Liverpudlian social class in modern drama a study of Educating Rita (1980) and Paradise Bound (2006)

Tutkielmassa tarkastellaan kahta näytelmää, jotka ovat Willy Russellin Educating Rita (1980) sekä Jonathan Larkinin Paradise Bound (2006). Molemmat ovat liverpoolilaisia ja kuvaavat paikallisen työväenluokan elämää eri näkökulmista. Tavoitteena oli selvittää, millaista...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fetula, Heidi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25204
Description
Summary:Tutkielmassa tarkastellaan kahta näytelmää, jotka ovat Willy Russellin Educating Rita (1980) sekä Jonathan Larkinin Paradise Bound (2006). Molemmat ovat liverpoolilaisia ja kuvaavat paikallisen työväenluokan elämää eri näkökulmista. Tavoitteena oli selvittää, millaista työväenluokan kieli on näytelmissä: Vastaako se todellista työväenluokan kieltä? Onko kielessä eroja näytelmien välillä? Vastauksia haettiin niin yhteiskuntatieteellsen luokka-analyysin kuin kielitieteenkin avulla. Hahmot jaettiin yhteiskuntaluokkiin pääosin Kate Foxin teorian perusteella, eli sen mukaan, toivoivatko he kuuluvansa korkeampaan luokkaan. Jaottelun tukena käytettiin myös virallista yhteiskuntaluokkittelua, jotka olivat käytössä Britanniassa 1990-luvulle asti, sekä sen korvannutta ammattien luokittelua. Tutkimustuloksena oli ensinnäkin, että näytelmien hahmot todella puhuvat oman yhteiskuntaluokkansa mukaisesti. Toiseksi selvisi, että työväenluokan kieli on erilaista eri näytelmissä. Tulokset tukivat osittain taustatutkimuksessa selvitettyä tietoa siitä, miten liverpoolilaisten murre on todellisuudessa muuttunut 1980-luvun alusta 2000-luvun alkuun. Suurin osa eroista koski ääntämystä, josta voi saada ainoastaan osittaisen kuvan näytelmät lukemalla, mutta myös kieliopissa ja sanastossa on eroja näytelmien välillä. Yleisesti ottaen tuloksena oli, että vanhempi näytelmä oli huomattavasti lähempänä standardienlantia kuin uudempi. Tutkimuksessa analysoitiin myös sitä, kuinka hahmot puhuvat yhteiskuntaluokista ja luokkaeroista. Tuloksena oli, että molemmissa näytelmissä ilmaistiin selvästi tietoisuutta luokkaeroista, ja tietoa omasta luokasta. Asenne ylempiä luokkia kohtaan riippui hahmojen omasta mielipiteestä ja tavoitteista.