Koulukodit esiripun takana koulukodit ammattilehtien artikkeleissa ja tieteellisissä julkaisuissa

Koulukodit ovat olleet osana suomalaista lastensuojelujärjestelmää jo 1820-luvulta lähtien, mutta pitkästä historiasta huolimatta niistä tiedetään varsin vähän ja usein ihmisten mielikuvat koulukodeista ovat syntyneet niihin liittyneen negatiivisen julkisuuden myötä. 1960-luvulla koulukoteja alettii...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kihlman, Sami, Rautiainen, Tomi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25607
_version_ 1828193141306425344
author Kihlman, Sami Rautiainen, Tomi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kihlman, Sami Rautiainen, Tomi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kihlman, Sami Rautiainen, Tomi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kihlman, Sami
datasource_str_mv jyx
description Koulukodit ovat olleet osana suomalaista lastensuojelujärjestelmää jo 1820-luvulta lähtien, mutta pitkästä historiasta huolimatta niistä tiedetään varsin vähän ja usein ihmisten mielikuvat koulukodeista ovat syntyneet niihin liittyneen negatiivisen julkisuuden myötä. 1960-luvulla koulukoteja alettiin arvostella voimakkaasti. Koulukodit ovat kuitenkin säilyttäneet asemansa kaikkein vaikeahoitoisimpien lasten kuntouttajina, mutta kritiikki ei ole poistunut. Yhtenä koulukotien kehittymisen esteenä on pidetty koulukotitutkimusten vähäistä määrää ja tutkimustiedon puuttuessa koulukotitoiminta on ollut helppo leimata sisäpiirin puuhasteluksi, josta puuttuvat yhteiset kehityslinjat ja tutkimustietoon perustuvat tavoitteet. Koulukodeista tehdyt harvat laajemmat tutkimukset ovat kuvailleet koulukotinuorten kokemuksia ja koulukodin jälkeistä yhteiskuntaan sopeutumista, mutta yhteiskunnan suhtautumista koulukotiin instituutiona ei ole juurikaan tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä koulukodeista kirjoitetut artikkelit ja tutkimukset ovat käsitelleet ja millaisena instituutiona koulukoti on näiden julkaisujen kautta näyttäytynyt. Tutkimuksen aineistona oli seitsemän eri ammattilehden koulukotia käsitelleet artikkelit vuosilta 19602009 sekä kaikki Suomessa julkaistut koulukoteja käsitelleet tieteelliset tutkimukset. Tutkimusmenetelminä käytettiin määrällistä aineistoanalyysiä, analyyttistä diskurssianalyysiä sekä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, joista jälkimmäiseen liittynyt aineiston teemoittelu oli tutkimuksen kannalta keskeisin. Tutkimus osoitti sen, että vähäisen tutkimuksen lisäksi alan ammattilehdet ovat käsitelleet koulukoteja artikkeleissaan niukasti. Sosiaalialan lehdet ovat kirjoittaneet koulukodeista selvästi opetusalan lehtiä enemmän. Koulukotitoiminnan sisällöistä on kirjoitettu ammattilehtien artikkeleissa eniten, mutta viimeisen kymmenen vuoden aikana kirjoitukset ovat käsitelleet entistä enemmän koulukotinuoria ja heidän kokemuksiaan. Myös uusimpien tutkimusten keskittyminen koulukotinuoriin kertoo siitä, että koulukotikeskustelussa on siirrytty rakenteista kohti yksilöä. Tutkimus vahvisti myös sitä käsitystä, että koulukodit ovat kehittäneet toimintaansa verkkaisesti ja ilman yhtenäistä linjaa. Tuore kehittämisstrategia kertoo siitä, että koulukodit ovat kuitenkin tiedostaneet ongelman ja pyrkivät vihdoin yhtenäistämään tavoitteitaan ja perustelemaan näin asemansa suomalaisessa lastensuojelujärjestelmässä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kihlman, Sami", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rautiainen, Tomi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-11-17T15:27:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-11-17T15:27:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1143062", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25607", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koulukodit ovat olleet osana suomalaista lastensuojeluj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 jo 1820-luvulta l\u00e4htien, mutta pitk\u00e4st\u00e4 historiasta huolimatta niist\u00e4 tiedet\u00e4\u00e4n varsin v\u00e4h\u00e4n ja usein ihmisten mielikuvat koulukodeista ovat syntyneet niihin liittyneen negatiivisen julkisuuden my\u00f6t\u00e4. 1960-luvulla koulukoteja alettiin arvostella voimakkaasti. Koulukodit ovat kuitenkin s\u00e4ilytt\u00e4neet asemansa kaikkein vaikeahoitoisimpien lasten kuntouttajina, mutta kritiikki ei ole poistunut. Yhten\u00e4 koulukotien kehittymisen esteen\u00e4 on pidetty koulukotitutkimusten v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 ja tutkimustiedon puuttuessa koulukotitoiminta on ollut helppo leimata sis\u00e4piirin puuhasteluksi, josta puuttuvat yhteiset kehityslinjat ja tutkimustietoon perustuvat tavoitteet.\n\nKoulukodeista tehdyt harvat laajemmat tutkimukset ovat kuvailleet koulukotinuorten kokemuksia ja koulukodin j\u00e4lkeist\u00e4 yhteiskuntaan sopeutumista, mutta yhteiskunnan suhtautumista koulukotiin instituutiona ei ole juurikaan tutkittu. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 koulukodeista kirjoitetut artikkelit ja tutkimukset ovat k\u00e4sitelleet ja millaisena instituutiona koulukoti on n\u00e4iden julkaisujen kautta n\u00e4ytt\u00e4ytynyt. Tutkimuksen aineistona oli seitsem\u00e4n eri ammattilehden koulukotia k\u00e4sitelleet artikkelit vuosilta 1960\uf02d2009 sek\u00e4 kaikki Suomessa julkaistut koulukoteja k\u00e4sitelleet tieteelliset tutkimukset. Tutkimusmenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 aineistoanalyysi\u00e4, analyyttist\u00e4 diskurssianalyysi\u00e4 sek\u00e4 teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4, joista j\u00e4lkimm\u00e4iseen liittynyt aineiston teemoittelu oli tutkimuksen kannalta keskeisin.\n\nTutkimus osoitti sen, ett\u00e4 v\u00e4h\u00e4isen tutkimuksen lis\u00e4ksi alan ammattilehdet ovat k\u00e4sitelleet koulukoteja artikkeleissaan niukasti. Sosiaalialan lehdet ovat kirjoittaneet koulukodeista selv\u00e4sti opetusalan lehti\u00e4 enemm\u00e4n. Koulukotitoiminnan sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 on kirjoitettu ammattilehtien artikkeleissa eniten, mutta viimeisen kymmenen vuoden aikana kirjoitukset ovat k\u00e4sitelleet entist\u00e4 enemm\u00e4n koulukotinuoria ja heid\u00e4n kokemuksiaan. My\u00f6s uusimpien tutkimusten keskittyminen koulukotinuoriin kertoo siit\u00e4, ett\u00e4 koulukotikeskustelussa on siirrytty rakenteista kohti yksil\u00f6\u00e4. Tutkimus vahvisti my\u00f6s sit\u00e4 k\u00e4sityst\u00e4, ett\u00e4 koulukodit ovat kehitt\u00e4neet toimintaansa verkkaisesti ja ilman yhten\u00e4ist\u00e4 linjaa. Tuore kehitt\u00e4misstrategia kertoo siit\u00e4, ett\u00e4 koulukodit ovat kuitenkin tiedostaneet ongelman ja pyrkiv\u00e4t vihdoin yhten\u00e4ist\u00e4m\u00e4\u00e4n tavoitteitaan ja perustelemaan n\u00e4in asemansa suomalaisessa lastensuojeluj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sami Kihlman (samikih) on 2010-11-17 15:27:40.885845. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-11-17T15:27:43Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201011173104.pdf: 697257 bytes, checksum: 36f921eb6be0ddfba635a7d9fcf4e0a4 (MD5)\nlicense.html: 5503 bytes, checksum: 3ff475701fba99232a5d3ee172b08a5c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-11-17T15:27:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201011173104.pdf: 697257 bytes, checksum: 36f921eb6be0ddfba635a7d9fcf4e0a4 (MD5)\nlicense.html: 5503 bytes, checksum: 3ff475701fba99232a5d3ee172b08a5c (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lastensuojelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulukoti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulukodit esiripun takana : koulukodit ammattilehtien artikkeleissa ja tieteellisiss\u00e4 julkaisuissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201011173104", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastensuojelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsipolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattilehdet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lehdist\u00f6kirjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Suomi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25607
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:35Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/44988a2f-c55a-4405-b052-fbfc043469bd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201011173104.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kihlman, Sami Rautiainen, Tomi Koulukodit esiripun takana : koulukodit ammattilehtien artikkeleissa ja tieteellisissä julkaisuissa lastensuojelu koulukoti Erityispedagogiikka Special Education 101 historia lapsipolitiikka koulukodit nuoret yhteiskunta ammattilehdet lehdistökirjoittelu Suomi
title Koulukodit esiripun takana : koulukodit ammattilehtien artikkeleissa ja tieteellisissä julkaisuissa
title_full Koulukodit esiripun takana : koulukodit ammattilehtien artikkeleissa ja tieteellisissä julkaisuissa
title_fullStr Koulukodit esiripun takana : koulukodit ammattilehtien artikkeleissa ja tieteellisissä julkaisuissa Koulukodit esiripun takana : koulukodit ammattilehtien artikkeleissa ja tieteellisissä julkaisuissa
title_full_unstemmed Koulukodit esiripun takana : koulukodit ammattilehtien artikkeleissa ja tieteellisissä julkaisuissa Koulukodit esiripun takana : koulukodit ammattilehtien artikkeleissa ja tieteellisissä julkaisuissa
title_short Koulukodit esiripun takana
title_sort koulukodit esiripun takana koulukodit ammattilehtien artikkeleissa ja tieteellisissä julkaisuissa
title_sub koulukodit ammattilehtien artikkeleissa ja tieteellisissä julkaisuissa
title_txtP Koulukodit esiripun takana : koulukodit ammattilehtien artikkeleissa ja tieteellisissä julkaisuissa
topic lastensuojelu koulukoti Erityispedagogiikka Special Education 101 historia lapsipolitiikka koulukodit nuoret yhteiskunta ammattilehdet lehdistökirjoittelu Suomi
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education Suomi ammattilehdet historia koulukodit koulukoti lapsipolitiikka lastensuojelu lehdistökirjoittelu nuoret yhteiskunta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25607 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201011173104
work_keys_str_mv AT kihlmansami koulukoditesiripuntakanakoulukoditammattilehtienartikkeleissajatieteellisissäjulkais