EEG correlates of learning in classical eyeblink conditioning in humans

Ihmisten välillä on suurta vaihtelua oppimissuorituksessa klassisen ehdollistumisen tehtävissä laboratoriokokeissa. Erot kognitiivisissa kyvyissä voivat selittää osan vaihtelusta, mutta luultavampaa kuitenkin on että vaihtelu ihmisen sisäisessä vireystilassa aiheuttaa hajontaa oppimiskyvyssä. Tutkim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rantanen, Emmi
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25578
_version_ 1828193141288599552
author Rantanen, Emmi
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rantanen, Emmi Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rantanen, Emmi Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rantanen, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Ihmisten välillä on suurta vaihtelua oppimissuorituksessa klassisen ehdollistumisen tehtävissä laboratoriokokeissa. Erot kognitiivisissa kyvyissä voivat selittää osan vaihtelusta, mutta luultavampaa kuitenkin on että vaihtelu ihmisen sisäisessä vireystilassa aiheuttaa hajontaa oppimiskyvyssä. Tutkimuksessamme opetimme ihmisiä silmäniskuehdollistamisessa ja mittasimme ihmisten spontaania jatkuvaa aivosähkökäyrää silmät auki/kiinni –tilanteissa opettamisjaksojen välissä. Tarkkailimme erityisesti theta- (3 – 8 Hz) ja alfa- (9 – 13 Hz) taajuuksia nähdäksemme, selittääkö toinen näistä ihmisten välisiä suorituseroja. Theta-aktiivisuus liitetään usein oppimis- ja tiedonkäsittelyprosesseihin sinänsä, kun taas alfa-taajuuden väistyminen silmät avattaessa (alpha blocking) liittyy vireystilaan vaihteluun. Kokeessamme hyvien ja heikkojen oppijoiden välillä oli suuri ero suorituksessa. Hyvillä oppijoilla alfa-taajuuden väistyminen pysyy tasaisena koko kokeen ajan, kun taas heikoilla oppijoilla alfan määrä silmät auki –tilanteessa oli lähes yhtä suuri kuin silmät kiinni –tilanteessa kokeen loppupuolella. Tämä tarkoittaa siis sitä, että hyvillä oppijoilla vireystila pysyy korkeampana kuin heikoilla oppijoilla. Theta-aktiivisuudessa hyvillä ja heikoilla oppijoilla ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja. Näyttäisi siis siltä, että ihmisen sisäisen vireystilan muutokset vaikuttavat oppimiseen tämän kaltaisissa tehtävissä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantanen, Emmi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-11-09T17:35:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-11-09T17:35:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1142207", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25578", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ihmisten v\u00e4lill\u00e4 on suurta vaihtelua oppimissuorituksessa klassisen ehdollistumisen teht\u00e4viss\u00e4 laboratoriokokeissa. Erot kognitiivisissa kyvyiss\u00e4 voivat selitt\u00e4\u00e4 osan vaihtelusta, mutta luultavampaa kuitenkin on ett\u00e4 vaihtelu ihmisen sis\u00e4isess\u00e4 vireystilassa aiheuttaa hajontaa oppimiskyvyss\u00e4. Tutkimuksessamme opetimme ihmisi\u00e4 silm\u00e4niskuehdollistamisessa ja mittasimme ihmisten spontaania jatkuvaa aivos\u00e4hk\u00f6k\u00e4yr\u00e4\u00e4 silm\u00e4t auki/kiinni \u2013tilanteissa opettamisjaksojen v\u00e4liss\u00e4. Tarkkailimme erityisesti theta- (3 \u2013 8 Hz) ja alfa- (9 \u2013 13 Hz) taajuuksia n\u00e4hd\u00e4ksemme, selitt\u00e4\u00e4k\u00f6 toinen n\u00e4ist\u00e4 ihmisten v\u00e4lisi\u00e4 suorituseroja. Theta-aktiivisuus liitet\u00e4\u00e4n usein oppimis- ja tiedonk\u00e4sittelyprosesseihin sin\u00e4ns\u00e4, kun taas alfa-taajuuden v\u00e4istyminen silm\u00e4t avattaessa (alpha blocking) liittyy vireystilaan vaihteluun. Kokeessamme hyvien ja heikkojen oppijoiden v\u00e4lill\u00e4 oli suuri ero suorituksessa. Hyvill\u00e4 oppijoilla alfa-taajuuden v\u00e4istyminen pysyy tasaisena koko kokeen ajan, kun taas heikoilla oppijoilla alfan m\u00e4\u00e4r\u00e4 silm\u00e4t auki \u2013tilanteessa oli l\u00e4hes yht\u00e4 suuri kuin silm\u00e4t kiinni \u2013tilanteessa kokeen loppupuolella. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa siis sit\u00e4, ett\u00e4 hyvill\u00e4 oppijoilla vireystila pysyy korkeampana kuin heikoilla oppijoilla. Theta-aktiivisuudessa hyvill\u00e4 ja heikoilla oppijoilla ei ollut tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja. N\u00e4ytt\u00e4isi siis silt\u00e4, ett\u00e4 ihmisen sis\u00e4isen vireystilan muutokset vaikuttavat oppimiseen t\u00e4m\u00e4n kaltaisissa teht\u00e4viss\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emmi Rantanen (emnarant) on 2010-11-09 17:35:14.252014. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-11-09T17:35:17Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201011093077.doc: 725504 bytes, checksum: 4ed17dd2267b1e6a3306834a7451f5b0 (MD5)\nlicense.html: 5006 bytes, checksum: f8db80705a7420ed9bd916f91672365d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-11-09T17:35:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201011093077.doc: 725504 bytes, checksum: 4ed17dd2267b1e6a3306834a7451f5b0 (MD5)\nlicense.html: 5006 bytes, checksum: f8db80705a7420ed9bd916f91672365d (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "15 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vireys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "EEG correlates of learning in classical eyeblink conditioning in humans", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201011093077", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ehdollistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25578
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:03:04Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c21cc48a-dbfd-48f2-9f7c-a4de50e29141\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201011093077.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantanen, Emmi EEG correlates of learning in classical eyeblink conditioning in humans vireys Psykologia Psychology 202 ehdollistuminen oppiminen
title EEG correlates of learning in classical eyeblink conditioning in humans
title_full EEG correlates of learning in classical eyeblink conditioning in humans
title_fullStr EEG correlates of learning in classical eyeblink conditioning in humans EEG correlates of learning in classical eyeblink conditioning in humans
title_full_unstemmed EEG correlates of learning in classical eyeblink conditioning in humans EEG correlates of learning in classical eyeblink conditioning in humans
title_short EEG correlates of learning in classical eyeblink conditioning in humans
title_sort eeg correlates of learning in classical eyeblink conditioning in humans
title_txtP EEG correlates of learning in classical eyeblink conditioning in humans
topic vireys Psykologia Psychology 202 ehdollistuminen oppiminen
topic_facet 202 Psychology Psykologia ehdollistuminen oppiminen vireys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25578 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201011093077
work_keys_str_mv AT rantanenemmi eegcorrelatesoflearninginclassicaleyeblinkconditioninginhumans