac74f691468a083193665 (MD5)\r\nlicense.html: 5056 bytes, checksum: 5966f2c5c780aa6e6558e59f7697aca3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-11-21T09:49:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201011213107.pdf: 366486 bytes, checksum: ae085dafad0ac74f691468a083193665 (MD5)\r\nlicense.html: 5056 bytes, checksum: 5966f2c5c780aa6e6558e59f7697aca3 (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Foneeminen harjoittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fonologinen tietoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjaintuntemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nopea nime\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "EKAPELI1:ss\u00e4 menestyminen : hitaasti ja nopeasti edistyvien pelaajien kielellis-kognitiiviset profiilit", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201011213107", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fonologinen tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nime\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Ekapeli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25617
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:19Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/85d649c3-77a6-4105-8f22-712254b91caa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201011213107.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Flöjt-Leinonen, Laura EKAPELI1:ssä menestyminen : hitaasti ja nopeasti edistyvien pelaajien kielellis-kognitiiviset profiilit Foneeminen harjoittelu fonologinen tietoisuus kirjaintuntemus nopea nimeäminen lukutaito Psykologia Psychology 202 nimeäminen Ekapeli
title EKAPELI1:ssä menestyminen : hitaasti ja nopeasti edistyvien pelaajien kielellis-kognitiiviset profiilit
title_full EKAPELI1:ssä menestyminen : hitaasti ja nopeasti edistyvien pelaajien kielellis-kognitiiviset profiilit
title_fullStr EKAPELI1:ssä menestyminen : hitaasti ja nopeasti edistyvien pelaajien kielellis-kognitiiviset profiilit EKAPELI1:ssä menestyminen : hitaasti ja nopeasti edistyvien pelaajien kielellis-kognitiiviset profiilit
title_full_unstemmed EKAPELI1:ssä menestyminen : hitaasti ja nopeasti edistyvien pelaajien kielellis-kognitiiviset profiilit EKAPELI1:ssä menestyminen : hitaasti ja nopeasti edistyvien pelaajien kielellis-kognitiiviset profiilit
title_short EKAPELI1:ssä menestyminen
title_sort ekapeli1 ssä menestyminen hitaasti ja nopeasti edistyvien pelaajien kielellis kognitiiviset profiilit
title_sub hitaasti ja nopeasti edistyvien pelaajien kielellis-kognitiiviset profiilit
title_txtP EKAPELI1:ssä menestyminen : hitaasti ja nopeasti edistyvien pelaajien kielellis-kognitiiviset profiilit
topic Foneeminen harjoittelu fonologinen tietoisuus kirjaintuntemus nopea nimeäminen lukutaito Psykologia Psychology 202 nimeäminen Ekapeli
topic_facet 202 Ekapeli Foneeminen harjoittelu Psychology Psykologia fonologinen tietoisuus kirjaintuntemus lukutaito nimeäminen nopea nimeäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25617 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201011213107
work_keys_str_mv AT flöjtleinonenlaura ekapeli1ssämenestyminenhitaastijanopeastiedistyvienpelaajienkielelliskognitii