English and Finnish compared - attitudes held by future experts and teachers of English

Kieliasenteita on tutkittu maailmalla 1960-luvulta lähtien. Tutkimusmetodit koskien kieliasenteita ovat pysyneet suhteellisen samoina siitä lähtien kun Matched guise tekniikka kehittyi. Tästä lähtien tutkimusmetodologia keskittyi erilaisiin asteikkoihin ja ennalta määrättyihin vastausvaihtoehtoihin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Petrow, Elisa
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25513
_version_ 1826225760789069824
author Petrow, Elisa
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Petrow, Elisa Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Petrow, Elisa Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Petrow, Elisa
datasource_str_mv jyx
description Kieliasenteita on tutkittu maailmalla 1960-luvulta lähtien. Tutkimusmetodit koskien kieliasenteita ovat pysyneet suhteellisen samoina siitä lähtien kun Matched guise tekniikka kehittyi. Tästä lähtien tutkimusmetodologia keskittyi erilaisiin asteikkoihin ja ennalta määrättyihin vastausvaihtoehtoihin. Näitä tutkimusmenetelmiä on kritisoitu sekä kaavamaisuudesta että vastaajien huomiotta jättämisestä. Tämän tutkielman on tarkoitus määrittää suomalaisten englannin yliopisto-opiskelijoiden asenteita englannin kieltä kohtaan. Tutkielman toinen päätarkoitus on osoittaa vaihtoehtoisten tutkimusmenetelmien tarpeellisuus kieliasenteiden tutkimuksessa. Lähtökohtana tutkimuksessa on vastaajien todellisten arvioiden selvittäminen avoimella kysymyslomakkeella avulla. Vastaajat (N=123) olivat tutkimuksen suorittamishetkellä Jyväskylän yliopiston kielten laitoksen kurssilla syksyllä 2005 ja alkukeväästä 2006. Suurin osa vastaajista oli vasta aloittanut englannin opinnot vuonna 2005. Tutkimus kuuluu suurempaan projektiin nimeltä Noviisista Ekspertiksi. Vastaajat on tarkoitus testata uudelleen yliopisto-opintojen loppupuolella. Kysymyslomake koostui seitsemästä avoimesta kysymyksestä, joista 4 kohtaa käsitellään tässä tutkimuksessa. Kysymykset koskivat enimmäkseen englannin kieltä, kahdessa kohdassa pyydettiin myös vastauksia liittyen suomen kieleen. Vastauksista haetaan arvioita englannin ja suomen kieltä kohtaan käyttäen apuna taustatutkimuksesta selvinneitä ulottuvuuksia sekä datasta nousseita ulottuvuuksia, esimerkiksi estetiikka ulottuvuutena kauniista rumaan. Tarkoitus on myös selvittää, riittävätkö nykyiset tutkimusmetodit tarkkaan kieliasenteiden tutkimiseen. Tulokset osoittivat, että vastaajilla oli selvästi positiivisia asenteita englannin kielen eri osa alueita kohtaan. Negatiivisia arvioita koskien englannin kieltä oli huomattavan vähän. Suomen kieltä kohtaan arviot olivat tunnepitoisempia, mutta tässä kohdassa oli tutkimuksessa ainoa esiin noussut ulottuvuus jossa arviot olivat selkeästi negatiivisia, tämä oli kohdan 2 (suomen kieli on minusta…) ulottuvuus koskien ymmärrettävyyttä. Vastaajilla näyttäisi siis olevan enemmän positiivisia asenteita englannin kieltä kohtaan kuin omaa äidinkieltänsä, suomea, kohtaan. Tutkimus osoitti myös, että nykyiset määritelmät ja asenteiden tutkimusmetodit ovat puutteellisia. Kun vastaajille annetaan vapaus vastata haluamallaan tavalla, ovat vastaukset ja niistä saadut tulokset kattavampia kuin valmiita kaavoja käyttämällä.
first_indexed 2023-03-22T10:00:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Petrow, Elisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-10-26T15:19:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-10-26T15:19:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1138978", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25513", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kieliasenteita on tutkittu maailmalla 1960-luvulta l\u00e4htien. Tutkimusmetodit koskien kieliasenteita ovat pysyneet suhteellisen samoina siit\u00e4 l\u00e4htien kun Matched guise tekniikka kehittyi. T\u00e4st\u00e4 l\u00e4htien tutkimusmetodologia keskittyi erilaisiin asteikkoihin ja ennalta m\u00e4\u00e4r\u00e4ttyihin vastausvaihtoehtoihin. N\u00e4it\u00e4 tutkimusmenetelmi\u00e4 on kritisoitu sek\u00e4 kaavamaisuudesta ett\u00e4 vastaajien huomiotta j\u00e4tt\u00e4misest\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkielman on tarkoitus m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 suomalaisten englannin yliopisto-opiskelijoiden asenteita englannin kielt\u00e4 kohtaan. Tutkielman toinen p\u00e4\u00e4tarkoitus on osoittaa vaihtoehtoisten tutkimusmenetelmien tarpeellisuus kieliasenteiden tutkimuksessa. L\u00e4ht\u00f6kohtana tutkimuksessa on vastaajien todellisten arvioiden selvitt\u00e4minen avoimella kysymyslomakkeella avulla.\r\n\r\nVastaajat (N=123) olivat tutkimuksen suorittamishetkell\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kielten laitoksen kurssilla syksyll\u00e4 2005 ja alkukev\u00e4\u00e4st\u00e4 2006. Suurin osa vastaajista oli vasta aloittanut englannin opinnot vuonna 2005. Tutkimus kuuluu suurempaan projektiin nimelt\u00e4 Noviisista Ekspertiksi. Vastaajat on tarkoitus testata uudelleen yliopisto-opintojen loppupuolella. Kysymyslomake koostui seitsem\u00e4st\u00e4 avoimesta kysymyksest\u00e4, joista 4 kohtaa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa. Kysymykset koskivat enimm\u00e4kseen englannin kielt\u00e4, kahdessa kohdassa pyydettiin my\u00f6s vastauksia liittyen suomen kieleen. Vastauksista haetaan arvioita englannin ja suomen kielt\u00e4 kohtaan k\u00e4ytt\u00e4en apuna taustatutkimuksesta selvinneit\u00e4 ulottuvuuksia sek\u00e4 datasta nousseita ulottuvuuksia, esimerkiksi estetiikka ulottuvuutena kauniista rumaan. Tarkoitus on my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, riitt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 nykyiset tutkimusmetodit tarkkaan kieliasenteiden tutkimiseen.\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 vastaajilla oli selv\u00e4sti positiivisia asenteita englannin kielen eri osa alueita kohtaan. Negatiivisia arvioita koskien englannin kielt\u00e4 oli huomattavan v\u00e4h\u00e4n. Suomen kielt\u00e4 kohtaan arviot olivat tunnepitoisempia, mutta t\u00e4ss\u00e4 kohdassa oli tutkimuksessa ainoa esiin noussut ulottuvuus jossa arviot olivat selke\u00e4sti negatiivisia, t\u00e4m\u00e4 oli kohdan 2 (suomen kieli on minusta\u2026) ulottuvuus koskien ymm\u00e4rrett\u00e4vyytt\u00e4. Vastaajilla n\u00e4ytt\u00e4isi siis olevan enemm\u00e4n positiivisia asenteita englannin kielt\u00e4 kohtaan kuin omaa \u00e4idinkielt\u00e4ns\u00e4, suomea, kohtaan. Tutkimus osoitti my\u00f6s, ett\u00e4 nykyiset m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t ja asenteiden tutkimusmetodit ovat puutteellisia. Kun vastaajille annetaan vapaus vastata haluamallaan tavalla, ovat vastaukset ja niist\u00e4 saadut tulokset kattavampia kuin valmiita kaavoja k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elisa Petrow (elisape) on 2010-10-26 15:19:08.243549. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-10-26T15:19:13Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201010263014.pdf: 457016 bytes, checksum: 6be28649718a78ef7526261c8e9423bc (MD5)\r\nlicense.html: 5021 bytes, checksum: 44281eefd5c5ec5fadf0ed6bdcd5bb9f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-10-26T15:19:13Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201010263014.pdf: 457016 bytes, checksum: 6be28649718a78ef7526261c8e9423bc (MD5)\r\nlicense.html: 5021 bytes, checksum: 44281eefd5c5ec5fadf0ed6bdcd5bb9f (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language attitude", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "evaluations", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matched guise technique", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "English and Finnish compared - attitudes held by future experts and teachers of English", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201010263014", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_25513
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:49Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/675eab7d-e505-4f55-bbb5-49ed0c8996e5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201010263014.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Petrow, Elisa English and Finnish compared - attitudes held by future experts and teachers of English language attitude evaluations matched guise technique Englannin kieli English 301 suomen kieli englannin kieli opiskelijat asenteet
title English and Finnish compared - attitudes held by future experts and teachers of English
title_full English and Finnish compared - attitudes held by future experts and teachers of English
title_fullStr English and Finnish compared - attitudes held by future experts and teachers of English English and Finnish compared - attitudes held by future experts and teachers of English
title_full_unstemmed English and Finnish compared - attitudes held by future experts and teachers of English English and Finnish compared - attitudes held by future experts and teachers of English
title_short English and Finnish compared - attitudes held by future experts and teachers of English
title_sort english and finnish compared attitudes held by future experts and teachers of english
title_txtP English and Finnish compared - attitudes held by future experts and teachers of English
topic language attitude evaluations matched guise technique Englannin kieli English 301 suomen kieli englannin kieli opiskelijat asenteet
topic_facet 301 Englannin kieli English asenteet englannin kieli evaluations language attitude matched guise technique opiskelijat suomen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25513 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201010263014
work_keys_str_mv AT petrowelisa englishandfinnishcomparedattitudesheldbyfutureexpertsandteachersofenglish