fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sirainen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-09-14T10:33:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-09-14T10:33:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1135760", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24995", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tarkastella ty\u00f6ss\u00e4 olevien naisliikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia piirteit\u00e4 n\u00e4iden taitojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n koulun arjessa liittyy. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, ja sen tieteenfilosofisena l\u00e4ht\u00f6kohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen l\u00e4hestymistapa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin viiden naisliikunnanopettajan teemahaastattelulla tammi-helmikuussa 2009. Haastateltavat olivat i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 31\u201334-vuotiaita, ja ty\u00f6ss\u00e4olovuosia heille oli kertynyt nelj\u00e4st\u00e4 seitsem\u00e4\u00e4n. Haastattelut kestiv\u00e4t 54\u201380 minuuttia ja litteroitua teksti\u00e4 niist\u00e4 kertyi yhteens\u00e4 99 sivua. Haastatteluaineiston analyysi toteutettiin Eskolan ja Vastam\u00e4en (2007) vaiheittain etenev\u00e4n analyysin mukaisesti. \n\nTutkimuksessa tarkasteltuja, Saloveyn ja Mayerin (1990) m\u00e4\u00e4rittelyyn pohjautuvia, tunnetaitoja olivat omien ja toisten ihmisten tunteiden tunnistaminen sek\u00e4 omien tunteiden s\u00e4\u00e4tely. Tutkimuksessa k\u00e4sitellyt vuorovaikutustaidot perustuivat puolestaan Gordonin (1979) esittelem\u00e4\u00e4n toimivien ihmissuhteiden malliin. N\u00e4it\u00e4 taitoja olivat el\u00e4ytyv\u00e4 kuuntelu, min\u00e4viestit ja ongelmanratkaisumenetelm\u00e4t. Tutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat olivat opiskelleet edell\u00e4 mainittuja tunne- ja vuorovaikutustaitoja j\u00e4rjestelm\u00e4llisesti liikunnan aineenopettajakoulutukseen kuuluvalla kurssilla vuonna 2001. \n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 naisliikunnanopettajat n\u00e4kiv\u00e4t tunne- ja vuorovaikutustaidot t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana liikunnanopettajan ammattitaitoa, sill\u00e4 ne esimerkiksi paransivat heid\u00e4n valmiuksiaan toimia ongelmallisissa vuorovaikutustilanteissa. Ajan ja omien voimavarojen puute sek\u00e4 huoli auktoriteettiaseman heikkenemisest\u00e4 v\u00e4hensiv\u00e4t kuitenkin tunne- ja vuorovaikutustaitojen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 liikunnanopettajien arjessa. Liikunnanopettajat olivat my\u00f6s kohdanneet tilanteita, joissa esimerkiksi min\u00e4viestit eiv\u00e4t toimineet.\n\nOpiskeluaikaisen tunne- ja vuorovaikutuskurssin ansiosta liikunnanopettajat olivat tietoisia taidoista ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n my\u00f6t\u00e4 he olivat konkreettisesti huomanneet tarvitsevansa niit\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tunne- ja vuorovaikutustaitojen k\u00e4yt\u00f6lle ominaiseksi piirteeksi osoittautuikin juuri tiedostaminen, mik\u00e4 viittaa taitojen oppimisprosessin keskener\u00e4isyyteen. Tunne- ja vuorovaikutustaidot eiv\u00e4t siis olleet viel\u00e4 j\u00e4sentyneet luontevaksi osaksi liikunnanopettajien vuorovaikutusk\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Tietoisuus taidoista synnytti liikunnanopettajille mahdollisuuden valita oma toimintatapa kussakin vuorovaikutustilanteessa. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen onnistunut soveltaminen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n her\u00e4tti heiss\u00e4 tyytyv\u00e4isyyden tunteita. Osa liikunnanopettajista koki syyllisyyden kaltaisia tunteita silloin, kun ei kyennyt hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n taitoja esimerkiksi kiireen tai stressin vuoksi.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Sirainen (samasira) on 2010-09-14 10:33:53.143313. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-09-14T10:33:58Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201009142566.pdf: 476561 bytes, checksum: 608fae0c780359a1f6b444b3a83a40c4 (MD5)\nlicense.html: 5031 bytes, checksum: 155c115d38bf5c5655b19112c9d339f8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-09-14T10:33:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201009142566.pdf: 476561 bytes, checksum: 608fae0c780359a1f6b444b3a83a40c4 (MD5)\nlicense.html: 5031 bytes, checksum: 155c115d38bf5c5655b19112c9d339f8 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "104 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Naisliikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201009142566", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Laadullinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|