Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta

Tutkimuksen lähtökohtana on konstruktiivinen oppimiskäsitys. Tätä oppimiskäsitystä käytetään nykyisin yleisesti, koska oppija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedon etsijänä. Nopea tekninen kehitys on mahdollistanut opetusmenetelmien käytön kehittämisen ja kokonaan uudenlaisen oppimisympäristön,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Valtanen, Katja
Muut tekijät: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25605
_version_ 1828193141302231040
author Valtanen, Katja
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Valtanen, Katja Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Valtanen, Katja Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Valtanen, Katja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen lähtökohtana on konstruktiivinen oppimiskäsitys. Tätä oppimiskäsitystä käytetään nykyisin yleisesti, koska oppija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedon etsijänä. Nopea tekninen kehitys on mahdollistanut opetusmenetelmien käytön kehittämisen ja kokonaan uudenlaisen oppimisympäristön, verkko-opiskelun. Nykyisien teknisten apuvälineiden myötä on myös opetuksen menetelmiä ja sisältöjä kehitettävä. Opiskelun toteuttamiseen verkossa tarvitaan erityistä verkkopedago-giikkaa ja didaktiikkaa. Verkko-opettajalta ja -opiskelijalta vaaditaan uudenlaisia tietoja ja taitoja. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Kainuun kesäyliopiston järjestämän Kasvatustieteen approbaturin monimuoto-opiskeluna suorittaneiden opiskelijoiden kokemuksia verkko-opintojen suorittamisesta. Tarkoituksena oli tutkia verkko-opiskelussa koettuja ongelmia opiskelijoiden näkökulmasta. Menetelmäksi valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tämän tutkimusmenetelmän käyttöä puolsi se, että vastaajat olivat maantieteellisesti laajalle alueelle hajaantuneet. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin sähköposti- ja postikyselynä, riippuen oliko käytettävissä vastaajien sähköpostiosoitetta. Kyselyn tulokset saivat tukea aikaisemmista verkko-opiskelua koskeneista tutkimuksista. Verkko-opiskelun ongelmat näyttäisivät olevan hyvin samanlaisia koko Suomessa. Tutkimuksessa esille tulleita opiskelijoiden kokemia verkko-opiskelun ongelmia olivat mm. tekniset ongelmat ja ohjauksen puute. Verkko-opiskelua tukevaa palautetta toivottiin myös enemmän. Verkko-opiskelun etuina vas-taajat pitivät sen riippumattomuutta ajasta ja paikasta. Ilmeisesti verkko-opiskelu oli vastaajille kriittisistä vastauksista huolimatta positiivinen kokemus, sillä kaikki vastaajat olivat valmiita osallistumaan uudestaan verkkokursseille, mikäli siihen olisi tarvetta. Tulosten luotettavuutta heikentää pieni kohderyhmä ja alhainen vastausprosentti. Tämän johdosta tutkimustulokset eivät ole kovin yleistettäviä. Tutkimusaineisto käsiteltiin tilastollisella analyysillä ja muuttujien väliset korrelaatiot pystyttiin selvittämään. Tutkimuksen luotettavuutta tukevat aikaisem-mat tutkimukset, joiden mukaan verkko-opiskelun ongelmat koettiin hyvin samanlaisina kuin tässä tutkimuksessa. Tämä tutkimus perustuu Sanna-Mari Nissisen ja Katja Valtasen tekemään kasvatustieteen laudatur-työhön Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta Kainuun kesäyliopistossa (2007). Alkuperäisestä työstä on poistettu luku 2.2. Muutamia yksittäisiä kappaleita on lisäksi poistettu sekä järjestystä muutettu. Lisäksi aiemmin liitteinä olleet taulukot on siirretty tutkimustulosten tarkastelun yhteyteen. Näihin muutostöihin on suostumus alkuperäisen tutkimuksen toiselta tekijältä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Valtanen, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-11-16T17:54:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-11-16T17:54:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1142780", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25605", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana on konstruktiivinen oppimisk\u00e4sitys. T\u00e4t\u00e4 oppimisk\u00e4sityst\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n nykyisin yleisesti, koska oppija n\u00e4hd\u00e4\u00e4n aktiivisena ja omatoimisena tiedon etsij\u00e4n\u00e4. Nopea tekninen kehitys on mahdollistanut opetusmenetelmien k\u00e4yt\u00f6n kehitt\u00e4misen ja kokonaan uudenlaisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n, verkko-opiskelun. Nykyisien teknisten apuv\u00e4lineiden my\u00f6t\u00e4 on my\u00f6s opetuksen menetelmi\u00e4 ja sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 kehitett\u00e4v\u00e4. Opiskelun toteuttamiseen verkossa tarvitaan erityist\u00e4 verkkopedago-giikkaa ja didaktiikkaa. Verkko-opettajalta ja -opiskelijalta vaaditaan uudenlaisia tietoja ja taitoja.\nTutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 Kainuun kes\u00e4yliopiston j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4n Kasvatustieteen approbaturin monimuoto-opiskeluna suorittaneiden opiskelijoiden kokemuksia verkko-opintojen suorittamisesta. Tarkoituksena oli tutkia verkko-opiskelussa koettuja ongelmia opiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Menetelm\u00e4ksi valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelm\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimusmenetelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 puolsi se, ett\u00e4 vastaajat olivat maantieteellisesti laajalle alueelle hajaantuneet. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin kyselylomaketta, joka l\u00e4hetettiin s\u00e4hk\u00f6posti- ja postikyselyn\u00e4, riippuen oliko k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 vastaajien s\u00e4hk\u00f6postiosoitetta.\nKyselyn tulokset saivat tukea aikaisemmista verkko-opiskelua koskeneista tutkimuksista. Verkko-opiskelun ongelmat n\u00e4ytt\u00e4isiv\u00e4t olevan hyvin samanlaisia koko Suomessa. Tutkimuksessa esille tulleita opiskelijoiden kokemia verkko-opiskelun ongelmia olivat mm. tekniset ongelmat ja ohjauksen puute. Verkko-opiskelua tukevaa palautetta toivottiin my\u00f6s enemm\u00e4n. Verkko-opiskelun etuina vas-taajat pitiv\u00e4t sen riippumattomuutta ajasta ja paikasta. Ilmeisesti verkko-opiskelu oli vastaajille kriittisist\u00e4 vastauksista huolimatta positiivinen kokemus, sill\u00e4 kaikki vastaajat olivat valmiita osallistumaan uudestaan verkkokursseille, mik\u00e4li siihen olisi tarvetta.\nTulosten luotettavuutta heikent\u00e4\u00e4 pieni kohderyhm\u00e4 ja alhainen vastausprosentti. T\u00e4m\u00e4n johdosta tutkimustulokset eiv\u00e4t ole kovin yleistett\u00e4vi\u00e4. Tutkimusaineisto k\u00e4siteltiin tilastollisella analyysill\u00e4 ja muuttujien v\u00e4liset korrelaatiot pystyttiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n. Tutkimuksen luotettavuutta tukevat aikaisem-mat tutkimukset, joiden mukaan verkko-opiskelun ongelmat koettiin hyvin samanlaisina kuin t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa.\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus perustuu Sanna-Mari Nissisen ja Katja Valtasen tekem\u00e4\u00e4n kasvatustieteen laudatur-ty\u00f6h\u00f6n Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta Kainuun kes\u00e4yliopistossa (2007). Alkuper\u00e4isest\u00e4 ty\u00f6st\u00e4 on poistettu luku 2.2. Muutamia yksitt\u00e4isi\u00e4 kappaleita on lis\u00e4ksi poistettu sek\u00e4 j\u00e4rjestyst\u00e4 muutettu. Lis\u00e4ksi aiemmin liittein\u00e4 olleet taulukot on siirretty tutkimustulosten tarkastelun yhteyteen. N\u00e4ihin muutost\u00f6ihin on suostumus alkuper\u00e4isen tutkimuksen toiselta tekij\u00e4lt\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Katja Valtanen (kamavalt) on 2010-11-16 17:54:04.814648. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-11-16T17:54:06Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201011163088.pdf: 870226 bytes, checksum: c22a38afd78e905d9fdc382896a7cfba (MD5)\nlicense.html: 4992 bytes, checksum: 9149e2e8b8d22c41cd934a6bfd5d4d6b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-11-16T17:54:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201011163088.pdf: 870226 bytes, checksum: c22a38afd78e905d9fdc382896a7cfba (MD5)\nlicense.html: 4992 bytes, checksum: 9149e2e8b8d22c41cd934a6bfd5d4d6b (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monimuoto-opetus ja -opiskelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "avoin oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201011163088", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monimuoto-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monimuoto-opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25605
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:59Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/51e4435a-f5c8-4cb5-a7dd-ee9e429a2a24\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201011163088.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Valtanen, Katja Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta verkko-oppimisympäristö monimuoto-opetus ja -opiskelu avoin oppimisympäristö Education Kasvatustiede 102 verkko-oppiminen verkko-opetus verkko-opiskelu oppimisympäristö monimuoto-opetus monimuoto-opiskelu opetusmenetelmät oppimateriaali
title Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta
title_full Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta
title_fullStr Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta
title_full_unstemmed Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta
title_short Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta
title_sort monimuoto opiskelijoiden kokemuksia verkko opiskelusta
title_txtP Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta
topic verkko-oppimisympäristö monimuoto-opetus ja -opiskelu avoin oppimisympäristö Education Kasvatustiede 102 verkko-oppiminen verkko-opetus verkko-opiskelu oppimisympäristö monimuoto-opetus monimuoto-opiskelu opetusmenetelmät oppimateriaali
topic_facet 102 Education Kasvatustiede avoin oppimisympäristö monimuoto-opetus monimuoto-opetus ja -opiskelu monimuoto-opiskelu opetusmenetelmät oppimateriaali oppimisympäristö verkko-opetus verkko-opiskelu verkko-oppiminen verkko-oppimisympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25605 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201011163088
work_keys_str_mv AT valtanenkatja monimuotoopiskelijoidenkokemuksiaverkkoopiskelusta