Naisliikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä työelämässä

Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tarkastella työssä olevien naisliikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia piirteitä näiden taitojen käyttöön koulun arjessa liittyy. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, ja sen tiet...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sirainen, Sanna
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24995
_version_ 1826225748658094080
author Sirainen, Sanna
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sirainen, Sanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sirainen, Sanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sirainen, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tarkastella työssä olevien naisliikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia piirteitä näiden taitojen käyttöön koulun arjessa liittyy. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, ja sen tieteenfilosofisena lähtökohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen lähestymistapa. Tutkimusaineisto kerättiin viiden naisliikunnanopettajan teemahaastattelulla tammi-helmikuussa 2009. Haastateltavat olivat iältään 31–34-vuotiaita, ja työssäolovuosia heille oli kertynyt neljästä seitsemään. Haastattelut kestivät 54–80 minuuttia ja litteroitua tekstiä niistä kertyi yhteensä 99 sivua. Haastatteluaineiston analyysi toteutettiin Eskolan ja Vastamäen (2007) vaiheittain etenevän analyysin mukaisesti. Tutkimuksessa tarkasteltuja, Saloveyn ja Mayerin (1990) määrittelyyn pohjautuvia, tunnetaitoja olivat omien ja toisten ihmisten tunteiden tunnistaminen sekä omien tunteiden säätely. Tutkimuksessa käsitellyt vuorovaikutustaidot perustuivat puolestaan Gordonin (1979) esittelemään toimivien ihmissuhteiden malliin. Näitä taitoja olivat eläytyvä kuuntelu, minäviestit ja ongelmanratkaisumenetelmät. Tutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat olivat opiskelleet edellä mainittuja tunne- ja vuorovaikutustaitoja järjestelmällisesti liikunnan aineenopettajakoulutukseen kuuluvalla kurssilla vuonna 2001. Tutkimus osoitti, että naisliikunnanopettajat näkivät tunne- ja vuorovaikutustaidot tärkeänä osana liikunnanopettajan ammattitaitoa, sillä ne esimerkiksi paransivat heidän valmiuksiaan toimia ongelmallisissa vuorovaikutustilanteissa. Ajan ja omien voimavarojen puute sekä huoli auktoriteettiaseman heikkenemisestä vähensivät kuitenkin tunne- ja vuorovaikutustaitojen käyttöä liikunnanopettajien arjessa. Liikunnanopettajat olivat myös kohdanneet tilanteita, joissa esimerkiksi minäviestit eivät toimineet. Opiskeluaikaisen tunne- ja vuorovaikutuskurssin ansiosta liikunnanopettajat olivat tietoisia taidoista ja työelämän myötä he olivat konkreettisesti huomanneet tarvitsevansa niitä. Tässä tutkimuksessa tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytölle ominaiseksi piirteeksi osoittautuikin juuri tiedostaminen, mikä viittaa taitojen oppimisprosessin keskeneräisyyteen. Tunne- ja vuorovaikutustaidot eivät siis olleet vielä jäsentyneet luontevaksi osaksi liikunnanopettajien vuorovaikutuskäyttäytymistä. Tietoisuus taidoista synnytti liikunnanopettajille mahdollisuuden valita oma toimintatapa kussakin vuorovaikutustilanteessa. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen onnistunut soveltaminen käytäntöön herätti heissä tyytyväisyyden tunteita. Osa liikunnanopettajista koki syyllisyyden kaltaisia tunteita silloin, kun ei kyennyt hyödyntämään taitoja esimerkiksi kiireen tai stressin vuoksi.
first_indexed 2024-09-11T08:53:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sirainen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2010-09-14T10:33:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2010-09-14T10:33:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1135760", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24995", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tarkastella ty\u00f6ss\u00e4 olevien naisliikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia piirteit\u00e4 n\u00e4iden taitojen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n koulun arjessa liittyy. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, ja sen tieteenfilosofisena l\u00e4ht\u00f6kohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen l\u00e4hestymistapa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin viiden naisliikunnanopettajan teemahaastattelulla tammi-helmikuussa 2009. Haastateltavat olivat i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 31\u201334-vuotiaita, ja ty\u00f6ss\u00e4olovuosia heille oli kertynyt nelj\u00e4st\u00e4 seitsem\u00e4\u00e4n. Haastattelut kestiv\u00e4t 54\u201380 minuuttia ja litteroitua teksti\u00e4 niist\u00e4 kertyi yhteens\u00e4 99 sivua. Haastatteluaineiston analyysi toteutettiin Eskolan ja Vastam\u00e4en (2007) vaiheittain etenev\u00e4n analyysin mukaisesti. \n\nTutkimuksessa tarkasteltuja, Saloveyn ja Mayerin (1990) m\u00e4\u00e4rittelyyn pohjautuvia, tunnetaitoja olivat omien ja toisten ihmisten tunteiden tunnistaminen sek\u00e4 omien tunteiden s\u00e4\u00e4tely. Tutkimuksessa k\u00e4sitellyt vuorovaikutustaidot perustuivat puolestaan Gordonin (1979) esittelem\u00e4\u00e4n toimivien ihmissuhteiden malliin. N\u00e4it\u00e4 taitoja olivat el\u00e4ytyv\u00e4 kuuntelu, min\u00e4viestit ja ongelmanratkaisumenetelm\u00e4t. Tutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat olivat opiskelleet edell\u00e4 mainittuja tunne- ja vuorovaikutustaitoja j\u00e4rjestelm\u00e4llisesti liikunnan aineenopettajakoulutukseen kuuluvalla kurssilla vuonna 2001. \n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 naisliikunnanopettajat n\u00e4kiv\u00e4t tunne- ja vuorovaikutustaidot t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana liikunnanopettajan ammattitaitoa, sill\u00e4 ne esimerkiksi paransivat heid\u00e4n valmiuksiaan toimia ongelmallisissa vuorovaikutustilanteissa. Ajan ja omien voimavarojen puute sek\u00e4 huoli auktoriteettiaseman heikkenemisest\u00e4 v\u00e4hensiv\u00e4t kuitenkin tunne- ja vuorovaikutustaitojen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 liikunnanopettajien arjessa. Liikunnanopettajat olivat my\u00f6s kohdanneet tilanteita, joissa esimerkiksi min\u00e4viestit eiv\u00e4t toimineet.\n\nOpiskeluaikaisen tunne- ja vuorovaikutuskurssin ansiosta liikunnanopettajat olivat tietoisia taidoista ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n my\u00f6t\u00e4 he olivat konkreettisesti huomanneet tarvitsevansa niit\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tunne- ja vuorovaikutustaitojen k\u00e4yt\u00f6lle ominaiseksi piirteeksi osoittautuikin juuri tiedostaminen, mik\u00e4 viittaa taitojen oppimisprosessin keskener\u00e4isyyteen. Tunne- ja vuorovaikutustaidot eiv\u00e4t siis olleet viel\u00e4 j\u00e4sentyneet luontevaksi osaksi liikunnanopettajien vuorovaikutusk\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Tietoisuus taidoista synnytti liikunnanopettajille mahdollisuuden valita oma toimintatapa kussakin vuorovaikutustilanteessa. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen onnistunut soveltaminen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n her\u00e4tti heiss\u00e4 tyytyv\u00e4isyyden tunteita. Osa liikunnanopettajista koki syyllisyyden kaltaisia tunteita silloin, kun ei kyennyt hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n taitoja esimerkiksi kiireen tai stressin vuoksi.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Sirainen (samasira) on 2010-09-14 10:33:53.143313. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2010-09-14T10:33:58Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201009142566.pdf: 476561 bytes, checksum: 608fae0c780359a1f6b444b3a83a40c4 (MD5)\nlicense.html: 5031 bytes, checksum: 155c115d38bf5c5655b19112c9d339f8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2010-09-14T10:33:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201009142566.pdf: 476561 bytes, checksum: 608fae0c780359a1f6b444b3a83a40c4 (MD5)\nlicense.html: 5031 bytes, checksum: 155c115d38bf5c5655b19112c9d339f8 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "104 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Naisliikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201009142566", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Laadullinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_24995
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1d0d0e20-0eb6-432c-b986-117ed8ddd7b9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201009142566.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sirainen, Sanna Naisliikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä työelämässä tunnetaidot Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Laadullinen tutkimus 502 liikunnanopettajat naiset sosiaaliset taidot ammattitaito oppiminen
title Naisliikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä työelämässä
title_full Naisliikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä työelämässä
title_fullStr Naisliikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä työelämässä Naisliikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä työelämässä
title_full_unstemmed Naisliikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä työelämässä Naisliikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä työelämässä
title_short Naisliikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä työelämässä
title_sort naisliikunnanopettajien kokemuksia tunne ja vuorovaikutustaitojen käytöstä työelämässä
title_txtP Naisliikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä työelämässä
topic tunnetaidot Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Laadullinen tutkimus 502 liikunnanopettajat naiset sosiaaliset taidot ammattitaito oppiminen
topic_facet 502 Laadullinen tutkimus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education ammattitaito liikunnanopettajat naiset oppiminen sosiaaliset taidot tunnetaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24995 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201009142566
work_keys_str_mv AT sirainensanna naisliikunnanopettajienkokemuksiatunnejavuorovaikutustaitojenkäytöstätyöelämässä