Kirjojen ahmijat lukijoina tapaustutkimus lukupiirin tyttöjen lukuelämyksistä

Tapaustutkimuksessa selvitin puolen vuoden ajan tyttöjen aktiiviseen lukuharrastukseen liittyviä merkityksiä. Tarkastelin neljän informanttini osallistumista lukupiiriharrastusryhmässä, joka toimi koulun ulkopuolella. Tutkimusotteeni oli laadullinen. Teoriapohjani rakentuu lähinnä kotimaisista lukut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Toivio, Laura
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24923
Kuvaus
Yhteenveto:Tapaustutkimuksessa selvitin puolen vuoden ajan tyttöjen aktiiviseen lukuharrastukseen liittyviä merkityksiä. Tarkastelin neljän informanttini osallistumista lukupiiriharrastusryhmässä, joka toimi koulun ulkopuolella. Tutkimusotteeni oli laadullinen. Teoriapohjani rakentuu lähinnä kotimaisista lukututkimuksista ja kirjallisuuden pedagogiikassa kokeiltujen opetusmallien esittelystä. Yhdistelin tapaustutkimuksessani useita tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksessa selvisi, että koulussa hyvin menestyvien, paljon lukevien tyttöjen monipuolinen lukeminen on kehittänyt heille myös omanlaisiaan tapoja nauttia lukemisesta. Kaunokirjallisuuden suosikkikirjojen valintaan liittyy myös hyvin henkilökohtaisia merkityksiä, joita lukuharrastajat pohtivat mielellään lukuhistoriassaan. Havaitsin tutkimuksessani, että lukupiiriä harrastavat tytöt yhdistelivät taitavasti yksin tekemiään tulkintoja kirjojen teemoihin, kun he pääsivät keskustelemaan niistä aikuisen tai toistensa kanssa. Nautinnollisen lukemisen kuvauksissa korostui toisaalta yksityinen lukukokemus.