Korkeakouluopiskelijoiden opiskeluun liittyvien myönteisten ja kielteisten tunteiden sekä sisäisen ja ulkoisen motivaation päivittäinen dynamiikka

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ensimmäisen vuoden korkeakouluopiskelijoiden sisäisen ja ulkoisen motivaation sekä myönteisten ja kielteisten opiskeluun liittyvien tunteiden dynamiikkaa päivittäisellä tasolla. Tutkimus oli osa kokemusotantaa hyödyntävää pitkittäistutkimusta (”Yhteisöllinen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkinen, Maria
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24947
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ensimmäisen vuoden korkeakouluopiskelijoiden sisäisen ja ulkoisen motivaation sekä myönteisten ja kielteisten opiskeluun liittyvien tunteiden dynamiikkaa päivittäisellä tasolla. Tutkimus oli osa kokemusotantaa hyödyntävää pitkittäistutkimusta (”Yhteisöllinen oppiminen ja tiedollinen toimijuus yliopisto-opinnoissa” -projektia). Tutkittavat (N = 72) osallistuivat kahden viikon intensiiviseurantaan sekä täyttivät lomakkeet ennen ja jälkeen seurannan. Tulokset osoittivat, että etenkin sisäinen motivaatio ja myönteiset tunteet olivat pääsääntöisesti yhteydessä toisiinsa, mutta tulokset kielivät myös ulkoisen motivaation ja kielteisten tunteiden yhteydestä. Ristiviiveanalyysi osoitti, että muuttujien välillä oli ristikkäisiä yhteyksiä päivästä seuraavaan: myönteiset tunteet ennustivat sisäistä motivaatiota. Myös sisäinen motivaatio ennusti myönteisiä tunteita jossain määrin. Ulkoinen motivaatio taas ennusti kielteisiä tunteita. Klusterianalyysissa aineistosta nousi esiin kolme ryhmää: myönteiset ja sisäisesti motivoituneet opiskelijat (51 %), kielteiset ja ulkoisesti motivoituneet opiskelijat (17 %) sekä apaattiset opiskelijat (32 %). Ryhmät erosivat toisistaan elämäntyytyväisyyden suhteen. Tutkimus tuotti tärkeää uutta tietoa sisäisen ja ulkoisen motivaation sekä opiskeluun liittyvien myönteisten ja kielteisten tunteiden päivittäisestä dynamiikasta. Tutkimuksen lopussa pohditaan jatkotutkimuksen haasteita.